Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • darkling76

• dec 2011
    • 236

Ja det finns ju inte så mycket att säga om det...
    Bara att hålla sig till närmaste modellflygfält så var det löst!
    Säger sig självt att det blir problem om man flyger som denna idioten!

// Pierre

Kommentar

• Michael
      • maj 2006
      • 1742

Ursprungligen postat av Kenneth E
      Är det den killen jag vet, så har han alla tillstånd som kan fås och arbetar med att dokumentera bygget. Jag tror samtidigt att Luftfarten vill markera sin ståndpunkt till dessa farkoster, det är inte första gången det är på tapeten och nu såg de sin chans.
      Flygning inom en flygplats kontrollzon kräver ALLTID tillstånd från trafikledningen oavsett vilka övriga certifikat/tillstånd som råkar finnas. Kontrollzon börjar vid marken. Om det är så att personen fortlöpande arbetar med att dokumentera bygget är det märkligt att en sådan simpel sak inte kollats upp.
      Somliga gör livet surt för andra, jag ser framför mig att risken för restriktioner/inskränkningar vad det gäller vår möjlighet att bedriva modellflyg blir alltmer överhängande. Jag hoppas dock att jag har fel...

Kommentar

• IngemarTh
        • okt 2010
        • 415

En lokaltidning skrev att drönaren upptäcktes när den störde ambulanshelikoptern vid Karolinska. Så det är inte bara ett problem i kontrollzonerna men det var ju stoppat flyg på Bromma som massmedia nappade på. Och det är säkert så att helikopterpiloterna vill statuera ett exempel på problemet med drönare.

Kommentar

• Redrobjem
          • nov 2014
          • 327

Som ny i hobbyn är denna diskution intressant. Men endast en gnutta sunt förnuft säger ju att inte köra flygfän som väger mer än ett par hundra gram där det finns folk. Risken att tappa kontrollen är allt för stor. Senast idag lyckades jag sumpa min Hubsan när jag flög lite för långt bort och tappade LOS då den åkte under horisonten, jag hittde den aldrig :icon_sad:. Sen har vi detta med annat flyg i luften. Det finns säkert viktiga aspekter att ta hänsyn till även där inte ens sunt förnuft räcker till. Man kanske ska kontakta en modellflygklubb innan jag börjar leka med min 250 quad som snart kommer med posten snart.

Kommentar

• Reine
            • jul 2013
            • 68

Karolinskas helipad är en del av Bromma flygplats så det är inte konstigt att Bromma stängdes ner...

Här finns info o tillåtna flyghöjder: http://www.madsen-system.se/luftrum/

Kommentar

• Halcon
              • jun 2006
              • 512

Ursprungligen postat av Kenneth E
              Är det den killen jag vet, så har han alla tillstånd som kan fås och arbetar med att dokumentera bygget. Jag tror samtidigt att Luftfarten vill markera sin ståndpunkt till dessa farkoster, det är inte första gången det är på tapeten och nu såg de sin chans.
              Ett samarbete vore att föredra istället för att spy galla på dessa farkoster.
              Licens=Ja, som gäller piloten och inte farkosten som det är idag.
              Samspel i luften!
              Kom med kreativa ideer som kan lösa frågan.
              Som före detta flygledare kan jag inte hålla med dig - det finns upprättat kontrollerat och okontrollerat luftrum där det i det första ALL flygtrafik ska vara känd av flygledaren med ansvar för just det luftrummet. Det finns ett ansvar för säkerheten som inte på något sätt får eller ska undanskaffas - det ligger många människoliv på spel för att detta fungerar som det är tänkt. Tänk tanken att ett passagerarplan från Malmö Aviation med ca 50-100 pax ombord skulle få in en multi modell större i en motor under inflygning till Bromma - med en krasch i tätbebyggt område som följd.......

Killen som flög multin har inte följt gällande bestämmelser utan, vad jag förstår, flugit utan tillstånd i kontrollerat luftrum - där dessutom ambulanshelikoptrar verkar. Totalt ansvarslöst .....

Samspel i luften - inga problem, han följde helt enkelt inte gällande bestämmelser och skulle tagit kontakt med flygtrafikleding för att få ett färdtillstånd eller tillstånd att få verka inom kontrollzonen med direkt kontakt med flygledaren.

