Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag kommer härmed med dagens "gör inte som jag" historia:
Kopplade in min X4R mottagare idag. Jag har inte helt tagit in i ryggmärgen vad alla rader med bokstäver betyder då jag lever kvar i forntiden. Mina RC-kunskaper är tämligen gedigna på vissa områden men totalt obefintliga på andra....
Det där med CCPM tänkte jag inte på och kopplade glatt in servot på den utgången. Servot kvittrade hysteriskt ca 0,5 sek och brände hål i sitt höljet. Som tur var brann inget annat upp. Otroligt nog funkade servot efteråt men jag vågar inte flyga med det.
Jag klarar mig iofs på tre utgångar på denna modell men på några andra plan skulle fyra vara perfekt. Borde jag köpa en annan X4 variant nästa gång för mina andra modeller? Eller går den att konfigurera för att prata vanligt på alla utgångar.
När det gäller Taranisen tragglar jag mig för övrigt sakta framåt i programmerandet, efter några snabba framsteg och succeer fastnade jag på att programmera camber/reflex/butterfly med fyra servon i vingen. Jag använder mig av denna snubbens eep som inspiration http://seancull.co.uk/
Det blev övermäktigt efter ett tag så därför gav jag mig på min lilla hangseglare som har tre servon med tanken att mixa camber/reflex på den.
När jag begripit själv hur det funkar tänkte jag försöka skriva ihop en begriplig programmeringsförklaring
...Jag klarar mig iofs på tre utgångar på denna modell men på några andra plan skulle fyra vara perfekt. Borde jag köpa en annan X4 variant nästa gång för mina andra modeller? Eller går den att konfigurera för att prata vanligt på alla utgångar...
Det går att ändra men det kräver fysiskt ingrepp i mottagaren. X4R och X4R-SB är lika med den skillnaden att på X4R kopplas "standardkanal" 4 fram till utgång 4 medan på X4R-SB kopplas S.bus fram till utgång 4. Man ändrar en bygling på mottagarens kretskort: https://boltrc.com/blog/x4r-sbus-mod-how-to/
...När det gäller Taranisen tragglar jag mig för övrigt sakta framåt i programmerandet, efter några snabba framsteg och succeer fastnade jag på att programmera camber/reflex/butterfly med fyra servon i vingen. Jag använder mig av denna snubbens eep som inspiration http://seancull.co.uk/
Det blev övermäktigt efter ett tag...
Jag håller också på med bland annat butterfly på mina segelmodeller men använder Mike Shellims briljanta "e-soar" eepe som mall.
Återkom gärna när du tar tag i projektet på nytt så kan jag förhoppningsvis bidra med något.
Hans setup verkar riktigt genomtänkt, jag skrev till honom tidigare idag då jag hade lite problem - men jag hade missat själva OpenTX-delen i hans blogg. Riktigt pedagogiskt och bra. Skall ge mig på det igen och kommer posta erfarenheterna här.
Jag fick iaf ny geist med tre-servo-seglaren. Den hade en HS-55 innan för båda skevrodren men jag skar och filade lite och tryckte ner två Turnigy submikroservon i för separat skevkontroll och kombinerat med lite städning i flygkroppen blev det fint. Perfekt kombination av hobbypyssel och knapptryckande!
En liten stund med sändaren och nu har den tre rates med matchande variable snap flaps, spoileron/flaperon på trottelspaken med litet dödband och center-vibration/pip.
Skulle bara vilja ha en feature som låter mig trimma mängden snapflap med nån slider/knapp samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron men det får bli en annan dag. Jag såg att Mike S hade något åt det hållet iaf så jag kommer kanske gå rakt på hans setup men jag vill också gärna bygga setup själv så jag förstår allt ordentligt.
Här kommer ett "fristående inlägg" som kanske kan vara till nytta för någon.
Har ni frågor så ställ dem så kan jag försöka kolla upp det.
Jag kanske fyller på eller rättar framöver om det blir nödvändigt.
"Kompabilitet"
Jag har en X9D Plus EU enligt lappen tillverkad okt-15
Den går med FW openTX-TaranisPlus-En 2.1.6
X8R EU binder, full telemetri funkar med volt mm samt extern vario funkar.
D4R-II samt D8R-Plus binder i D8 mode och "RSSI telemetri" funkar. Ingen "model match".
Jag har inte gjort något annat än att byta FW i sändaren.
"Räckvidd"
X8R = 120 meter med perfekta förhållanden (plast-antenner i rät vinkel, modellen lyft 100cm över marken, marken emellan mig och modellen sjunker ned så väldigt fri sikt.
D4R-II = 100m
D8R Plus = 105m
Båda liggande 50 cm över platt ängsmark och utan att göra något med antennerna.
Sträckan är mätt med Google Earth och felmarginalen är nog +/-3 meter därtill är det ju massa saker i mätmetodiken som är okontrollerade
Frånvaron av servorörelse och varningen "telemetry lost" stämmer överens.
Setup:
Plastlåda med ett Eneloop NiMH pack med ett HS-55 på och en vit tejpbit. Jag har ovanligt god syn på långt håll (dock inte på nära) men på 120 meter är det nätt och jämnt att jag kan urskilja tapen.
