FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bosv

• feb 2011
    • 81

Hittade den här sidan http://open-txu.org/home/special-int...icked-taranis/

Kan det vara något ?

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Ursprungligen postat av bosv
      Hittade den här sidan http://open-txu.org/home/special-int...icked-taranis/

Kan det vara något ?
      Ja, det är den vägen man ska gå för att tvinga in rätt bootloader i radion.
      Men som jag tolkar dina första inlägg så fungerar radion normalt om du startar den utan att göra något speciellt?
      Och när du ansluter radion till din bärbara dator hittar du SD-kortet som sitter i radion?

Vilken modell på radon har du, med eller utan "Plus"?

/Jonas

Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
        • 734

Det är viktigta att du slår på radion (trimmrarna mot mitten och strömbrytare upp) INNAN du ansluter usb kabeln till datorn

Kommentar

• bosv

• feb 2011
          • 81

Jag upplever att radion fungerar normalt när jag inte försöker ansluta till dator. Har tittat igenom dom flesta menyer, allt verkar OK.

Problemet är isolerat till USB anslutningen och Companion.

Nedanstående gör jag på min laptop där jag aldrig fibblat med några drivrutiner tex kört Zadig.
          -----------------

Jonas skriver:

Om du gör följande:
          Radion avstängd och ingen USB kabel istoppad i datorn.
          Datorn startad och en utforskare öppen.
          Trimmarna mot mitten och starta radion.
          Nu ska du få en text på radion som säger:
          Taranis Bootloader
          Write Firmware
          Restore EEPROM
          EXIT

Problemet är att jag aldrig sett detta i radions display.

-----------------------------
          Ansluter radion enl ovan ser ingenting i datorn varken bland enheter eller i utforskaren.

-------------

jag ansluter radion avslagen då dyker en USB-styrenhet upp : STM Device in DFU mode
          Men ingen device i enhetshanteraren. Jag ser dock STM32 Bootloader bland Enheter och skrivare.
          Jag ser den också i säker borttagning av maskinvara och kan mata ut den där.

---------------

Jag provar att anslut med radion påslagen. Då dyker FrSky Taranis Mass Storage upp med sex mappar som jag kan se och där finns det innehåll. Tittade ex på manualen för radion.

---------------

Med en dåres envishet tycker jag att radion på nåt sätt tappat USB-interfacet(om nu säjer så) eller att det är korrupt då jag i vissa fall får nån form av kontakt.
          Får ju aldrig upp texten på displayen som Jonas anger.

Puuhh

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Jag upplever att radion fungerar normalt när jag inte försöker ansluta till dator. Har tittat igenom dom flesta menyer, allt verkar OK.

Problemet är isolerat till USB anslutningen och Companion.

Nedanstående gör jag på min laptop där jag aldrig fibblat med några drivrutiner tex kört Zadig.
            -----------------

Jonas skriver:

Om du gör följande:
            Radion avstängd och ingen USB kabel istoppad i datorn.
            Datorn startad och en utforskare öppen.
            Trimmarna mot mitten och starta radion.
            Nu ska du få en text på radion som säger:
            Taranis Bootloader
            Write Firmware
            Restore EEPROM
            EXIT

Problemet är att jag aldrig sett detta i radions display.

-----------------------------
            Ansluter radion enl ovan ser ingenting i datorn varken bland enheter eller i utforskaren.

-------------

jag ansluter radion avslagen då dyker en USB-styrenhet upp : STM Device in DFU mode
            Men ingen device i enhetshanteraren. Jag ser dock STM32 Bootloader bland Enheter och skrivare.
            Jag ser den också i säker borttagning av maskinvara och kan mata ut den där.

---------------

Jag provar att anslut med radion påslagen. Då dyker FrSky Taranis Mass Storage upp med sex mappar som jag kan se och där finns det innehåll. Tittade ex på manualen för radion.

---------------

Med en dåres envishet tycker jag att radion på nåt sätt tappat USB-interfacet(om nu säjer så) eller att det är korrupt då jag i vissa fall får nån form av kontakt.
            Får ju aldrig upp texten på displayen som Jonas anger.

Puuhh

Okej, då är det alltså din bootloader som har havererat i radion.
            Du borde kunna skriva ner en ny bootloader ifrån OpenTX.....
            Börja med att hämta hem samma firmware som du redan har i radion och packa upp den.
            Starta radion och anslut till datorn så att du får upp disk enheten.
            Kopiera ut den firmware filen du nyss hämtade (opentx-taranis någonting .bin) till mappen FIRMWARES, om inte mappen finns får du skapa den.
            Koppla bort USB och starta om radion på normalt vis.
            Gör ett långt tryck på MENU stega fram med PAGE till SD CARD, gå ner till mappen FIRMWARES tryck ENT gå ner till den bin-filen du nyss kopierade ut och tryck ENT välj Flash Bootloader och tryck ENT.
            Nu borde radion fungera normalt igen.
            /Jonas

