TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Du har fått bra fart på bygget, även om det just nu var ett tag sedan förra uppdateringen :sarcastic:
    Skämt åtsido, ditt bygge framskrider mycket väl och i mina ögon en aldeles lagom takt. Jag har själv alltid haft måttot när det gäller modellbygge, att skynda långsamt. Det händer ändå att man lyckas slinka in ett fel eller två iallafall utan att stressa :blush:

Kör på i din takt, och jag fortsätter ha span på din tråd. Tycker det du gör är jätte bra :lollypop:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
      • sep 2010
      • 766

Hej Tomas!

Ja, skenar det gör det väl inte och det har jag inte heller avsett att det ska gör. Det får ta den tid som det tar och om jag är klar till nästa sommar så är jag mycket nöjd. Att bygga är ju fantastiskt roligt och det gäller ju att dra ut på det roliga.

På tråden ser det inte ut som om det har hänt något, men i verkliga livet håller jag på med infästningen av ställen. Det är en tajt montering och det verkar som om jag har tre alternativ:
      1 Låta stället luta lite utåt. Hm, helst inte.
      2 Shimsa och få stället lodrätt men vid infällt läge gå igenom vingen på ovansidan. Visserligen bara ett problem första gången:sarcastic:
      3 Den folkpartistiska lösningen: En kompromiss av ovan. Ja det är detta alternativ som jag jobbar med och jag försöker komma så nära lodrätt som möjligt.

Det "balkar" som skulle användas för ställmonteringen saknades i min sats. Jag har gjort nya av två 3 mm expoxylimmade plywood. I dessa fäller jag in hemmasvarvade "inlimmningsmuttrar". Det tog en stund att göra 12 st.

Jag hoppas att det kommer lite bilder under helgen.

/Olov

Kommentar

• Krille
        • maj 2006
        • 1184

Varför vill du ha toe-in på hjulen? I min värld gör detta maskinen mer instabil vid taxning då den egentligen vill svänga.

Förklaring: Har man toe-in och du svänger t.ex. till höger. Då kommer trycket på hägra hjulet minska och trycket på vänstra hjulet öka, vilket resulterar i att det vänstra hjulet får bättre fäste och eftersom det redan pekar innåt så hjälper det till att svänga till höger.

Har man däremot toe-out så kommer det vänstra hjulet vid en högersväng verka mot en vänstersväng. Planet vill därför naturligt gå mer rakt fram.

Detta är iaf så jag fattat/lärt mig de hela. Men jag motbevisas gärna om jag har fel
        //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
        Helikopter: T-rex 700 DFC,
        Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Ursprungligen postat av Krille
          Varför vill du ha toe-in på hjulen? I min värld gör detta maskinen mer instabil vid taxning då den egentligen vill svänga.

Förklaring: Har man toe-in och du svänger t.ex. till höger. Då kommer trycket på hägra hjulet minska och trycket på vänstra hjulet öka, vilket resulterar i att det vänstra hjulet får bättre fäste och eftersom det redan pekar innåt så hjälper det till att svänga till höger.

Har man däremot toe-out så kommer det vänstra hjulet vid en högersväng verka mot en vänstersväng. Planet vill därför naturligt gå mer rakt fram.

Detta är iaf så jag fattat/lärt mig de hela. Men jag motbevisas gärna om jag har fel
          Hej Kristoffer!

Svaret är ganska enkelt: Det var så jag lärde mig när jag började modellflyga och jag har över huvud taget inte reflekterat över detta. Då jag googlade ämnet verkar det vara svårt att få ett entydigt svar. Det verkar råda delade meningar om huruvida det ska vara toe-in eller toe-out på modeller och på fullskala har man toe-out eller parallella hjul. Stämmer det?

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
            • sep 2010
            • 766

Ställmontage

Under veckan som har gått har jag förberett för ställen. Mycket mätande och kontrollerande så att luckorna passar.

