Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Halcon, helt rätt. Jag fick bra insyn i riktiga flyget då jag har byggt flyg (UL) och varit väldigt aktiv i en flygklubb, läste all teori och tentade allt för cert (bara för att få lära mig hur allt funkar), men började dock ej flyga. Där fanns RC-flygare också. Och när man märkte hur UL- och PPL-flygarna flög och hur flygen är byggda osv osv och att jag flög RC-flyg, så har man blivit mer försiktig hur man flyger RC-flygen. Hade även sagt åt dem att hålla sig undan när de flyger via vårt RC-fält, för vi flyger helst inte över 120 meter, men det är ju lite svårt ibland hur högt man är med ett RC-flyg. =)

Synd bara att det alltid finns problemmakare som ställer till det för oss...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Halcon
      • jun 2006
      • 512

Precis, och värre har det blivit nu när "alla" ska börja fotoflyga och ta betalt. Jag har väl lite tur som är innehavare av UAS-tillstånd, fd flygledare och innehaft ett antal olika flygcert och har någorlunda koll på läget men jag är väldigt orolig för vad "coola" 20-åringar (generalisering, finns äldre oxå) ska hitta på med sin nya Phantom med kamera och tror att de kan göra vad som helst för det är ju bara RC flyg ....

Jag har hört att man i USA har en maxhöjd på 400 fot (120 meter) för all RC-flygning men vet inte säkert om det stämmer.
      Har för mig att jag sett/hört/läst någonstans att detsamma ska gälla i Sverige och att man då får en separation till privatflyg som får som lägst flyga ner till 150 m över obebyggt område så 120m är en väldigt vettig maxhöjd att vara på.
      Dock lite svårt att hålla som du säger!

Kommentar

• Xermalk
        • jul 2013
        • 672

Ursprungligen postat av Halcon
        120m är en väldigt vettig maxhöjd att vara på.
        Dock lite svårt att hålla som du säger!
        Ligger inte 2-4m segel/termik flygarna och flyger på betydligt högre höjder än så?
        Kan tänka mig att jet&hotliners också kommer rätt högt upp efter att de gjort ett snabbt pass över banan.

Synd att dji och alla andra rtf kitt blivit så löjligt enkla att införskaffa och använda.
        Man har ju fpv flygit sen mitten av 80 talet, men det är först nu som alla får panik bara det nämns.

Kommentar

• neu
          • aug 2012
          • 1047

120m är en löjlig höjd inget annat. Kommer över den höjden på mindre än 1.4sek med min F5B och brukar glida runt från cirka 300-400m och det är bara ett flyg med 1,6m spännvidd. Kommer bra mycket högre med större seglare.

Mycket lättare om man märker ut rc fält på flygkartor så får dom mindre privatplanen helt enkelt låta bli att flyga rakt över som dom gör nu. Dom har verkligen hur mycket plats som helst att flyga så dom hade inte märkt om dom inte fick flyga i en cirkel på kanske 1km.

Kommentar

• Halcon
            • jun 2006
            • 512

Ursprungligen postat av neu
            120m är en löjlig höjd inget annat. Kommer över den höjden på mindre än 1.4sek med min F5B och brukar glida runt från cirka 300-400m och det är bara ett flyg med 1,6m spännvidd. Kommer bra mycket högre med större seglare.

Mycket lättare om man märker ut rc fält på flygkartor så får dom mindre privatplanen helt enkelt låta bli att flyga rakt över som dom gör nu. Dom har verkligen hur mycket plats som helst att flyga så dom hade inte märkt om dom inte fick flyga i en cirkel på kanske 1km.
            Kan hålla med, minkfarmar har varit utsatta på flygkartor eftersom det blev ett jäkla liv om de flögs över med flygplan, ersättningsskyldig etc eftersom de små jäk..rna dog och pälsen blev förstörd.

Men, det hjälper inte mot de som inte är med i någon klubb utan flyger lite varsom, inget fel i det, är nog fler som inte är med i klubb än tvärtom, tror det måste till mer upplysning helt enkelt.

Kommentar

• Redrobjem
              • nov 2014
              • 327

Men även om man är med i en klubb har jag fått uppfattningen att klubbarna inte flyger vintertid har jag missuppfattat? Vintern är ju stundtals (oftast) så mild numer att man utan problem kan flyga.

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Ursprungligen postat av Reine
                Jag antar att officiella modellflygfält är godkända och kända av flygledningen och att man får flyga där..? Detta borde väl klubbarna ha koll på..

