FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av pernstig
    Nu vill jag uppgradera min Taranis (D) Plus från original fw "opentx-x9dp-v2.0.9.2-eu" till 2.1.6 så jag får samma programvara som i min X9E. Har läst på flera ställen och får olika info om vad man ska tänka på och framför allt hur man enklast utför uppgraderingen. Är till exempel metoden att ansluta via USB med sändaren avslagen fortfarande aktuell? Sändaren dyker inte upp som enhet om jag gör så.
    Någon som gjort detta?
    Dags att rapportera hur det har gått med uppgraderingen av min Taranis Plus:
    Först använde jag Companion 2.0 och gjorde backup på EEPROM och SD-kort. Dessutom två backups "Radio to File", varav den ena sparades för v2.0 och den andra för 2.1 (se nedan). Allt för att ha möjlighet att backa tillbaka om det skulle bli problem.
    Därefter bytte jag till Companion 2.1.6 och öppnade den av de två "Radio to File" .bin-filerna som jag sparade för 2.1. Den konverterades då automatiskt till 2.1-format, därav finessen mad att spara filen i två exemplar enligt ovan.
    En ny profil skapades i Companion som jag kallade "Min Taranis D Plus" och med den profilen vald (viktigt!) bockade jag för valda delar i Settings>Build Options samt valde en egen Splash Screen.
    Nu var det dags att ladda ner min nya firmware, klickade på Download och erhöll filen "opentx-taranisplus-noheli-eu-nooverridech-faichoice-en-2.1.6.bin"
    Sedan Read/Write>Write Firmware to Radio, valde den nedladdade filen, ingen bock för "Check hardware..." och valde "Use another start screen".
    När den nya fw:n skrivits in kopplar man bort USB och avbryter Bootloader mode. När sändaren startas normalt igen konverteras filerna automatiskt till 2.1 format.

Från och med nu kan jag alltså använda companion 2.1.6 till både taranis D Plus och Taranis E men jag måste alltid tänka på att använda rätt profil för Settings.

Jag uppdaterade också själva Bootloadern men det tar jag inte med här.
    /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
      • 229

Loggning är enkelt:
      1. Aktivera "log" på de telemetrisensorer du vill logga (tex RSSI)
      2. Gå in i meny "special functions" för att ställa in när loggning ska ske.
      Ska loggning ske hela tiden väljer du "ON" som villkor, det går lika bra att koppla till switch om man vill styra när loggning ska ske.
      Action = "SD LOGS"
      Parameters=intervall
      ENABLE

Klart!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
        • 489

Någon här som satt upp en Cyclops STORM osd med en elevon-kärra? jag får inte det att fungera.

Vä servo till ail/out, Hö servo till ele/out. I Taranis 2 mixrader på CH1, en för VÄ ail, en för VÄ ele och motsvarande på CH 2 för Höger men med OSDn ansluten reagerar bara ena servot på AILspaken och andra på ELEspaken.

ELEVON ställt till Y i osdn. Fattar inte hur det ska göras annorlunda...

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
          • 229

@flathultarn:

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
            • 481

Ursprungligen postat av johanvm
            Loggning är enkelt:
            1. Aktivera "log" på de telemetrisensorer du vill logga (tex RSSI)
            2. Gå in i meny "special functions" för att ställa in när loggning ska ske.
            Ska loggning ske hela tiden väljer du "ON" som villkor, det går lika bra att koppla till switch om man vill styra när loggning ska ske.
            Action = "SD LOGS"
            Parameters=intervall
            ENABLE

Klart!

Funkar finfint. Satte det på en knapp. Valde ett "lämpligt" ljudspår och blev smått överraskad när den läste "you turn me on" eller nåt sånt.... Bytte till "active" istället.

Glömde bocka i log i listan på alla utom RSSI, den fungerade helt perfekt. Man ser tydligt när jag suttit och ryckt i kablar mm. och därefter fick modellen ligga i 20 min och bara logga. Tyvärr har jag inte lyckats repetera felet eller hitta någon orsak, lyft locket på mottagaren och granskat alla lödningar, dragit i kablar etc.

Jag flög en ack i kylan med min Magnum, inga problem frånsett iskalla fingrar. Lyx med ett slätt isfält att landa på.

Vem blir först med 2.1.7? Skall man avvakta?
            Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
              • 489

Ursprungligen postat av johanvm
              Tackar, har sökt i tråden utan att hitta...
              men ska testa det som rekommenderas. Inte mixa något i radion utan lämna allt till STORM. Det funkar säkert, hoppas jag...

