Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copterdude
    • maj 2012
    • 1269

Problemet är att CTR inte är anpassad för rc.
    Där trafikflygen redan är flera km upp är det CTR 0m så där får man inte hovra 1cm ovanför marken med en Hubsan microquad på 30g. Inte rimligt eller logiskt.
    Måste finnas vikt/storleksklasser, tillåten höjd som anpassas mer efter avstånd än nu osv. annars kommer det inte funka eller efterföljas. Varför inte göra viktgräns och höjdgräns som är rimlig så kanske folk kommer följa det.

Kommentar

• martinkellner0
      • apr 2015
      • 198

Sant, förvisso. Kontrollzonerna är väl inte anpassade för FPV utan för vanliga flygplan. Ytterligare ett exempel på att lagstiftningen är omodern kanske?

Kommentar

• Xermalk
        • jul 2013
        • 672

Snarare så är CTR på 0m är placerat lite väl långt från flygplatserna.
        Mer användning av ctr 450 och upp samt möjligtvis en ny på 100m+ skulle behövas.

Kommentar

• IngemarTh
          • okt 2010
          • 415

Enligt polisen var det flygledartornet i Bromma som upptäckte drönarna. https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...-Ovrigt-Solna/

Kommentar

• dvogonen
            • jul 2012
            • 491

Den rapporten var märklig. Det står att flygledartornet på Bromma uppmärksammade två "drönare" i närheten av Hagaparken. Men det är ju nästan 4 kilometer mellan Bromma flygplats och Hagaparken. Det kan ju inte stämma.
            Jag tyckte att jag läste någon annanstans att passagerare på flygplatsen hade sett "drönarpiloterna".

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

Läste på nätet att man får flyga när Bromma har stängt för flygtrafik t.ex. Lördagar efter 17 och innan 12 på Söndag förmiddagar. Det är jue bra om det stämmer. Öppnar upp för betydligt fler flygställen. Man ska nog ringa innan och kolla så det stämmer dock :P

Kommentar

• martinkellner0
                • apr 2015
                • 198

De kan inte möjligen ha sett dem på radar om de var en bit upp?

Kommentar

• Per-Fredrik
                  • dec 2013
                  • 82

Ursprungligen postat av martinkellner0
                  De kan inte möjligen ha sett dem på radar om de var en bit upp?
                  Tror inte det. De flesta svenska flygplatserna har bara SSR, inte "äkta" radar, tornet ser bara transpondersignaler och allt annat är osynligt. Dessutom skulle det behövas en väldigt stark primärradar för att se ekot från en multikopter och skilja det från en fågel.

Kommentar

• Xermalk
                    • jul 2013
                    • 672

Ursprungligen postat av dvogonen
                    Den rapporten var märklig. Det står att flygledartornet på Bromma uppmärksammade två "drönare" i närheten av Hagaparken. Men det är ju nästan 4 kilometer mellan Bromma flygplats och Hagaparken. Det kan ju inte stämma.
                    Nu vet jag inte om de fortfarande gör det, men innan så hade man en spotter på flygtorn, som tittade runt med kikare.

Med rätt kikare kan man se långt. Exempelvis om jag riktar fars gamla stjärnkikare neråt, så kan jag se måsar på andra sidan sundet (7 km bort). Förvisso inte mycket mer än vita prickar i luften, men ändå.

Kommentar

• martinkellner0
                      • apr 2015
                      • 198

Ursprungligen postat av Per-Fredrik
                      Tror inte det. De flesta svenska flygplatserna har bara SSR, inte "äkta" radar, tornet ser bara transpondersignaler och allt annat är osynligt. Dessutom skulle det behövas en väldigt stark primärradar för att se ekot från en multikopter och skilja det från en fågel.
                      Sekundärradar alltså. Det har du nog rätt i.

Kommentar

• martinkellner0
                        • apr 2015
                        • 198

Ursprungligen postat av Xermalk
                        Nu vet jag inte om de fortfarande gör det, men innan så hade man en spotter på flygtorn, som tittade runt med kikare.

Med rätt kikare kan man se långt. Exempelvis om jag riktar fars gamla stjärnkikare neråt, så kan jag se måsar på andra sidan sundet (7 km bort). Förvisso inte mycket mer än vita prickar i luften, men ändå.
                        Det där däremot, låter j-t osannolikt även om jag inte vet hur det faktiskt förhåller sig.

Kommentar

• Xermalk
                          • jul 2013
                          • 672

Ursprungligen postat av martinkellner0
                          Det där däremot, låter j-t osannolikt även om jag inte vet hur det faktiskt förhåller sig.
                          Stjärnkikare har en förstoring på up till 500 gånger. Skall kolla men tror våran är på ca 250.

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Varför spekulera, kunde jag styra min kopter bort till 4km och tillbaka helt visuellt, kan de säkert upptäcka en mk på det avståndet, när de vet vart de skall leta, dessutom.

Kommentar

• martinkellner0
                              • apr 2015
                              • 198

Kunde du det? Hur då? Det måste vara en täckarna stor rackarns stor kopter då?

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Den är 108cm rund och jag flög på låg höjd, 10-25m precis över horisonten, dessutom i gps läge. Drar man spaken till vänster och den flyger till vänster då är det grönt. Hadr säkert kunnat gå lite längre, men batteriet sade att det var dags att återvända. Vad jag menar är att det går att upptäcka prickar på himmeln strax över hustaken, förr var jag ofta i tornen och där satt de ofta med kikare och såg sig omkring.

Kommentar

Arbetssätt...