Vet att i Örebro fanns det en regel som sa att ska man flyga över 150m skulle man kontakta tornet innan så markerade de ut fältet under den tiden.
                För oss i RFK Ikaros i Örebro gäller idag att vi alltid begär flygtillstånd av flygledningen på Örebro flygplats och får då en överenskommen sektor att flyga i. Vi anmäler också till flygledningen då vi avslutat flygning.
                /Leif

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Det skulle vara bra men kommer inte att inträffa. Dessutom är det så att när en modellflygsektor är aktiverad råder inte något förbud mot fullskalaflyg i sektorn. Flygledningen informerar endast fullskalaflyget om att modellflygsektorn är aktiv och sedan är det alla piloternas ansvar att inget händer.
                  /Leif

Kommentar

• neu
                    • aug 2012
                    • 1047

Ursprungligen postat av Redrobjem
                    Men även om man är med i en klubb har jag fått uppfattningen att klubbarna inte flyger vintertid har jag missuppfattat? Vintern är ju stundtals (oftast) så mild numer att man utan problem kan flyga.
                    I Malmö flyger vi året runt. Medlemmarna har kod till bommen så när dom känner för att flyga så är det bara att köra dit. Brukar bli några stycken när det är väder.

Kommentar

• Redrobjem
                      • nov 2014
                      • 327

I Malmö flyger vi året runt. Medlemmarna har kod till bommen så när dom känner för att flyga så är det bara att köra dit. Brukar bli några stycken när det är väder.

Låter bra men enligt mailet från LFV så får man inte flyga på fälten som finns i Sthlm eftersom dom inte ger några tillstånd alls till uav. Ska försöka igen att få kontakt med någon klubb i STHLM. Eller om någon representant ser detta PMa gärna mig vill bli medlem och göra detta på rätt sätt. Men vill inte vänta tills i sommar .

Kommentar

• Reine
                        • jul 2013
                        • 68

Du är välkommen att kontakta vmf.nu som inte ligger inom Brommas kontrollzon men tyvärr inom Arlandas... Har inte hört att det skulle vara några problem för oss, än, men skulle inte förvåna mig om det blir strul där också framöver med tanke på exponeringen i nyheterna.

Kommentar

• Redrobjem
                          • nov 2014
                          • 327

Ursprungligen postat av Reine
                          Du är välkommen att kontakta vmf.nu som inte ligger inom Brommas kontrollzon men tyvärr inom Arlandas... Har inte hört att det skulle vara några problem för oss, än, men skulle inte förvåna mig om det blir strul där också framöver med tanke på exponeringen i nyheterna.
                          tack för tipset jag har kollat upp lite och pratat med en i klubben. Så fort jag har råd (har bränt allt på Quaden) så ska jag nog bli medlem.

Kommentar

• martinkellner0
                            • apr 2015
                            • 198

Det enda vettiga skulle vara det som nämndes i början av tråden nämligen att det införs ngn typ av enklare certifiering som skulle vara obligatorisk för det som benämns UAS klass 3 samtidigt som en del regler Vad gäller tillåtna frekvenser/uteffekter/flyghöjder släpps lite. Annars kommer folk att flyga utan tillstånd och utbildning. Man kan skrika så mkt man vill om att det är olagligt , riskabelt etc men det kommer att ske ändå. Certet skulle alltså vara obligatoriskt för att få köpa t ex en quad. Då skulle fler få kännedom om kontrollzoner etc. Man kunde passa på att göra det olagligt rakt av att flyga över tättbefolkat område och större folksamlingar.

Kommentar

• martinkellner0
                              • apr 2015
                              • 198

De tekniska kraven på UAS klass 3 måste också sänkas. Ffa måste kravet på ngn form av radar tas bort.

Kommentar

• kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

Nu hoppar jag bara rätt in i diskussionen så kanske missat något vitalt i just denna diskussion men jag tror inte att någon typ av certifiering eller "körkort" eliminerar att multicoptrar hamnar på kollisionskurs flygtrafik etc. De som flyger dyrare och större multis har nog oftast rätt bra koll på vart man skall och inte skall flyga någonstans. Så länge en vanlig person via nätet eller elektronikföretag kan köpa en DJI Phantom eller liknande multipaket så kommer det fortsätta komma filmer när endera någon flyger i närheten av flygtrafik, krockar med bilar på motorvägen etc. Tror det är ytterst får verkligen brinner för hobbyn som tar dom riskerna. Jag skall inte ens påstå att jag följer alla regler som ändå finns för FPV och sändareffekter men jag väljer ändå bort en hel del flygställen som en del puckon väljer. Har sagt det förut men säger det igen. Ställer man sig frågan "är jag beredd att ta konsekvenserna som kan komma om jag flyger här och nu" så gallrar man bort en hel del av de idiotflygningar som man kan se på tuben etc. Hade gärna kallat det sunt förnuft men problemet med det är att sunt förnuft är individuellt för varje enskild pilot. Men som sagt var, jag kan ha missat något i diskussionen

Kommentar

Arbetssätt...