FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Problemet har funnits i OTX version före 2.2.x om jag minns rätt.
    Sen kan det vara ett tecken på att dina gimbal börjar bli slitna, det finns M9 Halleffekt som "aldrig tar slut".

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Ursprungligen postat av Mr.Bob
      Ändrat!
      Kör du original gimbal?
      Ja!

/Mats

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Finnbyfraggel Jag har 2.2.1 i min radio, är ca 2.5 år gammal. Upplevt detta nästintill från start med denna radio vill jag minnas, blivit petigare numera bara med precisionen på flygen.

senmatal har du lust, nästa gång du sitter med sändare och plan, att prova spaka lite och se om du kanske kan se detta fenomen med din radio?

Kan högre expo bidra till detta? Kör med väldigt hög expo
        Frågar lite gällande gimbalsen pga att jag vill inte lägga 500kr på nya om problemet ändå inte kommer försvinna..

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Jag gjorde en test på en 1/4 Cub som jag håller på att göra i ordning. Om jag rör spaken försiktigt bara någon mm åt endera hållet så stannar servot faktiskt någon grad olika beroende på vilket håll jag rört spaken. Det går liksom att få servot att vrida sig en aning utan att gå tillbaka om man säger så. Om det är servot eller radion är dock svårt att säga men det kändes som att det kunde vara radion. Att potentiometern stannar en aning olika. Jag tycker att Taranis har ganska svag återfjädring jämfört med andra radio jag ägt. Kan det påverka det hela? Jag har spänt fjädern på min men tycker ändå den har lite dåligt motstånd.

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1803

Jag testade även att mata in expo över 70% men det gjorde ingen skillnad alls.

/Mats

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
              • 734

Att mäta är att veta, det finns batteri testers som kan mäta servo utgången på mottagarens pulser i ms tex ISDT BG 8s kolla i bifogad manual under reciver test, PWM testing, den är också väldigt bra att ha med på fältet och kolla hur mycket man har har kvar i acken efter flygning.

Finns här bla

Kommentar

• Gasman
                RCFF - Administratör
                • aug 2006
                • 553

Det finns ju ett fönster på sändardisplayen som kallas Channel Monitor. Tror det är det första som dyker upp efter en Page-tryckning. Där visas vad varje kanal sänder ut, dels som grafiska staplar men även med ett exakt numeriskt värde. Där kan du se om mittläget varierar beroende på vilket håll du rört spaken.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20200806_130112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,5 KB
ID: 512838
                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Ja så klart kan man ju kolla på det sättet. Det har du rätt i. På min radio går det som mest att få till en diff på 0,4 punkter. Det motsvarar en blipp på trimmen som också är 0,4 punkter på sidrodret. Och då är trimökningen inställd på fin. Jag skulle vilja säga att det är försumbart i praktisk flygning. Dom andra kanalerna hade mindre diff men möjligen även lite hårdare spänd fjäder. Skevrodret ställde sig på samma värde alla gånger och höjdrodret kan man få att diffa 0,1 punkt.

/Mats

Kommentar

• mikaelbe
                    • jan 2014
                    • 157

Mäter Channel Monitor verkligen vad som går ut? Jag har en iRangeRx som enligt uppgift skalar om utslagen från 100% till 80% om man kör Spektrum (går att ändra på om man bygger om firmwaren). Dessutom mappar den om kanalerna, man sätter AETR för modellerna i sändaren, sen mappar sändarmodulen om kanalerna till TAER. Fast den mäter värdena från spakarna i och för sig.

Kommentar

• peso
                      • jun 2008
                      • 105

Min Taranis X9D Plus som är drygt 2 år gammal har en neutralisering av 0,2 enheter för de kanaler som styrs av spakarna. Jag tror inte man kan begära mycket bättre. Det motsvarar 0.1% av max utslag för kanalerna. Inte många servon som har den noggrannheten. Jag är faktiskt lite imponerad av att spakar med pottar kan vara så noggranna på en budgetradio.
                      /PO

Kommentar

• Gasman
                        RCFF - Administratör
                        • aug 2006
                        • 553

Ursprungligen postat av mikaelbe
                        Mäter Channel Monitor verkligen vad som går ut? Jag har en iRangeRx som enligt uppgift skalar om utslagen från 100% till 80% om man kör Spektrum (går att ändra på om man bygger om firmwaren). Dessutom mappar den om kanalerna, man sätter AETR för modellerna i sändaren, sen mappar sändarmodulen om kanalerna till TAER. Fast den mäter värdena från spakarna i och för sig.
                        Den visar resultatet av Input, Mixer och Servo, dvs exakt det som sändaren skickar ut.
                        //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                        Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Mr.Bob
                          • aug 2017
                          • 692

Ursprungligen postat av Gasman
                          Det finns ju ett fönster på sändardisplayen som kallas Channel Monitor. Tror det är det första som dyker upp efter en Page-tryckning. Där visas vad varje kanal sänder ut, dels som grafiska staplar men även med ett exakt numeriskt värde. Där kan du se om mittläget varierar beroende på vilket håll du rört spaken.

[ATTACH=CONFIG]71402[/ATTACH]
                          Känner till det där fönstret och det är enbart sidoroder som visar mest fel i skillnad, de andra är ca 0.2 och det lilla kan knappast göra så mycket ute i praktiken på servona kan jag tycka.

Det hoppas jag ska bekräftar att jag inte behöver köpa nya gimbals.
                          Jag blir ju väldigt fundersam vart "felet" isf kan ligga eftersom alla olika typer av servon jag kört med har jag märkt samma sak.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                            • 857

Chanel monitor visar vad som går ut från radion till sändar modulen.
                            Beroende på protokoll mellan OTX och sändar modul kan det skilja mellan vad Chanel monitor visar och vad mottagaren ger ut till servot.

@Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
                            Vilka mottagare använder du?

Om vi i teorin tänker att du använder en extern modul med CPPM kan det vara så att du måste justera värdena i PPM frame.

Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
                            /Jonas

Kommentar

• mikaelbe
                              • jan 2014
                              • 157

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                              Chanel monitor visar vad som går ut från radion till sändar modulen.
                              Beroende på protokoll mellan OTX och sändar modul kan det skilja mellan vad Chanel monitor visar och vad mottagaren ger ut till servot.

Om vi i teorin tänker att du använder en extern modul med CPPM kan det vara så att du måste justera värdena i PPM frame.

/Jonas

Ja, jag hade problem med min Blade 200 QX med iRangeRx. Channel monitor visade 100% på throttel, men i själva verket var det 80%, så jag fick utöka till 125% eller liknande för att throttle skulle arma. Med OrangeRx blev det som visades på ett ungefär i alla fall. Kanske för att vara mer säker kan man mäta på mottagaren som uffe_46 säger.

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel

/Jonas

Har interna antar jag ? haha, har köpt en taranis x9d och använt den som den är, uppdaterat versionen bara för en längre tid sen.
                                Ska få hjälp av en på klubben att uppdatera den interna sändaren tydligen

Har inte lyckats fördjupa mig allt för mycket i radion vad som går att göra, har precis upptäckt LUA-script haha

Kommentar

Arbetssätt...