Kreativa ideer - luftrumsutnyttjande har nu utvecklats i ca 85 år i Sverige ....

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Det var inte min gubbe. Han berättade att han alltid kontaktar tornet vid bromma för att ett område att vistas i under en viss tid för sitt arbete.
                Då får vi se vad följderna blir av detta. Jag kollade på flygkartan över malmö klubben? Stämmer det att max flyghöjd där är 450m?

Kommentar

• Halcon
                  • jun 2006
                  • 512

Man ska vara medveten om att utanför kontrollerat luftrum får luftfartyg (flygplan,helikoptrar etc) gå ner till som lägst 150m ovanför marken utanför tättbebyggt område och 300m ovanför tättbebyggt område. Något att tänka på vid FPV flygning.

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Jag tänkte mer på att vi har segelflygare som flyger högre än så överfältet.

Kommentar

• kajakmannen
                      • jun 2006
                      • 1471

Dvs. Något att tänka på vid alla modellflyg över 150 meter.

Kommentar

• andv
                        • sep 2010
                        • 89

Hur är det med Årstafältet som ligger inom Bromma CTR (0 till 600m) ?

Kommentar

• kajakmannen
                          • jun 2006
                          • 1471

Angående flyghöjder etc så har man ju i urminnes tider flugit modellflyg långt över 150 meter där det kan komma andra flygplan. Tänker på segelflyg, jetflygplan etc. Dock står man ju och tittar på planet LOS i dom fallen vilket man inte gör då man flyger fpv (så till vida man inte är laglydig och flyger med spotter vilket man skall göra). Ser man ett plan på himlen eller hör någon typ av flygfarkost så är det ju landning som gäller illa kvickt. Diskussioner om anslagskraft, storlek på flygfarkoster, etc känns rätt meningslöst. Det är lika meningslöst som att använda argumentet att jag är med i någon flygförening och är därför kan flyga hur jag vill då jag är försäkrad. Är olyckan framme och i värsta fall någon stryker med så är en försäkring föga tröstande. Jag kan inte säga att jag är den mest laglydiga vad gäller uteffekter, flyghöjder (flyger dock mest under trädtoppsnivå nu för tiden) eller flyglocation men innan jag startar minflygning ställer jag mig alltid frågan "vilka risker finns det med att flyga just här och nu samt är jag beredd att ta konsekvenserna för vad som eventuellt kan hända. Funkar rätt bra faktiskt och har gjort att jag i vissa fall har avstått från just den flygningen. Kalle det sunt förnuft eller vad du vill men problemet är ju att sunt förnuft är individuellt utifrån allas referensramar.

Kommentar

• Halcon
                            • jun 2006
                            • 512

Och trots allt så är ju okontrollerat luftrum just - okontrollerat luftrum - där det är upp till varje förare av flygfarkost (oavsett storlek) att hålla separation. Har inte hört något i Sverige i alla fall om flyghöjd max 120m (400ft) som på vissa ställen i USA för RC flyg.
                            Senast redigerad av Halcon; 2014-12-05, 11:17.

Kommentar

• simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

Ursprungligen postat av andv
                              Hur är det med Årstafältet som ligger inom Bromma CTR (0 till 600m) ?
                              En del fält som ligger nära flygplats måste numer alltid meddela flygledningen att det förekommer flygning på fältet,
                              en del har tider som man får flyga på och all flygning utanför dom tiderna måste rapporteras och avrapporteras , ingen aning om hur det är på årstafältet men gissningsvis är det något sådant där också ?

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Hur agerar man som på Malmö Klubben där det förekommer fullskala som får för sig att komma på besök och landa trots att man är uppe och flyger med sitt modellplan? Att polishelikoptern lägger sin rutt rakt över fältet vid fartkontroll på motorvägen mellan Oxie och Malmö. Tror nog även fullskala piloter behöver sig en läxa och inte tro att de är över oss alla. jag tror på ett samarbete men frågan är hur det skall lösas smidigast. Alla kan inte hålla kolla på alla regler som finns och framför allt inte när reglerna är spridda runt i olika instanser där den ena inte vet något om den andra, skapa en kontakt dit man vänder sig för att få ställa frågan som är uppdaterad med dagens teknik och utveckling.

Kommentar

Arbetssätt...