FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gasman
    RCFF - Administratör
    • aug 2006
    • 553

FrSky uppger själva 6-15V spänningsområde för sändaren så ned till 6V bör inte vara något problem. Vad gäller strömförbrukningen kan du kolla mina tester på sidan 46 i denna tråd.
    Vad gäller 2 eller 3 celler LiPo är 2 att föredra då det verkar som att högre spänning bara "bränns" bort som värme. Hellre då 2 celler och mer mAh...
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Håkan
      • sep 2006
      • 121

Jag har för mej att taranis har en step-down regulator som inte bränner bort högre spänning utan istället växlar ner den så att man får ut all energi även ur ett 3S batteri. Det finns lite förluster med detta men inte alls så mycket som att bränna bort energi för att komma till rätt spänning.

Kommentar

• Gasman
        RCFF - Administratör
        • aug 2006
        • 553

Ursprungligen postat av Håkan
        Jag har för mej att taranis har en step-down regulator som inte bränner bort högre spänning utan istället växlar ner den så att man får ut all energi även ur ett 3S batteri. Det finns lite förluster med detta men inte alls så mycket som att bränna bort energi för att komma till rätt spänning.
        Det låter lite overkill på så låga strömmar som de ca 100mA som sändaren drar. Jag har en mellanadapter för strömmätning och ska testa. Är det som du säger borde ju strömförbrukningen vara högre på 2S än 3S.
        //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
        Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Kommentar

• Håkan
          • sep 2006
          • 121

Haha där fick du mej att verkligen kolla upp det
          Jo Taranis har en switchande regulator i sändaren. Här är någon som mätt ström

Kommentar

• Gasman
            RCFF - Administratör
            • aug 2006
            • 553

Ursprungligen postat av Håkan
            Haha där fick du mej att verkligen kolla upp det
            Jo Taranis har en switchande regulator i sändaren. Här är någon som mätt ström
            http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=6555
            Det var som fasen!
            //Mange

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Nu vill jag uppgradera min Taranis (D) Plus från original fw "opentx-x9dp-v2.0.9.2-eu" till 2.1.6 så jag får samma programvara som i min X9E. Har läst på flera ställen och får olika info om vad man ska tänka på och framför allt hur man enklast utför uppgraderingen. Är till exempel metoden att ansluta via USB med sändaren avslagen fortfarande aktuell? Sändaren dyker inte upp som enhet om jag gör så.
              Någon som gjort detta?
              /Leif

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

trimrarna mot mitten och slå sedan på sändaren

/Mats

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Hittade den här beskrivningen:

Här sägs bland annat att man absolut ska ansluta radion i avslaget läge och installera någon drivrutin och "Zadig". Är det verkligen nödvändigt? Det behövdes i alla fall inte för uppdatering av X9E!
                  /Leif

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                    • 481

Ursprungligen postat av pernstig
                    Hittade den här beskrivningen:

Här sägs bland annat att man absolut ska ansluta radion i avslaget läge och installera någon drivrutin och "Zadig". Är det verkligen nödvändigt? Det behövdes i alla fall inte för uppdatering av X9E!
                    Jag följde den instruktionen med framgång.
                    Det enda han inte nämner är att man (kan) behöva bocka ur "compability check".
                    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                      • 481

Hej!

En fråga om räckvidd och RSSI. Jag flög min BFG2600 idag. Laddat ordentligt och bra förhållanden mitt på en fotbollsplan.

Jag fick en RSSI critical under flygningen. Ca 50 m höjd bara.

Gjorde range test före flygning, fick iofs bara 35 m som sämst. Provade även efteråt med massa olika vinklar på antennen och runt 50m uppskattar jag att jag alltid hade "täckning" men satte jag ryggen mot planet tappade jag RSSI. Tidigare range-check jag gjort med modellen gav komfortabelt över 80m.

Med normal output på sändaren kunde jag gå 70-80 m men vände jag mig om eller vred antennen "fel" tappade jag och fick varning.

