3d-skrivare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Jag kan ju säga att min maskin är inte optimerad än. Jag byggde ihop den, fick igång den sen har jag kört på. Glapp här och där men ändå har kvaliteten på mina bitar ökat i takt med jag printar. Mycket ligger i saker runt om och utanför hårdvaran.

Jag skall ta mig an projektet att stabilisera och snygga till min maskin ganska snart. blir spännande att se resultatet efter det.
    Superhero

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Ursprungligen postat av simonarvestrand
      helt klart tror jag högre temp kommer göra skillnad då smälter lagren ihop bättre
      Men det intressanta är att jag hade samma temp innan utan det här problemet... hmm, ska iofs ändå testa högre temp och se vad som händer.

Kommentar

• bjerred
        • aug 2012
        • 172

2013-10-22 vågade jag fråga om någon här kunde 3D-a en grej åt mig och erbjöds då generöst att mot A$125 få en specialdesign av en låda. Jag hade för mig att det finns en hel del att ladda ner, så ny specialdesign kan vara en överloppsgärning. Nu är jag åter här och frågar om nedanstående länk kan få någon att hjälpa mig med en annan låda:

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Ursprungligen postat av bjerred
          2013-10-22 vågade jag fråga om någon här kunde 3D-a en grej åt mig och erbjöds då generöst att mot A$125 få en specialdesign av en låda. Jag hade för mig att det finns en hel del att ladda ner, så ny specialdesign kan vara en överloppsgärning. Nu är jag åter här och frågar om nedanstående länk kan få någon att hjälpa mig med en annan låda:
          http://wiki.openpilot.org/download/a...1399000&api=v2
          Hej, printar en i natt - bilder på den i morgon. Så kan du avgöra om du tror den blir OK...

MVH
          Kjell Nilsson

Kommentar

• bjerred
            • aug 2012
            • 172

Kjell, det var andra takter!! Härligt med hjälpsamma forumkompisar.

Lars

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Hej, körde slut på tråden i natt så jag har börjat printen igen nu på morgonen.....kommer under dagen /Kjell

Kommentar

• bjerred
                • aug 2012
                • 172

Väntar med spänning på resultatet.

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Så här ser det ut. Den mörka plasten på första bilden är support för "fönstren" och hålen. Om du mailar mig din adress stoppar jag lådan i ett kuvert och låter posten sköta resten.

MVH
                  Kjell

kjell.nilsson@ventinvent.se

Klicka på bilden för större version

Namn: L1040010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,2 KB
ID: 498504Klicka på bilden för större version

Namn: L1040011.jpg
Storlek: 61,4 KB
ID: 498505Klicka på bilden för större version

Namn: L1040012.jpg
Storlek: 56,1 KB
ID: 498506Klicka på bilden för större version

Namn: L1040013.jpg
Storlek: 49,8 KB
ID: 498507Klicka på bilden för större version

Namn: L1040014.jpg
Storlek: 51,5 KB
ID: 498503

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

http://wiki.openpilot.org/download/a...1399000&api=v2
                    Att begära att någon ska ägna timmar av arbetstid gratis och sedan raljera över det uppmuntrar inte direkt till vidare hjälp. Jag hjälper gärna till men om jag har ont om tid så jobbar jag inte gratis. Även om det var skämtsamt skrivet när jag skrev det så tycker jag i efterhand knappast att det var ett överdrivet förslag.

Hoppas att den du hittade fungerar bra.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Många tänker nog så som att du har ju redan skrivaren och tråden till min bit kostar 4kr så då blir det ju 20kr jämnt med kuvert och porto. När man köper kunskap så blir ju materialkostnad och timlön väldigt hög i första anblicken, men passar det inte så gör det själv liksom
                      Superhero

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Ja, även när jag tar betalt så får jag lägre ersättning än om jag skulle lagt motsvarande tid att jobba några timmar till på jobbet. Så det blir mest grejer åt andra när jag tycker att det är lite kul också, oavsett betalning.

