Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

Gött, idag kom boostern, måste genast öppna och titta, inuti själva boostern alltså :lollypop:

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

självklart - jag förstår inte varför dom skickar med ett lock till saker o ting...det blir bara dyrare så

fick hem en rotary encoder och några pottar idag - till TGY9X såklart

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Vad ska du med encodern till? Byta ut knapparna?

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Jag ska byta ut en av vridpottarna så att jag kan använda fler lägen på Arduplane
          Har redan programmerat så jag kan det men det kräver 1st 3-läges och 1st 2-läges spak...med en Rotary encoder får jag det på en kanal.

Kommentar

• markusb
            • jun 2009
            • 1376

Hajjar inte riktigt, då har du en speciell firmware till radion med stöd för encodern istället?

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Länk

Kör med ER9X i radion

Kommentar

• markusb
                • jun 2009
                • 1376

Aha en vridströmbrytare, inte en rotationsencoder ( som ju bara pulsar ut med 90• fasförskjutning mellan två ben).
                Med denna ställer du bara in olika spänningar ut och programmerar radion att aktivera en olika kanaler vid olika in-nivå?

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Slängde ihop en film till igår. Försökte skapa lite fartkänsla.
                  Hade gått bättre om piloten hade flugit en smula fortare då kanske

Kul att leka lite med Vegas iaf, även om datorn är så slö att jag knapt kan förhandsvisa mina klipp...

Kommentar

• markusb
                    • jun 2009
                    • 1376

Öppnade upp boostern ikväll för att syna den ordentligt samt ta ut en kabel för strömmatning, litar inte riktigt på en mini DC-plugg.

Gediget bygge av tjock aluminium. Tung för storleken! Kortet såg bra ut, lödningarna klart godkända.
                    Det jag inte var helt nöjd med var att dom snålat på kylpastan. Det verkar som att RF-trissorna inte ligger an mot baksidan riktigt. Kylpastan hade bara nuddat aluminiumet på två ställen.
                    Jag lade på mer pasta för att bättre få bort värmen från slutsteget.

Monterade boostern på radiomodulen på min 9X. Borrade upp hålen i boostern till 4.5mm för att kunna använda original skruvhål i modulen.
                    Jag anslöt matningen till boostern via modulens kontakt. Smältlimmade bara fast en hylslist inne i modulen, som möter upp stiften från radion. Då kan jag enkelt plocka bort modulen utan att behöva bråka med kontakter, öppna lådan osv.

Antennkabeln som följde med var i kortaste laget så jag fick lägga omkull SMA-kontakten från frskymodulen för att få kabeln att räcka till.
                    Lossar jag kabeln och rycker bort boostern så kan jag köra oboostat. Kan vara smidigt.

Imorrn blir det räckviddstest om det blir uppehåll.

Kommentar

• bil sebbe
                      • jun 2012
                      • 271

Jag förstår inte ett dugg av vad du gjort med radion? men är ju faktiskt inte i närheten av den kunskap du har hahaha :sarcastic: det ser ju bra ut iaf!

Hur har du fäst din FPV kamera på alla din quadar (trin och alla andra) ? Skulle vara jätte uppskattat i fall du har bilder på hur kameran sitter på fordonen!
                      Använder du samma fpv till alla fordon? bara flyttar över..
                      Mvh Sebastian

Kommentar

• markusb
                        • jun 2009
                        • 1376

Hehe, jag har monterat en booster på den. Boostern förstärker signalen som då når längre. Jag har haft problem med räckvidden som detta förhoppningsvis ska lösa. Har dock inte testat det fullt ut än.

Kamerorna sitter i en stor foambit som jag karvat ur. Det ger bra skydd och dämpar lite vibrationer. "Locket" är även det av foam och sätts fast med långa kardborreband. Allt sitter med kardborreband, både självhäftande samt band man spänner runt.
                        Har bara använt systemet på trin fram till nu. Håller just på att flytta över det till quaden. Nu blir det inte lika skyddat längre tyvärr.

Båda kamerorna har överlevt många hårda krasher tack vare foamen.
                        FPV-kameran är redan monterad så den orkade jag inte lossa men du ser nog hur den sitter bredvid gopron.

Kommentar

• bil sebbe
                          • jun 2012
                          • 271

Problem med räckvidden, är det för att du köra original modulen?

Tack så jätte mycket för bilderna! ber om ursäkt, men har bara en fråga kvar.. Är fpv kameran riktad på något särskilt sett och kan röra sig? eller är den helt stel och tittar precis rakt fram?

Eftersom jag själv byggt mig en otroligt fin H-quad som bara väntar på kameran så vill jag vara förberedd hur jag ska göra
                          Mvh Sebastian

Kommentar

• markusb
                            • jun 2009
                            • 1376

Kör frsky, inte original.
                            Kameran pekar framåt. Du får testa vad som funkar bäst för dig och din typ av flygning.
                            Jag har fast kamera, känner inget behov av rörlig på en multirotor ( som kan vridas hur man vill i luften)

Kommentar

• zooks
                              • feb 2012
                              • 140

Vad hade du för räckvidd med bara frsky?

Kommentar

• markusb
                                • jun 2009
                                • 1376

Väldigt varierande kan jag väl säga.. ena gången 100m innan pip, nästa gång 500m innan pip.
                                Har dock aldrig gått in i failsafe utan tvärvänt när det börjat pipa.
                                Hade mycket problem med att vTx störde länken men ett 1.2G filter hjälpte en hel del.

Vid marktester har jag kommit ca 500m med full kontroll och bra bild, så varför det piper efter mindre avstånd när jag är 30-40m upp vet jag inte. kanske mina landningsställ som blockerar LOS eller nåt.

Kommentar

Arbetssätt...