Hur jag än gör får jag det inte helt 100. Som jag skrev tidigare kan jag antingen acceptera att stället inte är helt lodrätt
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2683.jpg
Visningar: 1
Storlek: 26,2 KB
ID: 479844
            eller så kan jag shimsa lite mer men då slår stället igenom, eller i alla fall emot, övre plankningens insida. Jag tror att jag kan nyttja glappet i stället och räta upp det någon millimeter ytterligare, men det får bli när allt är limmat och jag kan se hur det verkar när jag fäller in ställen.

Namn: DSC_2681.jpg
Storlek: 26,5 KB
ID: 479845

Under veckan har jag tillverkat 12 st inlimmningsmuttrar (undrar om det finns ett riktigt namn) av mässing. Synnerligen stort slöseri på tid, men det var roligt att nyttja svarven igen.

Namn: DSC_2672.jpg
Storlek: 39,6 KB
ID: 479846

Nedan en bild på hur de ska användas

Namn: DSC_2691.jpg
Storlek: 67,7 KB
ID: 479847

Nu väntar jag bara på att epoxyn ska härda så att jag kan limma railsen sedan blir det planka av...

Kommentar

• Krille
              • maj 2006
              • 1184

Ang toe in/out så kan du läsa artikeln på denna länken om du vill. Läs page 3-6
              http://www.eaahighriver.org/Newslett...R1410_NEWS.pdf

Kortfattat så skriver dom ungefär det jag skrev, toe-out är det som gäller.

Ett annat exempel som står i texten.
              Tänk dig att du landar och kommer ner med vänster vinspets lägre än den högra. Då tar vänster landställ i backen först. Har du toe-in så vill hjulet svänga åt höger. Vilket gör att vänstra vingspetsen troligen kommer att slå i backen.
              Med toe-out vid samma landning vill ju hjulet svänga åt vänster och planet rätar ut sig och du slipper skrapa i vingen.
              //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
              Helikopter: T-rex 700 DFC,
              Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Ursprungligen postat av Krille
                Ang toe in/out så kan du läsa artikeln på denna länken om du vill. Läs page 3-6
                http://www.eaahighriver.org/Newslett...R1410_NEWS.pdf

Kortfattat så skriver dom ungefär det jag skrev, toe-out är det som gäller.

Ett annat exempel som står i texten.
                Tänk dig att du landar och kommer ner med vänster vinspets lägre än den högra. Då tar vänster landställ i backen först. Har du toe-in så vill hjulet svänga åt höger. Vilket gör att vänstra vingspetsen troligen kommer att slå i backen.
                Med toe-out vid samma landning vill ju hjulet svänga åt vänster och planet rätar ut sig och du slipper skrapa i vingen.
                Hej Kristoffer!

Det var en väldigt intressant läsning och jag kan bara konstatera att man lära sig något nytt varje dag. Jag blir väldigt sugen på att testa med lite toe-out på min lilla Musse, men jag får nog vänta tills fältet är snöfritt annars hjälper nog vare sig det ena eller det andra.

Tack för infon!

/Olov

Kommentar

• hjalleo
                  • sep 2010
                  • 766

Så här långt

Det vore en lögn att påstå att det skenar under veckorna. Men, det är nog inte så mycket att göra något åt då mitt jobb och familj tar en hel del tid i veckorna. Men lite har det i alla fall blivit gjort. Bland annat har jag insett att de "kabeltrummor" av papper som rekomederades att sätta på plats innan sammanfogningen av vinghalvorna hade varit så ända in i h-vete mycket lättare att få dit odemolerade om jag följt bygganvisningarna. Tack och lov kommer de inte att synas annat än vid våldsammare markpåkänning. :sarcastic:

Namn: DSC_2700.jpg
Storlek: 58,1 KB
ID: 479910
                  Under veckan har jag även ägnat mig åt min favoritsysselsättning, nämligen att svarva inlimningsmuttrar. Denna gång är det 16 st för montering av servofästen i vingen för både skev och flaps. Jag har även gjort 4 st nya aluminiumfästen för servona.