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1991

Hej, så här tänkte jag när jag såg Lars fråga om hjälp med att printa en låda....OK, jag har en printer som är igång, materialkostnaden kan inte bli särskilt stor, tiden som går åt för att ladda ner filen och lägga in den i printprogrammet och sätta i en platta i printern och trycka på print är kanske 7-8 minuter....Printern är finansierad av andra projekt så visst kan jag hjälpa Lars att printa en låda utan att förvänta mig att få betalt.

Om jag räknar ut kostnaden blir det: ABS 5,8 cc, support 2,6 cc till en kostnad av 2,86 kr/cc = 24 kr (alla siffror exkl moms, printern är en uPrint som måste matas med förhållandevis dyr tråd i speciella spolar märkta med chip). Vikten på lådan är 6 gram så för att skicka den går det år ett litet kuvert med enkelt brevporto. Summan blir alltså lite över 30 kr vilket ju är ungefär som en enkel fika...och det kan jag tänka mig att bjussa på.

MVH
                          Kjell

Kommentar

• bjerred
                            • aug 2012
                            • 172

Boopidoo,
                            jag visste inte att du uppfattar ett inlägg här som riktat till precis dig, att jag med min förfrågan vill ta just din tid i anspråk. Kanske bäst att vara mera återhållsam med inlägg här.

Kjell,
                            du har PM.

Lars

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av kjni
                              Hej, så här tänkte jag när jag såg Lars fråga om hjälp med att printa en låda....OK, jag har en printer som är igång, materialkostnaden kan inte bli särskilt stor, tiden som går åt för att ladda ner filen och lägga in den i printprogrammet och sätta i en platta i printern och trycka på print är kanske 7-8 minuter....Printern är finansierad av andra projekt så visst kan jag hjälpa Lars att printa en låda utan att förvänta mig att få betalt.

Om jag räknar ut kostnaden blir det: ABS 5,8 cc, support 2,6 cc till en kostnad av 2,86 kr/cc = 24 kr (alla siffror exkl moms, printern är en uPrint som måste matas med förhållandevis dyr tråd i speciella spolar märkta med chip). Vikten på lådan är 6 gram så för att skicka den går det år ett litet kuvert med enkelt brevporto. Summan blir alltså lite över 30 kr vilket ju är ungefär som en enkel fika...och det kan jag tänka mig att bjussa på.

MVH
                              Kjell
                              Önskar Volvo tänkte så, för varje liten del i en V60 R-design kostar inte många spänn och varje operatör kanske lägger max en kvart och fabriken kan finansieras av de andra bilarna de bygger.
                              Superhero

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Ursprungligen postat av kjni

MVH
                                Kjell
                                Nu var ju inte frågan så, det var om att designa en speciallåda från scratch. Inte att printa en existerande design. Sedan så svarade jag lite skämtsamt att om han skickar mig ett kort så designar jag en låda, dels pga att jag behöver ett kort för att få lådan rätt och sedan för att det verkade vara en rimlig betalning för de timmar jag får lägga ner på det.

Boopidoo,
                                jag visste inte att du uppfattar ett inlägg här som riktat till precis dig, att jag med min förfrågan vill ta just din tid i anspråk. Kanske bäst att vara mera återhållsam med inlägg här.

Kjell,
                                du har PM.

Lars
                                Om du inte hade hänvisat till just mitt svar till dig (ang ett OP Revo som ersättning) så hade jag nog inte tolkat det så. Eller var det fler som ville ha ditt kort?

Var för guds skull inte mer återhållsam men tycker du att någonting jag skrev var fel så är det väl bara att skriva det. Det blir alldeles för lätt missförstånd ändå. Om du raljerar över att jag vill ha ersättning så kan jag väl få raljera över att folk vill ha saker i stort sett gratis.

Kommentar

Arbetssätt...