Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Mina program tenderar att bli omfattande och svåra att överblicka och jag ville ändra motorbrytaren i en motorseglare från SC till SB. Då kom jag på ett sätt att söka efter alla ställen där SC finns i programmet:
    Läs in Models and Settings från radion, markera aktuell modell och skriv ut som PDF
    Klicka på bilden för större version

Namn: Sök SC.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,6 KB
ID: 510813
    Öppna PDF-dokumentet och sök efter SC.
    I mitt fall fanns SC på ett ställe i Model Settings, två ställen i Mixers och fyra ställen i Logic Switches.
    /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
      • 734

Ursprungligen postat av pernstig
      Mina program tenderar att bli omfattande och svåra att överblicka och jag ville ändra motorbrytaren i en motorseglare från SC till SB. Då kom jag på ett sätt att söka efter alla ställen där SC finns i programmet:
      Läs in Models and Settings från radion, markera aktuell modell och skriv ut som PDF
      [ATTACH=CONFIG]67143[/ATTACH]
      Öppna PDF-dokumentet och sök efter SC.
      I mitt fall fanns SC på ett ställe i Model Settings, två ställen i Mixers och fyra ställen i Logic Switches.
      Smart !!

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
        • 239

Har nu under julen fått igång min nya Taranis x9d Plus och Open TX. Insåg ganska snabbt att det underlättar om man kör allt på engelska. Det finns ju hur mycket som helst att hitta på bla Youtube och i RC-Groups. Att då sitta med en svensk Companion blev mindre bra för mig.

Att skapa egna ljudfiler funkar hur bra som helst med Balabolka. Diff på skevar, flaps i olika lägen, flaps/höjdroder mix, skev/sidroder mix var de första sakerna att få på plats. Därefter hittade jag hur man skapar ljudvarning (eget ljud) när spänningen blir för låg i driv-accen. Hittade också funktionen ”Instant trim”.

Alla knappar som inte har någon funktion har fått ett ljud som säger: No function on this switch”.

Det senaste var få vreden S1 resp. S2 att styra Expo resp. Rate och då från en kurva så man kan sätt max resp. min-värden. När man ändrar värden får man det nya värdet uppläst, tex: ”Expo 35 procent” Värdet visas också i en popup i displayen.

En stor fördel är att ändra så kanal 1 alltid är motor, 2 är sida, 3 höjd och 4-5 skev.

Som jag ser det finns det endast en nackdel med en Taranis x9d Plus och det är displayen som har en löjligt låg upplösning.

Å andra sidan har jag fått en sjukt kompetent TX för endast 1500 kr.

//Rickard

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Det är som jag brukar säga, det är fantasin som sätter gränser för vad radion klarar [emoji3]
          Horus modellerna har bättre upplösning på skärmen, och färg [emoji6]

/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Kommentar

• Gasman
            RCFF - Administratör
            • aug 2006
            • 553

För er/oss som vill bygga egna ljudfiler hittade jag den här gratissajten; https://www.naturalreaders.com/online/
            Bläddra ned och välj Swedish - Emma. Funkar kanon...
            //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
            Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
              • 239

Ursprungligen postat av Gasman
              För er/oss som vill bygga egna ljudfiler hittade jag den här gratissajten; https://www.naturalreaders.com/online/
              Bläddra ned och välj Swedish - Emma. Funkar kanon...
              Hur gjorde du för att spara ett ljud, när jag klickar på symbolen för mp3 vill den att jag uppdaterar till en premium version som kostar pengar.

//Rickard

Kommentar

• Gasman
                RCFF - Administratör
                • aug 2006
                • 553

Hmmm... Jag provade aldrig att spara ned nåt, men nu när jag gjorde det är det precis som du säger. Som de säger; -Finns aldrig någon gratislunch. Men man kan ju använda t.ex. den här; https://www.mp3mymp3.com/index.html Den spelar in vad som helst som låter direkt från ljudkortet.
                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Ursprungligen postat av Balcke
                  Hur gjorde du för att spara ett ljud, när jag klickar på symbolen för mp3 vill den att jag uppdaterar till en premium version som kostar pengar.

//Rickard
                  Ljudet i OpenTx ska ju vara i wav-format, måste man betala för wav också?
                  /Leif

Kommentar

• Gasman
                    RCFF - Administratör
                    • aug 2006
                    • 553

Hmmm... Jag provade aldrig att spara ned nåt, men nu när jag gjorde det är det precis som du säger. Som de säger; -Finns aldrig någon gratislunch. Men man kan ju använda t.ex. den här; https://www.mp3mymp3.com/index.html Den spelar in vad som helst som låter direkt från ljudkortet. Och den kan spara i wav-format också.
                    //Mange

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Jag delar gärna med mig av mina Elin-ljud som jag skapat från Acapela (lagligt!) och redigerat i Audacity.
                      /Leif

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                        • 239

Här är mina skapade Elin-ljud som jag har skapat från Acapela (också lagligt!) och redigerat i Audacity.

Om allt stämmer skall det gå att ladda ner en zip här:

ingen funktion
                        omedelbar trimning
                        flaps nere halvvägs
                        flaps helt nere
                        flaps uppe
                        expo är
                        utslag är
                        batterivarning, dags att landa
                        bombluckan är öppen
                        bombluckan är stängd
                        skevroder mixat till sidroder, är av
                        skevroder mixat till sidroder, är på
                        motorn går baklänges
                        motorn går framlänges
                        motorn är avstäng
                        motorn är påslagen
                        gyro är av
                        gyro är på
                        starwars intro + välkommen till open tx (dvs hallo.wav)

//Rickard

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Ursprungligen postat av Balcke
                          ...Om allt stämmer skall det gå att ladda ner en zip här...

//Rickard
                          För info så gick det utmärkt att ladda ner filerna
                          /Leif

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Jag brukar uppdatera mina mottagare från sändarens booloader mode med den nya fw:n i FIRMWARES på SD-kortet. Inga problem så långt. Går detta att göra på äldre Taranis (alltså utan plus) och går det oavsett version av OpenTx?
                            /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                              • 857

Ursprungligen postat av pernstig
                              Jag brukar uppdatera mina mottagare från sändarens booloader mode med den nya fw:n i FIRMWARES på SD-kortet. Inga problem så långt. Går detta att göra på äldre Taranis (alltså utan plus) och går det oavsett version av OpenTx?
                              Ja, det fungerar på X9D om du har FW 2.1.X
                              /Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Jag har gjort det med en "original-Taranis" men kommer inte ihåg vilken version av OpenTX som jag hade. Numera gör jag samma operation med min Horus med FrOS.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...