FPV250 och LKTR250 busmaskiner - Byggtråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

Då blir det WD40-kanon, servostyrd flugsmälla och avsågat hagelgevär på quaden!

Imorgon fortsätter laborationerna, slängde ihop en inverted vee med ett 2.4G notch som ska testas.

Notchen är riktigt bra om man kör 1.3G video och 2.4G radiolänk. Rekommenderas starkt istället för dyra lågpassfilter!

Kommentar

• mackez
      • jan 2014
      • 161

Test med lite FPV med Mobius på FPV250.
      Ikväll ska jag testa en naza v1 på den.

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Visst är det skoj
        Här blåser det rejält så tror inte det blir nåt fluget ikväll... kanske på loftet i verkstaden om lusten infinner sig

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Ursprungligen postat av mackez
          https://www.youtube.com/watch?v=e-52zx67SKI
          Test med lite FPV med Mobius på FPV250.
          Ikväll ska jag testa en naza v1 på den.
          Väldigt stabil !
          KK korten är fortfarande med i leken helt klart. Hade nog provat själv om det inte vore för att det inte får plats på min ram :(

Kommentar

• mackez
            • jan 2014
            • 161

Provade FPv250 med en Naza ikväll.
            Den imponerade inte..
            KK2.1 passar helt klart bättre på dessa lättviktare

Kommentar

• markusb
              • jun 2009
              • 1376

Körde en ack nu med min nya inverted vee, funkade mycket bättre men långt ifrån bra mottagning runt tomten och på åkern.
              Undrar om det går att trolla ännu mer med antenner, filter osv? Vill ju så gärna vara kvar på 1280MHz video för penetrationen skull.

Satan va skoj den är lillquaden, ruskigt snabb och responsiv, men ändå ruggigt stabil på KK2 default inställningar.
              Ska se om jag kan koppla in min videograbber på markstationen och bjuda på en liten flimrig åktur sen

Kommentar

• markusb
                • jun 2009
                • 1376

Det enda jag gjort för att lugna ner den lite är runt 40% expo i radion, mycket lättare att finjustera den i trånga utrymmen.
                Ska försöka få till en gaskurva sen så höjden är mindre känslig på spaken.

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Jahapp, håll i hatten!

Kommentar

• Copterdude
                    • maj 2012
                    • 1269

Den flyger väldigt bra ! Snygg flipp också
                    Synd med problemen med videolänken, hoppas det löser sig på något sätt.

Kommentar

• markusb
                      • jun 2009
                      • 1376

Har aldrig flippat med mina multis innan. Har känts som lite för mycket jobb med 2kilosklumparna om något skulle gå fel
                      Med denna var det ju simpelt och inte speciellt nervöst. Ska nog ställa upp stick scalingen lite till i KKn om jag ska hålla på sådär.

Tappade videon fullständigt nyss...
                      Slog i auto level och gasade fullt tills jag fick bild igen. Hade precis passerat vedboden och var på väg ut mot tågledningarna...
                      Verkar bero väldigt mycket på var jag sätter mottagarantennen. Flyttade den ca 1m högre på balkongen och blev sämre tydligen.

Väntar på acken ska laddas sen drar jag en sväng med bilen och flyger en bit från stora växthus och tågräls.. bara för att testa videolänken lite utan dom ev störkällorna.

Kommentar

• markusb
                        • jun 2009
                        • 1376

Tog quaden och utrustningen med mig och stack iväg nyss. Körde en bra bit men hamnade till slut bara knappa kilometern hemmifrån, mitt ute mellan två stora fält.
                        Riggade upp och flög iväg. Flög och flög... klockren bild... vände när jag inte hörde den längre.
                        For fram och tillbaka men det bara funkade, inga störningar alls.

Körde vidare upp i byn för att shoppa lite. Tog en annan v'äg hem och fick då syn på något ca 5-600m hemifrån..

Är det en repeater? Och vad kan man tänka sig att den är för, vilka frekvenser?

Jag lyckades ju få kolsvart bild i brillorna på 910MHz igår när jag laborerade med antennen ute på balkongen, dvs något fanns där men inte var det någon videosignal inte.

Ni som ev är hemma på området, finns det någon lösning annat än avbitaren?
                        Kan tillägga att den övre antennen är riktad EXAKT mot kåken vi hyr.

Stannade till mellan denna och vårat hem, tog mina grejjer och gick ut på en åker, åt sidan. Startade upp och flög bortåt, längre iväg på åkern och ifrån den tänkta linjen mellan repeatern och vårat hem. Klockren bild. Passerade bakom en skogsdunge, kikade på lite rådjur och flög tillbaka. Passerade över mig och in i den tänkta linjen mellan repeatern och huset... vips kom störningar och bildbortfall..

Svenska skogsplantor har sin verksamhet här, stora växthus i vad som ser ut att vara plast på stålstomme. Tror iofs inte dom påverkar utan det är antennen.

Nu är bara frågan om det går att lösa det på något sätt eller om det inte funkar att flyga hemma som jag hade hoppats på.

Kommentar

• Copterdude
                          • maj 2012
                          • 1269

Ursprungligen postat av markusb
                          Har aldrig flippat med mina multis innan.
                          Har aldrig gjort det heller, men får väl prova det nån vacker dag hehe.

Otur med det där sändartornet, ser helt klart ut som någon slags repeatertorn. Men kan inget om sånt så vet inte vad den kan tänkas sända.

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

Jag lyckades ju få kolsvart bild i brillorna på 910MHz igår när jag laborerade med antennen ute på balkongen, dvs något fanns där men inte var det någon videosignal inte.
                            googla lite på 900 bandet och sedan håller vi oss ifrån det så slipper vi alla bekymmer

Kommentar

• markusb
                              • jun 2009
                              • 1376

Jag sänder inte där och har inte gjort det heller. Jag stegade igenom alla kanaler på mottagaren för att se om det fanns något i närheten, ex något trådlöst videoövervakningssystem eller liknande..

Jag hade alltså min sändare avslagen då för att se allt annat där ute.

Kommentar

• markusb
                                • jun 2009
                                • 1376

Undrar om en lösning kan vara antingen en 900MHz notch eller ett 1280 bandpass.. Ska laborera lite.

Kommentar

Arbetssätt...