FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

En sändare med EU fw går inte att binda till mottagare med non-EU fw och inte heller tvärt om.
    Det finns dessutom två EU-versioner: EU och EU-LBT som inte heller är kompatibla. Har man EU så rekommenderas det kraftfullt att uppdatera till EU-LBT! För sändaren så gäller det även den inbyggda XJT rf-modulen. Se också:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...TARANIS/page90 inlägg #1795 av "silentglider"
    http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/l...05639439009108 av Mike Shellim
    /Leif

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Tydligen ska EU LBT kunna lösa en del problem som fanns på första EU versionen. http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16800.0

/Mats

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
        • 481

Ursprungligen postat av KaptenGnissel
        Det här med EU radio-modden kontra den ursprungliga radion. Går det att lätt skilja dem åt?
        Jag menar, är det lätt att ta reda på om en Frsky enhet har EU modden eller inte?

Jag har en Taranis X9D sändare som jag är hyggligt säker på har den ursprungliga radion (sändaren har drygt två år på nacken). De mottagare jag har till sändaren funkar ihop med denne. Alla funkar bra utom en X8R som har strejkat för mig ett par gånger. Kan en EU moddad mottagare fungera "skapligt" med en icke EU sändare eller är de helt inkompatibla med varann?

Jag har tillgång till alla programmeringsgrunkor som behövs för att flasha ny FW i samtliga Frsky moduler jag har om det skulle vara nödvändigt. Finns det FW versioner som kanske är lite "skakiga" och som bör uppdateras?

Jag vet, många frågor men det finns säkert någon därute som vet lite om detta. Tack på förhand!

/Thom
        Jag har provat att binda EU med EU-LBT (X mott m. x9D+) och det fungerade inte alls. Det låter mer troligt att något är fel med din mottagare. Min X8R konstrade (Glitchar) och jag loggade dessa med en X6R och fick den ersatt efter reklamation.

Däremot fungerade min D8 oavsett FW i sändaren, har dock inte satt mig in i hur det fungerar exakt.

FRSky rekommenderar starkt att EU ersätts med EU-LBT.

Men om din sändare är två år gammal borde den vara International.

Tidslinje: INT -> gren 2015 EU & INT -> gren 2016 EU-LBT & INT

Samt en möjlig lurighet är att jag läst nånstans att FRSky inte tagit bort "dåliga" releaser från hemsidan och att en del har samma namn - fast olika datum - så tungan rätt i mun eller ladda hem ett helt paket.
        Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

LUA Script

Är det jag som tänker fel eller är det en bugg som ställer till det?

Jag kör 2.0.17 och vill att radon ska läsa upp den genomsnittliga cell spänningen på som den får på A2.
          Det verkar ganska simpelt, MEN.....

Jag började med enklast möjliga.
          Koda:
           local batt = "12.3"
          -- local batt = getValue("A2")

local cel = batt/3 * 10
           playNumber(cel,1,PREC1)
          return {run=run}
          Startar jag den manuellt från radion fungerar det som tänkt, men lägger starten under Special Functions och försöker anropa scriptet med en brytare händer ingenting.

Ok, vi gör om scriptet och lägger det jag vill i en funktion.
          Koda:
           local batt = 12.3
          -- local batt = getValue("A2")
           local function start()
              cell = batt / 3 * 10
               playNumber(cell,1,PREC1)
          end
          return {run = start}
          Startar jag scriptet manuellt, säger den rätt värden, MEN jag får upp "Script syntax error [EXIT]" på displayen??
          Lägger jag in det under Special Functions och anropar det med en brytare läser den upp värdet 5 - 6 ggr !?!?! och utan något felmeddelande displayen.

Någon som kan tala om för mig vad jag gör för fel?

/Jonas

Kommentar

• KaptenGnissel
            • mar 2014
            • 60

Tack för all infon! Det betyder att jag måste flasha om hela rasket.
            Hoppas det går att göra det med alla D8 mottagarenheter också.
            Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
              • 481

Ursprungligen postat av KaptenGnissel
              Tack för all infon! Det betyder att jag måste flasha om hela rasket.
              Hoppas det går att göra det med alla D8 mottagarenheter också.
              Som sagt, min D8 i D8 mode fungerade oavsett FW i sändaren. Det fanns bara ett FW alternativ till den. EU-FW finns bara till X-mottagarna.
              Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• KaptenGnissel
                • mar 2014
                • 60

Ursprungligen postat av KristofferR
                Som sagt, min D8 i D8 mode fungerade oavsett FW i sändaren. Det fanns bara ett FW alternativ till den. EU-FW finns bara till X-mottagarna.
                Aha... det var intressant. Tack igen!
                Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                  • 229

FinnbyFraggel,
                  Funkar det bättre om du byter ut "A2" mot 203? (inga citationstecken)
                  Vad händer om du skriver event i parentesen efter start?
                  Raden med getvalue borde vara efter start.

Sen en fråga: Varför vill du räkna ut medelspänningen, är det inte vettigare att få ut LÄGSTA cell-spänningen istället? I den version av OPEN-TX som jag har på radion kan man räkna ut den direkt i telemetrimenyn.

