Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Vet inte om jag förstår frågan riktigt, det går att logga output från sändaren, om man aktiverar sd log under special function i Open TX, men det vet du säkert redan, se bifogade bilder,
Men att få tillbaks servoläge via telemetry går normalt inte, mottagaren skickar bara ut en puls och skiter i vad som händer med den från servots sida. Men de som flyger tricopter löder på en extra ledning på servots återförings pott och kopplar till flightcontrollern på någon vänster, finns en hel del att läsa om det för den som vill (https://www.google.se/search?source=...03.hvp977vkYFE)
Du har såklart rätt om servonas lägen Uffe, borde jag fattat själv. Men jag gjorde nyss ett prov där jag först loggar en aktuell modell och gör fulla utslag på Elevator. Då ser jag i loggen att Ele som förväntat rört sig mellan sina ändlägen. Sedan gjorde jag samma sak men då hade jag ställt Output för Ele till max=0 och min=0 i sändaren. Höjdrodret rör sig förstås inte men jag ser ändå utslagen i loggen. Det är alltså inte Outputs som loggas utan troligen läget på spaken.
Att kasta i väg en flygande vinge själv kan var lite svårt de vill gärna dyka innan man får tag i spakarna på sändaren och man träffar moder jord. Därför har jag gjort en funktion som aktiveras med SH återfjädrande brytare, då får man ett par graders upp på höjdrodren, när man sedan får ner hand på spaken och rör skev eller höjd avaktiveras denna funktion, se länkad fil.
Har testa detta på ett par olika modeller och funkar kanon.
Är också högerhänt men har inga som helst problem att hålla t ex segelkärrorna med vänsterarmen och kasta iväg dom. Gör ett par försök så kanske det löser sig. Träning brukar lösa många problem...
Roger
Jag "kastar" mina elseglare med vänsterarmen men de har kraftiga växlade motorer så det räcker att rikta snett uppåt och släppa iväg. Startar och stoppar för övrigt motorn med SH. Uffes lösning påminner om handkastet för en DLG (F3K) där man håller in en typ SH-brytare som ger upproder vid kastet och sedan släpper.
En elseglare kan jag kasta med vänstran men en vinge med propellern bak är svårare, vägrar att hålla kroppen på en sådan, har testat med blodvite som följd, så jag håller i vingen och kastar typ som man slår en backhand i tennis och det får jag inte till med vänstran
Att kasta i väg en flygande vinge själv kan var lite svårt de vill gärna dyka innan man får tag i spakarna på sändaren och man träffar moder jord. Därför har jag gjort en funktion som aktiveras med SH återfjädrande brytare, då får man ett par graders upp på höjdrodren, när man sedan får ner hand på spaken och rör skev eller höjd avaktiveras denna funktion, se länkad fil.
Har testa detta på ett par olika modeller och funkar kanon.
Lysande, precis vad jag behövde till min gamla Bixler 2 som blivit lite tung med åren. Nu kan jag kasta den själv på plan mark. Behövde tidigare stå på en kulle för att "hinna fånga" planet.
Hej har fått en tokig ide, att i en lite större bensin kärra använda en Frsky RB-20 redundans modul och Frsky RX8R Pro som primär mottagare och en TBS Crossfire Micro som sekundär. Anledningen till detta är att då får jag redundans på sändare modulerna också. Bör vara möjligt att få normal Frsky telemetri från RX8r Och link kvalité på crossfiren.
Någon som har prövat eller har vettiga synpunkter på detta ??
Jag har roat mig med ett demoupplägg i OpenTx (2.2.4 i Taranis E) som läser upp 10 st flygmanövrar, en i taget varje gång man blippar omkopplaren SH. Jag skickar gärna OTX-filen m.m. till den som vill prova. Manövrarna heter "ett", "två" osv. De verkliga manövernamn man vill ha får man bidra med själv.
Mike Shellim (RC-soar.com) har gjort ett Lua-script som tillåter att man under en enda testflygning kan ställa in kurvan för höjdroderkompensering för spoiler (t.ex. kråkbroms) enbart med hjälp av höjdrodertrimmen.
Crow aware adaptive elevator trim for OpenTX and EdgeTX
Jag har implementerat scriptet på min TopModel "Astra v-tail" och det funkar klockrent, åtminstone på skrivbordet. Får väl återkomma med testresultat när (om!) vädret blir bättre i mina trakter. God Jul och Gott nytt år på er alla!
Kommentar