Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1811

Det blev han väl nästan direkt han hade landat vad jag förstår.

/Mats

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1811

Kommentar

• Halcon
        • jun 2006
        • 512

Gripen för brott mot Luftfartslagen - och där ryker hans UAS tillstånd (om han nu hade ett..) så det stänker om det, böter blir det naturligtvis oxå. Glöm att han får hålla på med detta i fortsättningen.

Och när folk säger - men han flög ju bara på 35 meters höjd - det spelar ingen roll, han har visat oaktsamhet, brutit mot lagar och regler. Hoppas folk börjar fatta nu att det här är ingen lek. Har man ingen koll på det som har med fotoflygning att göra så ska man inte hålla på med det.

Har han tur får han inga skadeståndskrav på sig från de ev. flygbolag som tvingats diverta till annan flygplats eller gått i holding runt Bromma .... kan bli rätt mycket pengar annars.
        Risk vs reward.
        Senast redigerad av Halcon; 2014-12-05, 17:03.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1811

Hur högt får man sparka en fotboll?

/Mats

Kommentar

• johanvm
            • jan 2009
            • 229

Om ryktet stämmer (FB) så är det ett företag med tillstånd kategori 1A och 1B. Hemsidan länkar till många respektabla kunder. Usch vad trist det måste vara att spoilera flera års arbete med en sån här blunder.
            /J

Kommentar

• kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

En fråga man kan ställa sig är ju om de piloter som gör dom allra största tabbarna med multirotor är de som kommer att låta bli om hårdare regler kommer. Uppenbarligen sket de ju i de enkla reglerna som redan finns

Kommentar

• Halcon
                • jun 2006
                • 512

Rätt kul, på sin hemsida skriver han hur viktigt etik och moral är .....
                Senast redigerad av Halcon; 2014-12-05, 18:42.

Kommentar

• Halcon
                  • jun 2006
                  • 512

Ursprungligen postat av Halcon
                  Gripen för brott mot Luftfartslagen - och där ryker hans UAS tillstånd (om han nu hade ett..) så det stänker om det, böter blir det naturligtvis oxå. Glöm att han får hålla på med detta i fortsättningen.

Och när folk säger - men han flög ju bara på 35 meters höjd - det spelar ingen roll, han har visat oaktsamhet, brutit mot lagar och regler. Hoppas folk börjar fatta nu att det här är ingen lek. Har man ingen koll på det som har med fotoflygning att göra så ska man inte hålla på med det.

Har han tur får han inga skadeståndskrav på sig från de ev. flygbolag som tvingats diverta till annan flygplats eller gått i holding runt Bromma .... kan bli rätt mycket pengar annars.
                  Risk vs reward.
                  Har läst nu att ett plan fick diverta till Arlanda, ett eller flera fick gå i holding, och 4-5 plan fick försenade starter från Bromma ... lär bli saftiga skadestånd ...

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Vi får se vad utgången blir, blir en prövning för rätten att tolka dagens regler/lagar. Vi får väl svaret om ett år eller två.

Kommentar

• Halcon
                      • jun 2006
                      • 512

Killen har ett (eller två) tillstånd utfärdat av Transportstyrelsen, fd Luftfartsverket och som styr och ställer över luftfarten i Sverige. Är nog inte mycket som behöver tolkas av domstolen, om jag ser på händelser som inträffat under mina år på Luftfartsverket. Detta har fått så mycket publicitet så de tar nog tillfället i akt att markera.

Hoppas inte att personen i helikoptern som skulle till sjukhuset men fick åka till annat sjukhus tog mer skada eller dog men det hade vi väl fått höra om i så fall, inte roligt för piloten på multin att ha det oxå på sitt samvete.

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1811

Ursprungligen postat av Kenneth E
                        Kolla kartan, mellan Karolinska och Bromma!
                        4,5 km fågelvägen till bankanten enligt Hitta.se Vilken höjd har ett flygplan 4,5 km innan bankanten. Att stoppa helikoptern är väl en sak men stoppa flyget på Bromma? Undrar hur många multirotrar som flygs inom en radio på 4,5 km en fin sommarvecka. Men regler är regler och ska naturligtvis följas.

/Mats
                        Senast redigerad av senmathal; 2014-12-05, 23:48.

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1811

Ursprungligen postat av johanvm
                          Hemsidan länkar till många respektabla kunder.
                          /J
                          Varav en är just Norra Länken om det är samma företag vi hittat. I en av reklamfilmerna på hemsidan ser han ut att filma över tornet på stadshuset i mörker.

/Mats

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Ursprungligen postat av Halcon
                            Tyvärr tror jag (som innehaft flygcertifikat för segelflyg, ultralätt och motorplan) att fullskala folket inte bryr sig speciellt. Jag som modellflugit sedan barnsben har haft koll på var man brukar rc flyga och var fälten låg men aldrig att andra piloter skulle ha brytt sig alls, tyvärr. Endast Eslöv i så fall där jag vet att man delade fält. Det är mycket svårare som pilot i ett plan att urskilja ett rc plan än tvärtom, där man både ser och hör en PA 28 eller Cessna på ganska långt håll.
                            Fast i Eslöv har vi haft problem flera gånger. Första platsen "1" jag var med om (2010) var det fallskärmshoppare som till och med landade på modellflygfältet, nästa fält "2" var det helikopter som tog genvägen över fältet oavsett om man flög där eller ej och nya fältet har jag inte haft någon incident på "3".

Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmklipp 2014-12-06 11.30.16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,6 KB
ID: 503569

Kommentar

• Redrobjem
                              • nov 2014
                              • 327

Lite off topic men ändå inte. Jag ska ut och testa min nya 450 quad på Årstafältet tänkte jag. Vilken höjd bör jag inte överstiga?hittade kartan med flyghöjder men hittar inte siffror på vad de olika fälten innebär. Kanske år för jag kollar via telefonen.

Kommentar

• IngemarTh
                                • okt 2010
                                • 415

Vi kanske ska ringa flygledningen och fråga vilken höjd vi får flyga på varje gång vi flyger i eller under kontrollzonerna så kanske transportstyrelsen kommer med en karta på vilka höjder som gäller. Enligt M3 säger Erik Jangren på Transportstyrelsen att man ska kontakta flygledningen om man tänker flyga i närheten av en flygplats. För övrigt en bra sammanställning av vad som gäller för flygrobotar, multikopter, multirotor, quad eller vad de nu ska kallas (och annan kul läsning också):

http://m3.idg.se/2.1022/1.593072/lagen-om-dronare--tillatet-flyga-for-nojes-skull-och-inom-synhall?queryText=dr%F6nare

Kommentar

Arbetssätt...