/J

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Ursprungligen postat av johanvm
                    FinnbyFraggel,
                    Funkar det bättre om du byter ut "A2" mot 203? (inga citationstecken)
                    Vad händer om du skriver event i parentesen efter start?
                    Raden med getvalue borde vara efter start.

Sen en fråga: Varför vill du räkna ut medelspänningen, är det inte vettigare att få ut LÄGSTA cell-spänningen istället? I den version av OPEN-TX som jag har på radion kan man räkna ut den direkt i telemetrimenyn.

/J
                    Problemet är inte att läsa värdet A2 / 203 problemet är att när jag anropar skriptet från SD menyn via Execute får jag "Script syntax error" men radion säger "4.2 volt" och anropar jag skriptet via special function hakar hon upp sig och säger "4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt".
                    Att lägga dit "event" gjorde ingen skillnad tyvärr.

Anledningen till att jag vill räkna ut medelspänning är för att jag använder mottagare med analog telemetri port och den kan bara rapportera hala batteriets totala spänning, och eftersom jag har olika många celler i olika maskiner är det lättast att höra en cellspänning istället för en total som man sen måste räkna om i huvudet under flygning för att veta hur mycket man har kvar....

/Jonas

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                      • 229

OK, jag förstår.
                      Om, skriptet kör vidare i all evighet så är det väl för att det ses som ett "One Time Script" av OPEN-TX.
                      Kolla här:

Scriptet termineras först när det returnerar !=0

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Ska kolla det, men den loopar "bara" 5 - 6 ggr och jag får exakt samma fel när jag kör skriptet i simulatorn / Compaion.
                        /Jonas

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                          • 857

Samma fel kvarstår oavsett hur jag gör skriptet....
                          Jag har nu uppdaterat radion till FW 2.1.7 och tyvärr kvarstår samma problem med att den loopar när jag använder "playNumber" i skript.
                          Det uppstod även ett helt nytt fel!? när jag använder Special function "Play value" säger den fel värde, jag lägger upp batterispänning på telemetriskärm 1 och där står det 22,1V men rösten säger "22.6 Volt".
                          Jag har provat med två olika modeller, en med 3S och en med 6S och det är samma fel med båda att den lägger på 0,5V med rösten.
                          Jag förutsätter att det är samma ljudfiler som används till t.e.x timern, och där säger den rätt siffror jämfört med vad som står i displayen.
                          Jag mäter batterispänning med den analoga ingången på mottagaren och får det i radion som A2, men eftersom det bara är ett numeriskt värde borde det inte spela någon roll om det kommer från A2 eller VFAS.
                          Kan någon bekräfta att det här felet även finns på 9D Plus och 9E modellerna?
                          /Jonas

Kommentar

• kronblom
                            • maj 2012
                            • 319

Kort fråga. Jag har en tidig version av Taranis, inhandlad ifrån GetFPV februari 2014. Jag har aldrig uppdaterat den, så gissningsvis kör den inte på en EU version.
                            Går det att uppdatera den till senaste EU-LBT versionen? Gissar att jag får göra det med mina mottagare med.

EDIT: Har nu uppdaterat openTX firmware, och hittat instruktioner för att uppdatera till EU-LBT med.

Går både D4R-ii och X4R mottagarna att uppdatera?
                            Senast redigerad av kronblom; 2016-02-16, 06:28.

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Ursprungligen postat av kronblom
                              Kort fråga. Jag har en tidig version av Taranis, inhandlad ifrån GetFPV februari 2014. Jag har aldrig uppdaterat den, så gissningsvis kör den inte på en EU version.
                              Går det att uppdatera den till senaste EU-LBT versionen? Gissar att jag får göra det med mina mottagare med.

EDIT: Har nu uppdaterat openTX firmware, och hittat instruktioner för att uppdatera till EU-LBT med.

Går både D4R-ii och X4R mottagarna att uppdatera?
                              Man tog bort D8 och LR12 ur taranis i samband med EU. Jag tror man satte tillbaks i alla fall D8 protokoll till EU-LBT, men det kräver att din version av OpenTX stödjer det.

D8-protokollet är inte uppdaterad. Du måste använda D4R-II i D8-protokoll. Du kan använda X4R i D8-protokoll men då är det utan telemetri. I vissa varianter av OpenTX är detta protokoll spärrat.

D16-protokollet är uppdaterad så för att kunna använda telemetri måste du uppdatera all X* mottagare (X4, X4SB, X6 och X8)

edit- läste på lite till. Du ska inte välja EU-mode i opentx, på så sätt behåller du D8-protokollet. Det gäller för OpenTX 2.0.18 och nyare samt 2.1.x och nyare. EU i opentx betyder att D8-protokoll är bortspärrat

Mike Shellim's blog about radio control systems and gliders, with occasional discussion on photography and computers.
                              Senast redigerad av freddan_6; 2016-02-16, 11:14.
                              fredrik

Kommentar

• UPJ
                                • aug 2011
                                • 46

Hej

Tips
                                Byglar man kanal 3 och 4 på mottagaren D4R-II får man ut CPPM på kanal 1. Perfekt för simulatorn.
                                Mer info

//Uffe

Kommentar

Arbetssätt...