Namn: DSC_2703.jpg
Storlek: 83,0 KB
ID: 479911Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2699.jpg
Storlek: 43,7 KB
ID: 479912
                  Då dessa är klara och på plats kommer jag att påbörja plankningen och det blir förhoppningsvis under helgen.

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Huvudsaken är att man har kul! Den är en fantastisk flygare,så du har nåt att se fram emot och det rullar ju på.
                    Kul att du sätter in bilder på bygget!
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Ursprungligen postat av bokis
                      Huvudsaken är att man har kul! Den är en fantastisk flygare,så du har nåt att se fram emot och det rullar ju på.
                      Kul att du sätter in bilder på bygget!
                      Hej!
                      Ja, jag håller med dig om att huvudsaken är att det är roligt och det är det. Det var skönt att höra att den är en fantastisk flygare och jag hoppas att min blir skoj i luften också.
                      /Olov

Kommentar

• hjalleo
                        • sep 2010
                        • 766

Plankningen närmar sig

Nu har jag gjort fästena färdiga för skevservona och snart är även fästena för flapsen klara. Nedan syns mina hemmagjorda servofästen för skev och på bilden till höger syns mina inlimningsmuttrar.

Namn: DSC_2704.jpg
Storlek: 46,5 KB
ID: 479922Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2708.jpg
Storlek: 31,5 KB
ID: 479923
                        Jag passade även på att limma in en trekantslist för att förstärka landställsinfärstningen.

Namn: DSC_2707.jpg
Storlek: 30,7 KB
ID: 479925
                        Första delan av plankningen under 16 kg sand.

Namn: DSC_2705.jpg
Storlek: 80,2 KB
ID: 479924

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                          • nov 2009
                          • 149

Hej Trevligt med en Mustang-byggare i mina trakter. Lycka till med Ditt nya bygge. Min Mustang är nu träfärdig - glasad
                          och lite spacklad men ämnnu ej färglagd.
                          Problemet med denna skala-kärra är att det fordras en hel del mycket dyra komplementinköp till modellen.
                          Så ha inte mera bråttom än att Din plånbok hänger med. Själv har jag på min Mustang köpt en specialljuddämpare -
                          dold linkage - skjutbar huv med liniärt servo 100 mm och kanske den bästa modellmotorn på marknaden.
                          För att kunna klara alla funktioner krävs en Futaba 12 kanalers sändare med mottagare och prislappen för en sådan
                          anläggning ligger idag på cirka 13,500 - 14,500:-
                          Mitt pågående projekt är idag en Super Stearman 1/4 skala som jag bygger efter en nedskalad originalritning till 1/4 skala.
                          Alltså ingen byggsats utan ett rent flak o list bygge. Det är klart att det tar längre tid men jag anser att tiden för ett
                          skalabygge får ta tid - om det skall bli rätt och kännas bra. Om Du byggt en eftermiddag eller några timmar vid bygg-
                          bordet och går mot dörren så skall Du stanna minst 2 ggr och titta tilbaka på byggbordet - då har Du den rätta känslan och
                          då är Ditt bygge helt ok och Du kan vara nöjd med vad Du denna kväll har utfört och skapat.
                          Det är ine heller så stora extra detalj inköp till denna skala kärra - lite instrumentpaneldetaljer - kanske lite ljus och lite
                          motorattrappdetaljer. Landningstället på min Stearman skall vara fjädrande och detta kanske kräver någon fackmans
                          medverkan. Originalkärran i fullskala har jag hittat på Nya Zeeland och då vet jag vad som krävs.
                          Tidagare har jag köpt en Super Stearman i ARF utförande men det är ingen höjdare att se Super monokotfilmen släppa
                          ifrån kroppen. Nä - ARF-modeller är vad vi i Ållebergs modellflygklubb kallar "Visa-korts modeller" och en kärra i ARF är
                          en för mycket. Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing SMFF nr 1438.