Kommentar

• bosv

• feb 2011
              • 81

Hittar ingen bra fil att ladda ner. När jag googlar kommer jag till Companion 2.0.12 inte OpenTX firmware.
              Har du nån hint var jag kan ladda ner ?
              Har alltså 2.0.12 i radion
              Hoppas du orkar med alla mina frågor

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                • 857

Hittar ingen bra fil att ladda ner. När jag googlar kommer jag till Companion 2.0.12 inte OpenTX firmware.
                Har du nån hint var jag kan ladda ner ?
                Har alltså 2.0.12 i radion
                Hoppas du orkar med alla mina frågor
                Hmm, okej, lite för gammal för att den ska ligga ute....
                Jag har den fil du behöver, kontaktar dig via PM...

/Jonas

Kommentar

• bosv

• feb 2011
                  • 81

:applouse: :applouse: :applouse:

För första gången får jag upp menyn med 'trimmerstarten' och jag hittar radion i Companion.

Jag bugar och tackar.

Tack för all hjälp

Nu ska jag uppgradera till 2.1.9 också
                  Senast redigerad av bosv; 2017-04-23, 09:35.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

:applouse: :applouse: :applouse:

För första gången får jag upp menyn 'trimmerstarten' och jag hittar radion i Companion.

Jag bugar och tackar.

Tack för all hjälp

Nu ska jag uppgradera till 2.1.9 också
                    Gör man rätt brukar det fungera ;-)
                    Kul att lösa "märkliga" fel :-)

/Jonas

Kommentar

• bosv

• feb 2011
                      • 81

Nu är det uppgraderat också
                      Tack igen

Kommentar

• Utmanaren2002
                        • aug 2006
                        • 231

Har problem att skapa egna ljudfiler som funkar i opentx! Jag har tidigare använt demosidan på Acapela för att omvandla text till mp3 och sedan konverterat mp3 i audacity till 32000 wav filer och det har funkat klockrent. Nu verkar det som att Acapela har stoppat kopiering av källfilen så att man inte kan spara mp3 filer utan enbart lyssna? Jag har provat spela in egna ljudfiler i mp3 och sedan konverterat till wav men dessa spelas upp med helt fel hastighet? Mitt ljud blir obegripligt långsamt vid uppspelning i opentx? Någon som vet hur man gör numera?
                        Tacksam för tips!
                        Fin valborg
                        önskar
                        Göran
                        En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Nja - jag kan i alla fall få fram mp3-filen, Göran.
                          Gör så här:
                          * Öppna Acapella - http://www.acapela-group.com/?lang=sv
                          * När du skrivit in och testat så det fungerar - Kryssa för "Jag håller med...."
                          * Ställ pekaren i fältet "Lyssna"
                          * Högerklicka och välj "Visa ramkälla" (i alla fall i Chrome)
                          * Sök efter "mp3" så finner du den genererade filen och kan gå vidare.
                          Roger

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Det funkar för mig enligt Rogers beskrivning, jag gjorde faktiskt två filer iförrgår utan problem. Kolla i Audacity att inspelnings- och uppspelningshastigheterna står rätt.
                            /Leif

Kommentar

• Utmanaren2002
                              • aug 2006
                              • 231

Efter att ha bytt till chrome funkar det... Explorer????
                              En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                                • 489

Spenderat eftermiddagen till att föröka läsa ikapp mig på FW / Open TX varianterna och inser att jag blivit ringrostig...

Radion är en tidig X9D och uppenbarligen har jag hängt med till 2.0.8 både med Companion och OpenTX (juli 2014).Var väl i den vevan 2.1 kom och jag fick intrycket att det var saker som strulade med modeller eller något.... Sen dess har jag bara flugit och varit glad =) ända till nu...

Köpte en XM+ Sbus mottagare (från Banggood) och lyckas inte binda den. Misstänker att den är EU-LBT FW (en "1"a skriven på den) och jag kör fortsatt med den INT fw.

Nu till problemet, jag vill flasha om den lilla mottagaren med Int FW med hjälp av radions pinnar i extern-sloten men det verkar inte stödjas i 2.0.8. I vart fall ser inte alternativen ut så när jag startar med trimmarna ihop.

Så frågorna:

1. 2.0 till 2.1 innebär nya ljudfiler och att jag noga måste gå igenom alla modeller så långt är jag med. Men innebär det något mer strul?
                                2. Med ett flertal X8R, X4R, några L9R och så nu en (inte den sista) XM+ vill jag inte, inte nu iaf, flasha om alla rx till EU-LBT. Med detta kan jag avvakta väl?
                                3. I vilken FW kom möjligheten att flasha mottagare med radion? Kom det med 2.1 tro?

Kommentar

Arbetssätt...