Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

helt klart borde fullskalefolket lära sig en del, har sett många lågflygningar hemma omkring som helt klart varit en risk när man flugit.
    jag som varit en del nere i malmö/oxie/anderslöv det senaste året ser helt klart risker där nere, vissa dagar går planen ändå hyffsat lågt , inga 150 meter men ändå tillräckligt lågt för att det ska vara risk om man står med en större seglare.
    Militärhelikoptrarna kommer ju även dom på riktigt låg höjd och drar över ibland

Kommentar

• neu
      • aug 2012
      • 1047

Ser dagligen flygplan komma förbi på 100m höjd utanför malmö och när jag jobba i Trelleborgs hamn så kom det 4-5flyg om dagen och drog över centrum långt under 300m (inte ens 150 i många fall). Så jag burkar säga att det kan inte va svårt att ta flygcert för man behöver ju inte ens kunna läsa en höjdmätare.
      Det värsta är att vi kommer få för det öven om dom smäller in i oss på 40m höjd.

Kommentar

• Halcon
        • jun 2006
        • 512

Tyvärr tror jag (som innehaft flygcertifikat för segelflyg, ultralätt och motorplan) att fullskala folket inte bryr sig speciellt. Jag som modellflugit sedan barnsben har haft koll på var man brukar rc flyga och var fälten låg men aldrig att andra piloter skulle ha brytt sig alls, tyvärr. Endast Eslöv i så fall där jag vet att man delade fält. Det är mycket svårare som pilot i ett plan att urskilja ett rc plan än tvärtom, där man både ser och hör en PA 28 eller Cessna på ganska långt håll.

Kommentar

• Xermalk
          • jul 2013
          • 672

Vi har lite av samma problem på vårat fält. Ligger vinden på från fel håll, så kommer där flygplan på riktigt låg höjd. Detta fast att höganäs flygfält vet att vi har ett modellflygfält där.

Oftat flyger planen så lågt att man inte har några problem att läsa deras nummer.

Värst är det när de anordnar någon träff, Då händer dett att någon besökare cirkulerar vårat fält på låg höjd.

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

En gång blev jag imponerad och det var i somras, då kom det en sk Black Hawk(den med stor stabilisator på stjärten) på så låg höjd över mig att jag kunde läsa texten på däcken. Det var en riktigt häftig upplevelse och vilket ljud sedan! Han steg för att komma upp över dungen, ni som vet vilken vet då att han var lågt.

Tror inte ens att han visste att det fanns ett modellfält där.

Nu var väl denna händelsen i Stockholm på 35m höjd och ganska nära ambulanshelikopterns platta enligt en kommentar jag läste på annan forum .

Kommentar

• Per-Fredrik
              • dec 2013
              • 82

Saken är väl att även i luften råder en rangordning vem som ska väja för vem och rcflyg står längst ner på den listan.
              På sätt och vis är det naturligt eftersom modellflygare inte riskerar vårt eget liv däruppe plus att det är mycket lättare för oss att upptäcka riktiga plan än tvärtom, precis som andra varit inne på.

Det är nog så tufft för fullskalaflygare att upptäcka varandra i okontrollerad luft samtidigt som man ska hålla reda på en massa annat. Jag håller på att ta motorsegelcert så detta kan jag intyga av egen erfarenhet, modellplan är ren slump om man råkar se skulle jag vilja säga.

Kruxet är kanske ibland att de som flyger fullskala utgår från att alla modellflygare är fullt medvetna om vad som gäller och förutsätter att reglerna följs, dvs håller undan i alla lägen.

Kommentar

• sm0sbi
                • apr 2013
                • 13

Ursprungligen postat av Halcon
                Samspel i luften - inga problem, han följde helt enkelt inte gällande bestämmelser och skulle tagit kontakt med flygtrafikleding för att få ett färdtillstånd eller tillstånd att få verka inom kontrollzonen med direkt kontakt med flygledaren.

Kreativa ideer - luftrumsutnyttjande har nu utvecklats i ca 85 år i Sverige ....
                Problemet är att tar man kontakt med Bromma så får man ett nej, ingen som har försökt gå rätt väg har fått flygtillstånd, Bromma nekat alla som har frågat sedan multikoper kom. Därav flyger folk endå. Så alla seriösa multikoperföretag har försökt göra rätt, men får trotts alla andra tillstånd tyvärr inte flyga i Bromma CRT.

Kommentar

• Halcon
                  • jun 2006
                  • 512

Den som då ändå flyger i Bromma CTR, utan tillstånd, får då ta konskvenserna. Problemet är ju oxå som denna gång att man får uppblåst hela storyn i medierna och så blir det skit för alla oss andra som försöker sköta sig ..... med följd att vi får ännu hårdare krav på oss som kostar ännu mera pengar plus dåligt rykte! Eller ännu värre, så förbjuder man det helt. Jag har ju själv varit anställd av Luftfartsverket (numera Transportstyrelsen) så jag har koll på hur det funkar och hur de tänker på HK i Norrköping.

