Hur ställer man in en kanal på fast värde. Jag skall använda en S6R mottagare som vanlig mottagare utan stabilisering och vill då att kanal 10 står fast på 100%. Orkar för tillfälligt inte sätta mig in gyrofunktionen.
Open Tx - det flexibla sändaroperativet
Kollaps
X
-
Välj Source "MAX". och ställ Weight till +100. Ett annat sätt är att avaktivera hela gyrofunktionen antingen via Lua-scriptet i sändaren eller via PC-programvaran "SXR Config"./LeifKommentar
-
Någon som kör OpenTX 2.3.5 med intern ACCST modul som kan verifiera om dom tagit bort varningen om man försöker binda två D16 mottagare med samma ID?
Varningen fungerar inte när man kör extern 4 in 1 modul fick jag erfara när jag valde fel modell minne på en quad med min Jumper T16.
/Jonas
Skickat från min Armor_6E via TapatalkKommentar
-
Jag har köpt en spänningscenor som ska hålla koll på acken i modellen. https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35257 Nu är det ett tag sedan jag köpte och modellen är inte klar än. Men det jag undrar över är om det går att få sändaren att läsa upp spänningen så man slipper titta på displayen. Den läser upp att spänningen är för låg. Jag skulle vilja aktivera ljud via en strömbrytare på sändare.
/MatsKommentar
-
Dum att fråga när funktionen redan finns
Jag testade att dra i alla strömbrytare och plötsligt så sa Elin 13.3 volt. Jag hade glömt att det var så. Då tar jag nästa fråga. Vid vilken spänning kan man säga att det är dags att landa med en 5S lipo. Kanske svårt att säga något exakt men det finns kanske något riktvärde att gå efter.
/MatsKommentar
-
Jag ställer varningen på <3,4 V/cell dvs <17,0 V för en 5S. Då får jag varning om jag håller full gas länge under senare delen av flygningen. Om man har låg belastning även under full gas kan man öka till <3,5 V/cell. Ett par sekunders fördröjning innan den logiska switchen för spänningsvarning går in är också bra./LeifKommentar
-
Tack tack! Är fördröjningen till för att den inte ska reagera på tillfällig dippar i spänningen?
Jag blir lite konfunderad på varför den visade 13.3 V. Det gjorde den både i radion och displayen på sändaren samt att Elin sa det. Jag var tvungen att testa med min acktestare och då visade den 19.3 vilket ju låter mer rimligt för en storageladdad 5s lipo. När jag satt in balanseringskontakten i sensorn nu igen visade den 19.34. Vad kan ha orsak att den visade 13,3 V. Den varnade då också för låg spänning.
/MatsKommentar
-
Ja, rätt om fördröjningen.
Troligen behöver du justera "Ratio" för din spänningsmätare i telemetrimenyn. Jag har en enklare spänningsmätare som heter "A2" i menyn men din FLVSS kanske heter något annat?
EDIT: Kollade på Youtube och där ser jag att batterispänningen (för alla cellerna) heter "Cells" för din FLVSS./LeifKommentar
-
Ja cels för alla cellerna och cell för en cell och så delt som jag tror är skillanden mellan cellerna, högsta och lägsta. Den stod på 0,01 med batteriet jag testade med. Sedan visar den spänningen för mottagarbatteriet, rxbt och sist rx med en siffra nära hundra. Kan den ange hur många procent det är kvar i mottagaracken. När mottagaren får strömmen från fartreglaget så är ju det inte så intressant. Står på 5,2 hela tiden.
Vad justerar man då man justerar Ratio?
/MatsKommentar
-
Jag gissar (OBS gissar!) att rx är detsamma som RSSI (i OpenTx 2.1 och 2.2) d.v.s. signalkvalitet. Den ligger i alla fall nära 100 då mottagaren är nära sändaren.
Mina enkla spänningsmätare klarar upp till 18,2 V och telemetrin visar rätt när Ratio ställs till 18,4 V. För att klara mer än 18,2 V får man koppla in ett yttre motstånd på plusledningen och justera Ratio så att telemetrivärdet visas rätt jämfört med en multimeter.
/LeifKommentar
-
Att min visade helt fel verkade vara helt tillfälligt. Nu visar den exakt lika som en digital lipotestare jag har. Jag minns inte om jag gjort några justeringar i radion, det är som sagt några år sedan jag köpte mottagaren och sensorn och jag har kommit av mig lite med inställningarna i radion.
Så här ser min sensor ut.
MatsKommentar
-
Har en lik dan sensor i min Jet Cat jag har gjort på följande vis
1. under telemetri fliken har jag lagt till raden Clow
2. i logical Swichres har lagt till rad enligt bild som är sann om lägsta cellen är under 3,4 och modellen är armad
3 i Speciel fuctions har lagt till två rader först som spelar upp batteri low och den andra som spelar upp lägsta cell volt
Kommentar
-
Jag har en liknande inställning men fråga inte hur jag fått till den. Men där är varningarna inställda på Cells 16,7 och Cell 3,3 och RxBT 4,2. Är det klokt att höja till 17 och 3,4? Jag vet inte var jag fått dom inställda värdena från. Jag har nog kopierat något liknande du Uffe lade in. Det är lite för avancerat för att jag skulle kunna räkna ut det själv.
/MatsKommentar
-
Det är ingen exakt vetenskap, man vill dels att Lipo-cellerna inte ska laddas ur för mycket och dels att man ska ha flygtid kvar att landa efter varningen. Är man tveksam provar man det högre spänningsvärdet och sänker om varningen kommer för tidigt. Jag testar genom att flyga och belasta batteriet hårt med fullgas ibland tills varningen kommer. Sedan laddar jag upp batteriet och noterar hur många mAh som laddats in (det blir ungefär samma som förbrukades). Jag siktar på att ta ut ca 80% under en flygning./LeifKommentar

Kommentar