Snyggt! Nu när jag såg flapsen så kom jag att tänka på... Om de fälls ner "lika" så kan flyget börja skeva åt nåt håll. Är det någon som anvädner gyro som styr flapsen när man fäller ner dem? Tänkte att ju det kan va nåt, istället för att hålla på finjustera för att få det rätt, eller motverka med skevroder eller använda gyro på dem. Visst, lite fusk, men ändå... =) En tanke.
TF Mustangbygge
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Hej och tack!Snyggt! Nu när jag såg flapsen så kom jag att tänka på... Om de fälls ner "lika" så kan flyget börja skeva åt nåt håll. Är det någon som anvädner gyro som styr flapsen när man fäller ner dem? Tänkte att ju det kan va nåt, istället för att hålla på finjustera för att få det rätt, eller motverka med skevroder eller använda gyro på dem. Visst, lite fusk, men ändå... =) En tanke.
Jag är på intet vis någon expert på gyro, men jag har köpt ett gyro som jag har tänkt att ha på sidrodret om den slingrar sig på backen som min lilla Mustang gör. Jag tror att om man ska lyckas med det du efterfrågar så får man lov att ha gyrot i "Heading hold/AVSC" och det verkar vara få personer (i de trådar jag läst) som rekommenderar det på flygplan. Tanken är god och det vore onekligen skoj att labba med. Det där med fusk vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker att man ska nyttja den teknik som står till buds och som underlättar.
Mvh OlovKommentar
-
Så snäll som TF Mussen är så tvivlar jag på att man skulle ha nån glädje av gyro.
Jag har flugit med min i några år nu och den är väldigt befriad från alla olater i den vägen.
Det där med skeva med nerfällda klaff får man justera bort om det inträffaroch jag antar att Ålänning menar om de står olika.
Det ska till en hel del och den enda som jag har varit med om som har varit stingslig är Stukan med sin mycket speciella klaff.// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
Hej Bokis!Så snäll som TF Mussen är så tvivlar jag på att man skulle ha nån glädje av gyro.
Jag har flugit med min i några år nu och den är väldigt befriad från alla olater i den vägen.
Det där med skeva med nerfällda klaff får man justera bort om det inträffaroch jag antar att Ålänning menar om de står olika.
Det ska till en hel del och den enda som jag har varit med om som har varit stingslig är Stukan med sin mycket speciella klaff.
Det låter ju tryggt att Mussen är snäll på marken. Den lilla jag har beter sig som en orm när man ska starta.
Mvh OlovKommentar
-
Tack Micke!
Just nu händer det inte så mycket då jag har börjat att veckopendla. Men, från och med nästa fredag är ett nytt och permanent veckoboende ordnat. Det fina med det boendet är att det finns ett garage på 55 m². Gissa vad jag är sugen på att omvandla det till...
Mvh OlovKommentar
-
Hej på er alla glada modellbyggare!
Nu var det väääldigt länge sedan det hände något med mitt bygge och jag är supersugen sen lång tid tillbaka.
Jag har sedan förra våren veckopendlat och mina ny arbetsuppgifter har nog krävt sin uppmärksamhet. Inte nog med ett nytt jobb med mycket nytt att lära. Min far gick och blev dålig i somras för att gå bort lite senare. Inget jättemärkligt med det i och med att han var ganska gammal, men det kändes i all fall väldigt tomt efteråt.
Nu börjar i alla fall saker och ting komma i ordning. För nån vecka sedan fick jag en värmepump installerad i det blivande hobbyrummet. Det har spacklats och målats och nu är det lite köksskåp på väg upp. Det känns synnerligen lyxigt att kunna få disponera ett rum på 5x5,5 m enbart till denna underbara hobby. Inte nog med att det är mycket större än det jag hållt till i hittills, det är dessutom normal takhöjd så att Mussens vingar går att vända runt även i höjdled. Fantastiskt!
Det återstår väl i och för sig en del innan rummet kan tas i bruk, men jag hoppas att jag ska hinna med det under den/de närmaste vekan/veckorna.
Förresten så slant
jag på tangentbordet i söndags och i dag kunde jag hämta utan nedastående kartong:
Tanken är att det ska bli pontoner på den. Det ligger nämligen en bra sjö bara 200 m från stugan och det kändes som om det måste utnyttjas för lite sjöflyg.
Mvh OlovKommentar
-
Det förra rummet var visserligen mitt också men inte alls lika rymligt.
Ja, visst borde de väl förbjudas.:sarcastic:
Mvh OlovKommentar
-
Hej Tomas!
Det ska bli väldigt skönt att börja bygga igen, men det är som sagt var lite kvar att göra på det nya hobbyrummet. Jag har bland annat bestämt mig för att spackla och måla taket innan byggande får börja, annars har jag en känsla av att det aldrig blir gjort.
Jag hade nog inte tänkt att göra en tråd av den då det är en vanlig ARF, men visst kan jag göra det om det finns ett intresse. Finns det monteringstrådar?:stupido2:
Hur går det med ditt byggande. Har du fått till något hubbyrum?
Mvh OlovKommentar
-
Tyvärr, här står det stilla på byggfronten. Likaså verkar det vara helkört att få tag på en lokal till vettig peng. Kunde få hyra lokal på gamla regementet men kostade över 2000kr i månaden så efter det har jag liksom tappat sugen. Har kvar min Dauntless (än så länge, och den kommer nog att bli kvar också)
Sitter annars och drömmer om en Toni Clark PA-18 Super Cub som går att få färdig på ett år ungefär, men det känns tyvärr avlägset just nu. Men drömmarna och förhoppningarna finns iaf kvar :lollypop:Kommentar

Kommentar