https://www.rcflyg.se
FrSKY TARANIS - Svenska RC-flygförbundet

FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haskell
    • aug 2006
    • 236

Hej igen,
    nu börjar det att djävlas ordentligt, kan ej läsa till radion utan får felmeddelande att minnet ej kan tolkas.
    Ibland slår radion av under programmering. Frågan är om jag skall nollställa radion helt och hållet? Frågan
    är då vad jag skall hämta för filer och uppgradera min X9E med ? Hur skall jag göra med SD-kortet?
    Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Ursprungligen postat av haskell
      Hej igen,
      nu börjar det att djävlas ordentligt, kan ej läsa till radion utan får felmeddelande att minnet ej kan tolkas.
      Ibland slår radion av under programmering. Frågan är om jag skall nollställa radion helt och hållet? Frågan
      är då vad jag skall hämta för filer och uppgradera min X9E med ? Hur skall jag göra med SD-kortet?
      Det känns spontant som du har hårdvaru problem i din radio.
      Men det kan förmodligen hända en del inressanta saker med felakig firmware också.....
      Under radio inställningarna finns återställnings funktion som nollar alla inställningar i radion, börja där.
      Skapa sen en modell manuellt i radion för att verifiera att allt fungerar som det ska.
      Koppla in till datorn och försök läsa ut allt som finns i radion, jämför med den modellen du nyss skapade.
      Stämmer allt kan du hoppas på att det var något tillfälligt som hände, annars får man börja med ny firmware, ta senaste 2.1.x.
      /Jonas

Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

Kommentar

• haskell
        • aug 2006
        • 236

Nu kan jag bara prova ny Firmware. Har laddat ned Companion 2.19 på datorn, hur gör jag sen, har glömt hur jag
        gjorde förra gången. Det kanske finns någon lathund hur man gör, eller Taranis for Dummies?
        Är rädd för att det är hårdvarufel men vill prova ny firmware först.:stupido2:
        Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
          • 734

Ursprungligen postat av haskell
          Nu kan jag bara prova ny Firmware. Har laddat ned Companion 2.19 på datorn, hur gör jag sen, har glömt hur jag
          gjorde förra gången. Det kanske finns någon lathund hur man gör, eller Taranis for Dummies?
          Är rädd för att det är hårdvarufel men vill prova ny firmware först.:stupido2:

Kommentar

• haskell
            • aug 2006
            • 236

Hej, verkar som jag fått det att funka, får kolla mer imorgon och se att allt stämmer. Kollade de där filmerna på tuben
            och det förklarade ju allt väldigt bra. Tack så länge för all support.
            Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• haskell
              • aug 2006
              • 236

Hej, behöver lägga in lite höjdroder på min deltavinge vid start. Har letat efter exempel men hittar inte något.
              Vill ha denna funktion på en switch, har för mig att jag sett en sådan lösning här på forumet men kan ej hitta den.
              Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                • 734

Så här kan man göra, med switch SA i mitt läge läger men på 10% på höjden

Klicka på bilden för större version

Namn: addel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,9 KB
ID: 508847

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Jag vill ta bort några inaktuella "Radio Profiles" från OTX Companion (2.1.9) men hur gör man det?
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Radio profiles.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,6 KB
ID: 509291
                  /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                    • 734

Ursprungligen postat av pernstig
                    Jag vill ta bort några inaktuella "Radio Profiles" från OTX Companion (2.1.9) men hur gör man det?
                    [ATTACH=CONFIG]64191[/ATTACH]

Välj den profil du vill ta bort, klicka sedan på settings, där finns en remove knapp, alltså man sågar av den gren man sitter på :sarcastic:
                    Bild uppladdningen funkar inte så jag lägger bilden i min dropbox

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

...sågar av den gren man sitter på :thumbup:
                      Man tackar!
                      /Leif

Kommentar

• OlleG
                        • aug 2006
                        • 287

Hej
                        Kanske är jag lite slö och inte söker på något bra sätt. Men en fråga som det antagligen finns en massa svar på.
                        Jag har en X9D Plus som ännu går i original SW (2.0.19, 15 Jan 2016)). Jag gjorde ett försök direkt att uppgradera till 2.1.x när jag just köpt den. Det blev totalflopp, fick ett nytt moderkort till slut. Det kan dock varit fel på moderkortet från början eftersom USB anslutningen var konstig hela tiden.

Hur som helst, med det nya moderkortet ville jag inte gå in i uppgraderingssvängen igen utan stannade på originalet. Var helt enkelt trött på allt strul.

Nu är dock frågan om jag borde göra en ansträngning till 2.1.19 och vad jag kan förvänta mig för komplikationer? Kör internationella versionen. Borde jag kanske gå till 2.2.x på en gång?

Kör lite telemetri och en del mixning, men allt fungerar egentligen bra i nuvarande version.
                        /OlleG

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                          • 857

Det finns problem med servojitter versioner före 2.1.9 så dit bör du gå.
                          Om du ska över till 2.2.x får du avgöra men det finns inga nyheter som är värda en uppdateringen på en X9D.
                          /Jonas

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Efter att jag köpte min X9E som hade 2.1. förinstallerat så installerade jag 2.1 även i min X9D+ och såvitt jag minns var dök inga problem upp. Telemetrin är dock omarbetad och man får byta ljudfilerna på SD-kortet till de som stämmer för 2.1. Den senaste versionen, (2.1.9) är stabil och har överlevt sedan den kom i september 2016.
                            /Leif

Kommentar

• OlleG
                              • aug 2006
                              • 287

Tack.
                              OK, låter som man kanske borde det trots allt.

Telemetrin är OK att göra om men kommer mixer/servoinställningar att finnas kvar?

Gick själva SW uppgraderingen smärtfritt?
                              /OlleG

Kommentar

• pernstig
                                • nov 2006
                                • 1184

Ja på båda frågorna. Jag kan till exempel enkelt flytta modeller mellan sändarna bara jag ser upp med att S1/S2 på X9D+ heter F1/F2 på X9E av någon anledning.
                                Före uppgraderingen installerar man Companion 2.1.9 och anger där vilken sändare man har i Settings/Radio type (viktigt!) samt vilka options man vill ha (inte så viktigt).
                                Förlåt om jag är övertydlig :icon_redface:
                                /Leif

Kommentar

Arbetssätt...