Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xermalk
    • jul 2013
    • 672

Varför har de inte satt upp antenner och 5.8/1.3 mottagare på flygtornet. Sen ser de direkt när någon sätter igång sin videosändare.

Bara att snällt skicka polisen dit och bötfälla, så att att de aldrig har råd att flyga igen.

Kommentar

• martinkellner0
      • apr 2015
      • 198

Ursprungligen postat av AM
      Det är lika svårt att att få onyktra förare att inte ge sig ut i trafiken som att förbjuda idioter med "drönare" att flyga på olämpliga platser. Det handlar ju egentligen inte om drönare eller vad man nu vill kalla flygetygen.
      Ett radiostyrt flygplan kontrollerat av en idiot exempelvis utanför Bromma flygplats hade ju skapat samma rubriker.

Och här ser man ett tydligt exempel på varför det är livsavgörande för vår hobby att vi strikt håller på att flygning inom synhåll är den verksamhet vi bedriver. Dessa regler är kristallklara och kan vara det som räddar vår hobby undan restriktioner.
      Med drönare avser jag ett flygetyg som styrs m h a rc- och videolänk. Att bara LOS-flygning skulle vara säkert eller ens säkrare än FPV är bara dumheter. Tyvärr stämmer det däremot att FPV utom synhåll är förbjudet idag. Enda undantaget är UAV klass 3 vilket i princip är omöjligt för en privatperson att inneha och få tillstånd för.

Jag har redogjort för min ståndpunkt tidigare men jag repeterar:

De regler som gäller idag är föråldrade och inte verklighetsbaserade. Det enda de leder till är att folk flyger ändå. Det hade kanske inte varit så stort problem om det inte varit för att det numera säljs ganska kraftfulla maskiner på hobbex helt utom kontroll, eftersom de som är seriösa och har hållit på ett tag har rätt bra koll på vad man kan göra.

Därför tycker jag: gör om reglerna så att man kan flyga det som kallas UAV klass 3 som privatperson (dvs släpp många krav som finns idag, ändra vilka frekvenser som är tillåtna etc. Förbjud flygning över tättbebyggt område) men inför krav på förarbevis. Ett sådant bevis ska kräva en utbildning på ett par dagar. Inför också krav på uppvisande av dylikt bevis för att få inhandla fpv-prylar.
      Senast redigerad av martinkellner0; 2015-05-09, 15:26.

Kommentar

• martinkellner0
        • apr 2015
        • 198

Din liknelse med onyktra förare är ju förresten både intressant och träffande. Att förbjuda FPV är som om man skulle förbjuda folk att åka bil för att det finns andra som är onyktra i trafiken.

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

AM, så du menar att jag inte skulle kunna ta min gps styrda maskin och flyga in den på Bromma om jag inte har fpv? Låter väldigt okunnigt.
          Riktar kameran något ner och drar iväg, ksn säkert kontrollera den till 1km avstånd, dock utan djupseende och vidare precision, skulle det nu skita sig slår jag på rth knappen. Då var det bara att invänta på att koptern återkommer. Så tror jag de flesta flyger och det helt utan fpv. Så skyll inte bara på fpv.

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

TT skriver att:

"Förarna till drönaren lokaliserades av polisen till Hagaparken i Solna, drygt fyra kilometer öster om flygplatsen.
            - Anmälan om brott mot luftfartslagen kommer att upprättas, säger Towe Hägg, informatör på polisen i Stockholm.
            "

Jag har ingen önskan att någon ska råka illa ut men det kanske trots allt är så att det behövs några rättsfall för att folk ska fatta att man inte kan bete sig hur som helst i luftrummet, lika lite som i trafiken. Man må tycka att regelverket är föråldrat, men det blir inte mer tillåtet att bryta mot reglerna för det. Sådant beteende gör att allmännhetens acceptans för vår modellhobby på sikt eroderas vilket kan leda till strängare lagstiftning som ännu mer försvårar vårt hobbyutövning.

Kommentar

• martinkellner0
              • apr 2015
              • 198

Det är sant, och att flyga i kontrollzonen till en flygplats är fullständig idioti. Det understryker bara behovet av utbildning, precis som jag tidigare argumenterat för.

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Hmm finns många videos med flygningar i hagaparken... Hade varit intressant med mer info om han flög från Haga mot flygplatsen eller högt upp.
                Senast redigerad av Copterdude; 2015-05-09, 20:18.