Alltså, det här är inget att leka med - de tvekar inte en sekund att förbjuda allt som har med FPV, flygfoto från multikopter etc att göra om det skulle visa sig att det innebär risker för den vanliga flygtrafiken. De har de befogenheterna när det handlar om luftrummet i Sverige. Strunta i att ta jobbet i Bromma CTR helt enkelt, det finns väl andra uppdrag. Risk vs reward.
                  Senast redigerad av Halcon; 2014-12-05, 15:57.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

det kan ju eventuellt finnas en anledning till att man inte ger tillstånd till saker, men kan ju ha fel?

Kommentar

• Xermalk
                      • jul 2013
                      • 672

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                      det kan ju eventuellt finnas en anledning till att man inte ger tillstånd till saker, men kan ju ha fel?
                      Nu vet jag inte exakt hur nära landnings plattan/banan han flög. Men rör det sig om en höjd på 35m som Kenneth nämner så var en total avstängning av Bromma extrem överdrift. Speciellt då han fottade/filmade något, och borde inte ha flygit den över ett särskilt stort område.

Jag tror personligen att de vägrar ge tillstånd för att de inte orkar samt för att det inte skall ta jobb från fullskalla.
                      Multikoptrar/uav's är ju överlägsen fullskala när det gäller att fotografera/kartlägga områden & hus.

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Kolla kartan, mellan Karolinska och Bromma!

Kommentar

• Halcon
                          • jun 2006
                          • 512

Ursprungligen postat av Xermalk
                          Nu vet jag inte exakt hur nära landnings plattan/banan han flög. Men rör det sig om en höjd på 35m som Kenneth nämner så var en total avstängning av Bromma extrem överdrift. Speciellt då han fottade/filmade något, och borde inte ha flygit den över ett särskilt stort område.

Jag tror personligen att de vägrar ge tillstånd för att de inte orkar samt för att det inte skall ta jobb från fullskalla.
                          Multikoptrar/uav's är ju överlägsen fullskala när det gäller att fotografera/kartlägga områden & hus.

Nu är du ute på extremt hal is - Transportstyrelsen är statligt och bryr sig överhuvudtaget inte om vem som tar flygfoto i Sverige. Skulle någon flygledare ens komma på tanken att favorisera någon så skulle han ligga väldigt risigt till. Av alla flygledare jag jobbade med så var alla väldigt professionella och bara nån enstaka var faktiskt intresserad av flyg.

Nu ser jag att du är student så jag har väl lite överseende med din kommentar men jag blir fortfarande förvånad vad folk egentligen vet om hur flygtrafiken fungerar, vilka lagar och regler som finns etc. Man kan inte bara tjonga på och tänka att det här går säkert bra - tycker fler borde ha lite mer säkerhetstänk när man flygfotar. Och inte som han som fotade Malmöfestivalen och flög över tusentals människor med en quad! Hur kul hade det varit om en motor eller ESC hade failat där? Hallå.....

Med sådana här incidenter som den i Stockholm kommer det med all säkerhet att komma ytterligare regler och bestämmelser för flygfotografering i Sverige. Mer och fler utredningar hos Transportstyrelsen innebär kostnader för dem som de skickar vidare till oss - kul .....

Kommentar

• Halcon
                            • jun 2006
                            • 512

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                            Exakt, en flygledare jobbar så att all trafik ska gå så smidigt som möjligt. Tycker han att ett passagerarplan som har tidtabell att hålla ska ha företräde framför en multicopter så tar han det beslutet. Skolflyg te.x har alltid fått spela andrafiol på de bemannade flygplatser jag varit på.

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1811

Och när Kramfors flygplats i somras ställde till med en flygfest med allt från Biltemas Spitfire till trafikflyg, helikopter och modellflyg hängde en filmande multirotor över flygplatsen precis hela dagen. Var var Transportstyrelsen säkerhetstänk då? Självklart hade Multirotorpiloten kontakt med flygledaren och allt skedde kontrollerat. Men å andra sidan hur hade man kontrollerat piloten flygskicklighet och kunnighet i reglerna runt en flygplats. Och hur kunde man lita på att inget fel skulle uppstå på "leksaken" så att den inte löpte amok och fick för sig att söka upp någon plats den inbyggda GPS pekade ut.

Under samma flygdag hade man bjudit in driftingbilar där några ungdomar sladdade runt med bakskärmen någon decimeter från publiken. Ett oväntat kast eller en punktering och jag vill inte tänka på vad som kunnat hända.

Sedan tror jag att just multirotorn kan vara ett problem just för att, åtminstone vissa av dom, är så enkla att flyga och kan startas från en balkong om man så vill. Dom kanske lockar till bus på ett annat sätt än ett traditionellt modellflygplan som kräver både lite mer av piloten och start och landningsbana. Multirotor kan man nog lockas till av andra själ än just flygintresse. Med detta inget som helst nedlåtande om alla seriösa multirotorflygare här på forumet. Det här är ju inte den första incidenten i multirotorns jämförelsevis korta historia.

/Mats

Kommentar

• johanvm
                                • jan 2009
                                • 229

Nu är tydligen piloten identifierad och gripen.
                                http://www.idg.se/2.1085/1.600548/just-nu--dronare-stoppar-brommaflyg

Kommentar

Arbetssätt...