Kommentar

• Cox
                            • sep 2010
                            • 229

Härligt bygge.
                            Tänkta bara tipsa om muttrar i aluminium, låg vikt och de greppar bra utan lim, finns i M2-M4 och med olika längder hos mft.nu

Namn: ImageViewer.jpeg
Storlek: 16,0 KB
ID: 479952
                            Kör så det ryker!

Kommentar

• hjalleo
                              • sep 2010
                              • 766

Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING
                              Hej Trevligt med en Mustang-byggare i mina trakter. Lycka till med Ditt nya bygge. Min Mustang är nu träfärdig - glasad
                              och lite spacklad men ämnnu ej färglagd.
                              Problemet med denna skala-kärra är att det fordras en hel del mycket dyra komplementinköp till modellen.
                              Så ha inte mera bråttom än att Din plånbok hänger med. Själv har jag på min Mustang köpt en specialljuddämpare -
                              dold linkage - skjutbar huv med liniärt servo 100 mm och kanske den bästa modellmotorn på marknaden.
                              För att kunna klara alla funktioner krävs en Futaba 12 kanalers sändare med mottagare och prislappen för en sådan
                              anläggning ligger idag på cirka 13,500 - 14,500:-
                              Mitt pågående projekt är idag en Super Stearman 1/4 skala som jag bygger efter en nedskalad originalritning till 1/4 skala.
                              Alltså ingen byggsats utan ett rent flak o list bygge. Det är klart att det tar längre tid men jag anser att tiden för ett
                              skalabygge får ta tid - om det skall bli rätt och kännas bra. Om Du byggt en eftermiddag eller några timmar vid bygg-
                              bordet och går mot dörren så skall Du stanna minst 2 ggr och titta tilbaka på byggbordet - då har Du den rätta känslan och
                              då är Ditt bygge helt ok och Du kan vara nöjd med vad Du denna kväll har utfört och skapat.
                              Det är ine heller så stora extra detalj inköp till denna skala kärra - lite instrumentpaneldetaljer - kanske lite ljus och lite
                              motorattrappdetaljer. Landningstället på min Stearman skall vara fjädrande och detta kanske kräver någon fackmans
                              medverkan. Originalkärran i fullskala har jag hittat på Nya Zeeland och då vet jag vad som krävs.
                              Tidagare har jag köpt en Super Stearman i ARF utförande men det är ingen höjdare att se Super monokotfilmen släppa
                              ifrån kroppen. Nä - ARF-modeller är vad vi i Ållebergs modellflygklubb kallar "Visa-korts modeller" och en kärra i ARF är
                              en för mycket. Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing SMFF nr 1438.
                              Hej Ingemar!

Vad roligt att höra att det finns ytterligare ett bygge av en Musse i närheten. Är det en byggsats eller bygger du från ritning? Jag kan inte hitta den här på siten. Ja, det lär gå åt både tid och pengar men jag har redan nu en hel del av hårdvaran i lådorna. Jag köpte all hårdvara av Ompa vilket gör att jag klarar mig ett bra tag fram över. Vad det gäller radio räknar jag med att klara mig med min Futaba TFG8 som numera är en 12+2 kanalare för knappa 4000:-.

Vad det gäller ditt bygge av Super Stearman så kommer jag nog ha koll på det och se om jag inte kan stjäla några tips och trix.

Och nog fyller väl en ARF sin funktion även om man inte får nöjet att bygga dom.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Ursprungligen postat av Cox
                                Härligt bygge.
                                Tänkta bara tipsa om muttrar i aluminium, låg vikt och de greppar bra utan lim, finns i M2-M4 och med olika längder hos mft.nu

[ATTACH=CONFIG]19515[/ATTACH]
                                Hej!

Det är ju sånt här som man på inga villkors vis vill veta av efter att ha tillbringat en ansenlig tid vid svarven, men vad är väl köpta muttrar mot egenhändigt tillverkade.:sarcastic:

Skämt å sido, jag tackor och bockar för tipset!

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...