...och det gjorde det en mixrad för AIL och en för ELE, klart! Tack för hjälpen
              Senast redigerad av Flahultarn; 2016-01-06, 06:55.

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Jag ser inte mitt Lua script i sändaren vid mitt första trevande försök efter instruktionen på Open Tx University av Isaac Davis:
                LUA 502 – Beginning Model Scripting.  Your instructor: Isaac Davis (Fig Newton on RCGroups)  Getting Started All right class, now that we have the basic concept of what a lua script does and what t…

Allt går bra fram till stycket "Selecting and Running Your Lua Script punkt 7. Enligt instruktionen ska jag då se mitt script men jag ser bara tre streck:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Lua error.JPG
Visningar: 1
Storlek: 14,4 KB
ID: 506625
                Filen har jag lagt på SD-kortet/SCRIPTS/MIXES i min X9E med OpenTx 2.1.7
                /Leif

Kommentar

• Håkan
                  • sep 2006
                  • 121

bugg. Gör det i companion och kopiera över modellen.

Kommentar

• silentglider
                    • maj 2014
                    • 4

Ny firmware igen!

Hej,
                    såg hos rc-soar.com att FrSky har släppt ny FW till XJT modulen, X8R, X6R och X4R mottagarna.
                    Detta innebär att det finns 3 varianter
                    1. Non EU-World såldes i Europa tom dec. 2014
                    2. EU såldes i Europa under 2015, innehåller ej Listen-Before-Talk (LBT). Alltså ej uppfyllande gällande EU regler.
                    3: EU-LBT säljs från och med jan. 2016.
                    FrSky avråder ifrån användning av EU firmware eftersom man konstaterat sämre räckvidd samt div. funktionsavbrott och rekommenderar upgrade till EU-LBT. Dessutom kommer det inte bli möjligt att flasha om från Non-EU till EU-LBT och tvärt om efter mån 6 2016 enligt inlägg på RC groups.

Enligt samma inlägg så gäller samma sak för Futaba 18Mz och 14SG. De behöver oxå uppgraderas med ny firmware för få LBT.

Jag har hitills spenderat mer tid med att uppgradera min FrSky än jag har flygtid på den.:concern:
                    /silentglider

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                      • 481

Här är länken till RC-soar bloggen
                      Mike Shellim's blog about radio control systems and gliders, with occasional discussion on photography and computers.

Lutar åt en EU/LBT vad det lider mao.

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Hoppsan, jag trodde att nuvarande EU-variant hade LBT implementerat. Nåja, jag kommer förstås att uppgradera till EU-LBT. Kan någon länka till en bra instruktion för proceduren? Jag har inte använt metoden att uppgradera/uppdatera med hjälp av själva sändaren ännu. Det enda jag gjort är att uppgradera mottagare till EU med hjälp av programmet "frsky_update_Sport" och "FrUSB-3 Upgrade Cable".
                        (Jag har Taranis D och E med FW 2.1.7)
                        En annan undring: Hur är det möjligt för FrSky att förhindra flashing efter viss tid? Kan väl i så fall bara gälla produkter som levereras efter 06/2016?
                        /Leif

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                          • 481

Tittade in på t9hobbysport och såg att de redan har "gamla EU" samt "LBT" för t.ex. x6r

Reverse-update är möjligt på LBT än så länge.

Kommentar

• silentglider
                            • maj 2014
                            • 4

Hej Leif, jag kopierade XJT, X8R filerna till SD kortet i mapp FIRMWARES. Sedan startade jag sändaren gick till mapp FIRMWARES och klickade sen på XJT filen. Du får fråga om du vill flasha intern eller extern modul. För att flasha X8R måste du tillverka en adapter kabel. Info finns i den nerladdade samlingen. Lycka till!
                            /silentgliuder

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Ursprungligen postat av silentglider
                              Hej Leif, jag kopierade XJT, X8R filerna till SD kortet i mapp FIRMWARES. Sedan startade jag sändaren gick till mapp FIRMWARES och klickade sen på XJT filen. Du får fråga om du vill flasha intern eller extern modul. För att flasha X8R måste du tillverka en adapter kabel. Info finns i den nerladdade samlingen. Lycka till!
                              /silentgliuder
                              Tack Owe för bra info
                              /Leif

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1803

Ursprungligen postat av pernstig
                                (Jag har Taranis D och E med FW 2.1.7)
                                Har du hunnit testa hur de uppdaterade svenska röstfilerna fungerar. Om dom nu blev med i den här uppdateringen.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...