Skulle bara vilja ha en feature som låter mig trimma mängden snapflap med nån slider/knapp samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron men det får bli en annan dag. Jag såg att Mike S hade något åt det hållet iaf så jag kommer kanske gå rakt på hans setup men jag vill också gärna bygga setup själv så jag förstår allt ordentligt.
Jo, jag byggde min setup från början av samma skäl. Här ett förslag i Mikes anda till justerbar Snapflap. Exemplet ger justering med noll i mittläget på F1. Vill man ha noll i ändlaget får man laborera med Weight och Offset på rad två i mixer CH10.
Kompletterat med justerbart höjdkomp iklaffläge:
[ATTACH=CONFIG]56068[/ATTACH]
Nu har jag stoppat in den första biten med snap-flap mängd sfa S1 och provat (heter de F1/F2 på andra sändare?).
Det är oerhört smidigt att sitta med datorn och "studsa" inställningarna fram och tillbaka, vissa grejer tycker jag känns enklare med sändaren i handen, andra i Companion.
Jag insåg precis att det "traditionella" tänket jag är skolad i med spak-nummer-kanal-servo är en liten mental begränsning, å andra sidan är det bra att ha något att hänga upp funktionerna på.
Man skulle egentligen kunna överge det klassiska tänket med kontrollytor och välja rörelse helt fritt istället Pitch, Roll, Yaw, Acc / Dec, Up/Down osv. Det här har OpenTX utvecklarna säkert tänkt massor på. Taranisen verkar ha hittat en bra "medelväg" med modes och mixern med "virtuella kanaler"
Nu har jag stoppat in den första biten med snap-flap mängd sfa S1 och provat (heter de F1/F2 på andra sändare?)...
Ja, rattarna heter F1/F2 på Taranis E. Det är ju bara ett exempel så det går att använda vilka lediga kontroller som helst, inklusive trotteltrimmen som ju inte behövs på el- eller segelmodeller.
När börjar volt-talet hos sändaracken bli kritiskt i praktiken?
Jag har NiMH men hittar främst folk som har siffror på LiPo varningar för batteriets skull.
Idag flög jag en kortis med min BFG2600 och Taranisen, det var nollgradigt och batterivarningen började låta. Ändrade varningen från 6,5 till 6,2 volt och efter en stund började den varna igen. Jag gjorde en stigning till men när jag kommit ned fick jag en "RSSI warning" och såg 5,9V på displayen och landade omedelbart.
Jag körde halv flap först ifall det var nåt i strömförsörjningen i planet och vinkeln in på fältet blev lite dum så jag gled ut långt och landade längst bort i hörnet på den fotbollsplan jag startade från.
Fick en kort "Telemetry Lost" följd av "Telemetry Recovered" när jag började gå ditåt.
Jag har kalibrerat sändaren med batterispänning så värdet stämmer. Jag har suttit och programmerat en hel del med sändaren på, att acken laddats ur känns därmed rimligt.
Är det sändaren och spänningenm är orsaken? Det är bara några dagar sedan jag gjorde lite range-tester och då gick det bra med 100 m med Range-läget aktiverat. I "Normal" (ej range) var det helt problemfritt att gå längre eller hålla sändaren bakom saker.
Den nominella (heter det så?) spänningen för 6 ackar är ju 7,2 och så mycket under 7 v skulle jag inte vilja gå. Har min inställd på 6,9 så en NiMh ack rasar snabbt när den kommit under en viss nivå. Däremot går det ju att ladda upp ackarna till över 8 v. Det finns ju ingen anledning att chansa och kvadda en modell av den anledningen. Vill man ha längre flygtid så är det nog bättre att byta till Lipo.
Men samtidigt är ju radion väldigt enkel att ladda då den sköter sig själv. Bara att plogga i och glömma bort.
I sändaren brukar det inte vara några större problem eftersom den hela tiden belastar batteriet lika hårt.
Mina JR-sändare brukar jag köra ner till 1,1 V/cell. Då vet jag att sändarbatterierna har reservkapacitet för ytterligare någon flygning. För mottagarackar är det lite knepigt då belastningen varierar kraftigt dels med tiden men också beroende på flygstil varför det är svårt att ge generella rekommendationer. Jag brukar "vifta" kraftigt med spakarna inför varje start och om då spänningen momentant sjunker till 1.1 V/cell bryter jag för att ladda batteriet
Jag googlade fram en urladdningskurva och helt klart går det brant utför med kapaciteten mellan 6.2 och 5.9V. Det hjälper ju inte med kylan. Min Multiplex Cockpit gick dock bra hela vägen ned till "the bitter end" som någon uttryckte sig, den visar ned till 5,4 V men det är ju 35MHz och en helt annan sändarteknik så jag tänkte lite fel tror jag...
Jag laddar på nu, har dock inte testat den inbyggda laddkontakten. Jag fick ingen laddare med så jag får läsa på lite och se vad jag skall plugga in där. Oavsett vad - praktiskt med varning, även om det var klantigt av mig att behöva den.
Flygplanet flög väldigt bra iaf även denna gång. Jag har bara flaps men skall programmera crow till nästa. Jag tycker roll-responsen är lite sådär så kanske drar jag ner på expo och låter flapsen hjälpa till lite med skevandet och se om det känns bättre.
På bilden nödlandning, körde bara "halv flap".
Senast redigerad av KristofferR; 2015-12-14, 17:13.
Anledning: bild
Kommentar