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast

• maj 2006
                  • 3464

Martin, hur skulle den utbildningen se ut. Ska man kunna rabbla reglerna utantill? Det kommer ändå inte att stoppa de personer som sätter sig över lagen. Det blir bara de skötsamma som drabbas. Myndigheterna kan införa hur många nya regler och förbud som helst. Det kommer ändå att brytas mot dem. Inför en rejäl straffpåföljd, så kanske man tänker sig för innan man ger sig in i förbjudna områden.
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Problemet kan vara att de kan känna sig säkra på att de får flyga där, det är ändå 4 km från fpl.
                    Kan det finnas höghus eller andra byggnader mellan koptern och fpl som är högre än koptern flyger?
                    Att det finns säkerhetsområde tror jag nog inte att de känner till. Hur skall man få reda något sådant om man aldrig flygit tidigare eller varit i kontakt med flyg tidigare, det är säkert här som det brister när man som ny börjar flyga, bristfällig information från köp stället.

Kommentar

• simonarvestrand
                      • jan 2012
                      • 3850

hur skulle den utbildningen se ut. Ska man kunna rabbla reglerna utantill? Det kommer ändå inte att stoppa de personer som sätter sig över lagen
                      Rablar du trafikreglerna utantill ?
                      Har körkortet stoppat alla som vill vara olagliga ?

Utbildning handlar till stor del att lära sig vad som gäller sen om man följer det eller ej har inget med saken att göra man borde iallafall veta vad som gäller då

Kommentar

• martinkellner0
                        • apr 2015
                        • 198

Ursprungligen postat av AM
                        Martin, hur skulle den utbildningen se ut. Ska man kunna rabbla reglerna utantill? Det kommer ändå inte att stoppa de personer som sätter sig över lagen. Det blir bara de skötsamma som drabbas. Myndigheterna kan införa hur många nya regler och förbud som helst. Det kommer ändå att brytas mot dem. Inför en rejäl straffpåföljd, så kanske man tänker sig för innan man ger sig in i förbjudna områden.
                        Den skulle som du säger i huvudsak innehålla reglerna och kanske också lite motivering till varför reglerna ser ut som de gör. Att det bara skulle vara de skötsamma som "drabbas" håller jag inte med om eftersom det inte skulle vara möjligt att köpa FPV-grejer utan uppvisande av sagda tillstånd. Jag har inget mot en rejäl påföljd för den som bryter mot reglerna förutsatt att reglerna omformas så att de är rimliga och möjliga att följa.

Kommentar

• martinkellner0
                          • apr 2015
                          • 198

Ursprungligen postat av Kenneth E
                          Problemet kan vara att de kan känna sig säkra på att de får flyga där, det är ändå 4 km från fpl.
                          Kan det finnas höghus eller andra byggnader mellan koptern och fpl som är högre än koptern flyger?
                          Att det finns säkerhetsområde tror jag nog inte att de känner till. Hur skall man få reda något sådant om man aldrig flygit tidigare eller varit i kontakt med flyg tidigare, det är säkert här som det brister när man som ny börjar flyga, bristfällig information från köp stället.
                          Återigen... En obligatorisk utbildning skulle lösa det problemet.

Kommentar

• Copterdude
                            • maj 2012
                            • 1269

Tycker det måste finnas undantag för flygning inom CTR om det är många km/mil bort. Bromma CTR är jue en stor del av Stockholm typ så ska dom stänga ner flygplatsen om Olle 8år flyger sin lilla drönare 1 meter ovanför marken också. Var går gränsen det är det man vill veta. Flyga t.ex. på 5 meters höjd inom CTR på en mils avstånd från flygplatsen borde rimligen vara möjligt att tillåta. Höjdgränsen borde justeras mer beroende på avstånd. Det är jue CTR 0- meter på ställen där flygen är många km upp.

Ursprungligen postat av Kenneth E

Kommentar

• Boar
                              • jan 2015
                              • 128

Asså, det finns redan regler.. det behövs inte skyltar..

I ctr zoner är lägsta höjd för trafikflygplan 0 meter. Där får inte modellflyg flyga.. Flyg utanför ctr och restriktionszoner så kommer ingen klaga..

Jag ser inte problemet med attflyga i zoner där man får flyga. Problemen uppstår ju endast när folk flyger där dom inte får. Dessutom är det pilotens skyldighet att veta vart han flyger, modell eller vanlig..

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Stockholmare lär aldrig sluta förvåna oss övriga

Kommentar

Arbetssätt...