Det är en foam-kropp el-seglare och x8R med PCB antenner, en står lodrätt och en liggande längs med flygkroppen och de är 5-6 några cm från acken och inte i linje med aluröret som är vingbalk.

Till nästa gång tänkte jag göra en logg, men hur ligger det till egentligen? Bör jag vara orolig?

Kommentar

• Gasman
                        RCFF - Administratör
                        • aug 2006
                        • 553

Vad har du ställt RSSI-larmet på? Kör du med defaultvärden skulle åtminstone jag vara orolig. 70-80 meter med normal output tyder på att något inte är riktigt OK.
                        Ta en annan mottagare och gör ett identiskt test! Och gärna om du kan låna en sändare av någon kompis och prova med den. Då kan du få fram om problemet ligger i mottagaren eller sändaren. Jag skulle t.ex. inte utesluta antennfel på sändaren...
                        //Mange

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                          • 481

Jag kör default varning. Ja, något är helt klart skumt. Jag trodde det var batterispänning senast men det verkar vara ett annat problem. Jag skall repetera mitt första rangetest imorgon. Jag har några fler mottagare att testa som referens. Det är inte länge sedan jag testade en D4 och en D8 inför försäljning och de tog 75-80 m och denna x8 var minst 15 m vassare.

Är alla dåliga är det sannolikt sändaren, återkommer här oavsett.

Planet flög iaf bra även denna gång. Riktigt bra stig, inte lodrätt men rätt nära.

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                            • 481

Jag kunde inte vänta till imorgon:

Ställde tre plan på altanen och satte igång dem, sen blev det vandring fram och tillbaks.
                            X4R svart, parallella antenner, glasfiber
                            X4R vit m parallella antenner, separerade foam
                            X8R PCB, 90 grader en vertikal

X8R hade klart bäst siffror på signalstyrka i både range och full.
                            Aldrig under 60dB när de andra två hade 48-55.
                            Telemetrin visade dock att värdet från X8R gick ned till 0 regelbundet och då kom varning.
                            Felet kom oavsett rangetest eller full.

De andra två låg lägre, ned till 45-50 dB med sändaren på marken bakom en klippa men aldrig så de tappade.

Bytte strömkälla på X8R från LiPO&ESC till lös ack och felet var kvar. Sen drog jag ut kontakten till vario och då fungerande allt. Kopplade tillbaka allt utom vario. Fungerade. Kopplade vario. Fungerade.

Så felet var enbart på modellen med X8R och verkar vara någon slags glappkontakt eller liknande som kommer från varion eller mottagaren. Att problemet försvann efter att jag ha dragit ut och satt i en kontakt är oroande men samtidigt lugnande. Trots allt fick jag ju en varning att något inte stod rätt till och har lärt mig vad jag kan titta på om jag får dålig räckvidd i range test - titta på värdena och inte bara gå på varningen.

Kommentar

• Gasman
                              RCFF - Administratör
                              • aug 2006
                              • 553

Det verkar som att du har isolerat felet till X8R-mottagaren. Låt någon kompis med Taranissändare testa den mottagaren med sin sändare för att få det verifierat. Och vicka på kontakter mm på mottagaren och ge akt på RSSI-värdet (med lite avstånd mellan sändare-mottagare).

Det handlar ju bara om några sketna hundralappar för en mottagare så chansa inte och riskera en hel kärra pga dumsnålhet. Kärror ska kvaddas för att man styrde fel, -Inte för att det glappade i elektroniken någonstans...
                              //Mange

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                                • 481

Jag kommer följa ditt råd Gasman. Min flygkompis (som inte hänger här) gav mig också rådet att byta ut grejer. Frånsett det ekonomiska är det ju en säkerhetsfråga. Jag har en X6R eller en D8 att stoppa i.

Jag skall även sätta mig in i logg-funktionen så jag kan se i efterhand hur det ser ut.

För ev prov lite längre fram i tiden? Är det någon Taranisägare här som bor eller flyger i Göteborg? Jag bor i sydväst.

Kommentar

Arbetssätt...