TF Mustangbygge
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Fortsättning på spoorhjul
Jag insåg att det snyggaste skulle bli att inte bara ta luckorna från den bit som jag gjutit. Därför behöll jag en lite större bit som får utgöra en ram runt luckorna. På så vis får jag snygga kanter av glasfiber i stället för balsa. Snabbt fram med dremeln och fräsa ner för ramen runt luckan.
Nu står jag inför ett moment som känns ganska trevligt. På något vis ska ju luckorna både öppnas och stängas och jag har ännu inte en susning hur det ska lösas. På förebilden löses det så här (nej, det är inte jag på bilden även om jag mer än gärna hade kommit så nära en Mustang):
Mitt bekymmer är att den del som jag kan fästa luckmekanismen i rör sig en ansenlig bit framåt då sporrhjulet dras in.
Men, men, problem är till för att lösas. Det är ju det som gör själva byggandet roligt.
Mvh OlovKommentar
-
Hej Tomas!
Tack för tipsen! Jag var först inne på något liknande där länkaget skulle sitta längst bak precis som på originalet. Tyvärr blir det nog väl komplicerat då sporrhjulets mekanism vrider sig 90° och centrum för rotationen sitter för långt in så att säga. Det blir en annan lösning som jag hoppas kunna återkomma med inom det snaraste.
Mvh OlovKommentar
-
Sporrhjulsluckor
Det här var himla pilligt men nu börjar det likna något. För att luckorna inte bara skulle bestå av 0,6 mm glasfiber så tog jag en bit balsa och formade så att det med lite fantasi liknar förebilden. Jag tycker i alla fall att det blev bättre än att inte bara ha glasfibern. Efter lite grönfärg ser det ut så här:
Samtidigt jobbar jag med mekanismen som ska öppna lukorna. Mer kommer när det är klart.
Mvh OlovKommentar
-
Tack Lelle!
Hastigheten på stället är riktigt bra och luckorna kommer att följa med stället så jag hoppas att även luckornas hastighet blir bra.
/OlovKommentar
-
Jag sällar mig till skaran! Väldigt snyggt Olov!
Du kanske hade kunnat använt rodergångjärn i plast?
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Sporrhjul
Nu tror jag att saker och ting börjar falla på plats för sporrhjulet. För att öppna och stänga luckorna gjorde jag en liten fjäderbelastad mekanism som pressas in av hjulet när det dras in. Mekanismen kanske ser lite klumpig ut, men den blev ganska lätt i alla fall, närmare bestämt 10 gram vilket känns överkomligt.
Och så här ser det ut när det är lite provisoriskt ihopameckat:
Mvh OlovKommentar

Kommentar