Ja Magnus på MBS kan man lita på.... Ser juh stiligt ut dennahära..
Lockheed Super Constellation
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ivve är otrolig!
Han bygger lika mycket på några månader som en annan klarar på en hel vinter...eller två.
Hatten av.
Ser fram emor kurs i glasning :-)
Mvh
Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Mycket imponerande bygge. Jag tyckte att jag kände igen modellen och när jag såg stabben kollade jag igenom mina bilder. Jag har sett en i verkligheten på Avidrome i Lelystat i Holland. www.aviodrome.nl
Ett besök på museumet kan varmt rekomenderas. Där finns mycket Fokker flygplan och utställningarna är mycket proffsigt utförda. De hade ekonomiska problem i slutet på förra året men jag tror att det har löst sig.
bifogar två bilder.
/Ulf AlsénKommentar
-
Satte på mig flytväst och vattenskidor och begav mig till Spillan idag för att lämna av lite pryttlar..
Döm om min förvåning när den semesterstängda verkstaden inte alls var stängd!
Gurun har varit i farten och färdigställt noshjulet (med den rätta V-formen på axeln) och monterat den i kroppen.
Tjatade mig till en provkörning av stället och det där med Electron Retracts verkar mums!
Gången och styrkan i ställmekanismen är precis som man vill ha det!
Eftersom stället är drygt 30 cm långt som jag nämnde tidigare så behövs det..
Vingservona är nu beställda(tjograbatt utgick) så snart återstår bara maskinering,propparna har vi också kommit överens om,det blir varioprops till den,ska det vara snyggt så ska det!
Bilder:
P,g,a rådande semesterväderförhållanden så har han nu hotat med att börja planka skrället i stor skala
vilket gör undertecknad själaglad,hotet om tändvätska och försenad majbrasa verkar undanröjt..
Tror att det kommer en film på ställfunktionen,jag håller tummarna.// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
Man blir tårögd som den sanna modellbyggaren man är.
Balsa RegnDS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Enl. uppgift så plankas det vilt i byggboa/hangaren..Nosdelen börjar ta form och det ska göras en avgjutning/plastning
som kommer att bli ställ luckor på den plankade kroppen.
Samma hårda nypor hos byggaren som tidigare:
Nosdelen är av icke ringa storlek och jag kan nu definitivt börja njuta av det vackraste som finns i flygplansväg.
Fredagskvällen är räddad!// Bokis
-
Rapporteringen fortsätter:
-Plankningnen av nosdelen börjar nu se sitt slut,kan inte ha gått åt mer än några kvadratmeter balsa bara..
Skyltfönstret ifram har fått sina ramar och Ivve gnetar på natt o dag vad det ryktas om,det är tänt 24h per dygn därinne.
Jag gillar bilden nedan där man kan se det ramsneda paraplystället i dörröppningen som visst är del tre på kanoten!
Har en liten,liten misstanke om att Gurun vill börja så smått på mittendelen som tillsammans med tvåans o treans motor samt klaffar och huvudställ blir ett riktigt knepigt projekt som
nog kommer att slita på geniknölarna en del..
Mycket tankar om motorisering pågår,ideér finns och igår så fick jag tips från den kunnigaste elkille jag vet ,
Byrådirren,det ska han ha stort tack för,är för mig en nödvändighet för det är gungfly jag går på
i.o.m att man inte pysslat så mycket med detta förr..
Tack Johan!
Får se vad som händer härnäst,återkommer!// Bokis
-
Den odräglige skribenten (jag) har ikväll flugit med en DC 3 i en av de sällsynta ljumma o torra flygkvällar
som har varit den här sommaren.
Fick till en underbart fin flygning och glad som en spelfågel går jag in och upptäcker
att det har kommit fler bilder från spillan!
Inte utan att jag har lite dåligt samvete för att Ivve får slita i byggboden medans jag leker..
Nåja,bilderna ska ju in i den här tråden så då får jag försöka och förklara det jag tror mig veta om dem.
Sammanfattning i förhoppningen att Ivve förklarar mer om det finns nån oklarhet:
Han har gjort två avgjutningar,dels en på ovansidan som är serviceluckan bakom cockpit
där ackar,mottagare m.m ska sitta och skurit ur den samt passat in den(hur stiligt som helst!)
och en på undersidan som är ställ luckan till noshjulet..
Sen har det svarvats till en noskon och var han har fått tiden till allt detta har jag ingen aning om!
snyggt som attan blir det ialla fall!
För mig så var det kul o se hur man gör en rund o fin noskon,hatten av för Ivve!// Bokis
-
Nu jävlar har mekka flyttats norrut, jag lägger fram mattan och faller på knä.
Du e GRYM Ivve, alla hattar i världen av för dig :thumbup::fans:Kommentar
-
Mattan har en längre tid pekat ditåt...
Det här med journalistik är inte lätt,jag har varit i kontakt med Guruns huvudkontor nu på
morgonen och vill nu korrigera tillverkningsmetoden för noskonen:
Rund bit cellplast utsågad för att sen filas o slipa till rätt form med ritningen "som mall"
Gurun själv är nu upptagen med att fundera ut lösningen med gejdrar m.m
till noshjulsluckan:
-Det ska vara skalalikt! som han uttryckte sig...// Bokis
-
Efter att ha varit nere och härjat med oss andra på Storskalameetinget i Arboga så var det åter till vardagen för Ivve..
D.v.s såga,fila limma o borra i den oanständigt rejäla flygmaskinen..
Och han gör det med sedvanlig snits!
Fotona nedanför är servoinstallationen till noshjulet,jag tycker de här bilderna visar ganska bra det som jag gillar av tänket hos Electron Retracts och Ivve har inget att invända han heller..
För er som har hållt på med vajrar som ska till oket på nosstället är det inget nytt med fördelen av denna konstruktion men för er som undrar:
I vanliga fall så har man ett par vajrar till ett ok som spänns när man fäller ut och slackar när stället går in..
Ganska ofta så blir det en kompromiss,man törs inte spänna vajrarna för mycket för då låser inte noshjulet och när ställskrället är inne och man använder sidrodret så lever de sitt eget liv där,ibland med konstiga resultat.
Typ:- Hoppsan,och varför funkar det inte nu då??!! &#"¤%#/"/!!!
Följt av ett rassel när modellen åker kana på nosen..
I det här fallet så är oket till styrningen fast monterat uppe i stället och följer inte med vid infällning,det är en styrpinne från stället som går ut och in i oket när man drar ställen åt något håll och när ställen börjar fällas in så kopplas styrservots el ur,den rör sig alltså inte när man använder sidrodret under flygning.
Istället för ett par vajrar så är det en vanlig stötstång som sköter ruljangsen,mycket trevligare !
Hoppas det inte var allför förvirrat!// Bokis
-
Thomas,de beställs direkt från tillverkaren: http://www.electron-retracts.com/
När man lägger beställningen så får man välja storlek,styrka ,mått m.m..
Edit: Gurun har meddelat att det där med luckorna är hårborttagande,det lär gnuggas på geniknölarna i byggboden idag!Senast redigerad av bokis; 2012-07-30, 12:20.// Bokis

Kommentar