L-59 Super Albatros

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av petera38
    Hur är det med en filtklunk? Ger den inte relativ stor gennomflödemotstånd ifm en så liten turbin, som Kolibri´n? Eller visar dina erfarenheter nåt annat? För i så fall skulle jag kunde se bort från UAT´en och spara vikt. Skulle en motorsågsklunk, som jag vanligtvis använder fungera lika bra som filterklunken?
    Jag testade lite olika klunkar där en sintrad klunk gav motorstopp på direkten, en "fuel magnet" funkade ungefär halva tanken och filtklunken tömmer tanken till sista droppen. Motorsågsklunk kanske fungerar också.

Ju mindre turbin desto mindre soppa och desto mindre kritiskt med flödet.

Sintrad

Fuelmagnet
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Tittade på en L59 igår som en kompis bygger med T25 Kolibri. Han hade inte haft lika mycket tur och fått en modell med söndrig klädsel på flera ställen, kroppen var även bananformad, inte jättemycket men på gränsen till vad man kan acceptera. Många ytor som skall vara konvexa var insjunkna dessutom, exempelvis runt fenan.

Jag noterade även att den fäller nos stället framåt, vilket i sin tur ger ett mekaniskt stopp, så här tror jag RC-lander ställen kan tänkas fungera bättre, värt att testa iaf.

2st 2100mAh 2S får lätt plats i nosen vid sidan av nos stället, en rektangulär 800cc tank(samma som i min Mig-15 på TP och motorn strax bakom borde ge hyffsat rätt CG utan massa bly.
      Superhero

Kommentar

• petera38
        • dec 2008
        • 592

Jag är kanske lite okunnig...K&S ????

Ursprungligen postat av henke2
        Filtklunk och flexrör från K&S

+

PS tänk på att jag bara flikar in mina erfarenheter, det är inte exakt vetenskap och jag dissar inte andras val på något vis.
        An Expert has done every mistake ...
        A Master has done every mistake....Twice! :stupido2:

Kommentar

• petera38
          • dec 2008
          • 592

Ursprungligen postat av henke2
          Tittade på en L59 igår som en kompis bygger med T25 Kolibri. Han hade inte haft lika mycket tur och fått en modell med söndrig klädsel på flera ställen, kroppen var även bananformad, inte jättemycket men på gränsen till vad man kan acceptera. Många ytor som skall vara konvexa var insjunkna dessutom, exempelvis runt fenan.

Jag noterade även att den fäller nos stället framåt, vilket i sin tur ger ett mekaniskt stopp, så här tror jag RC-lander ställen kan tänkas fungera bättre, värt att testa iaf.

2st 2100mAh 2S får lätt plats i nosen vid sidan av nos stället, en rektangulär 800cc tank(samma som i min Mig-15 på TP och motorn strax bakom borde ge hyffsat rätt CG utan massa bly.
          Jag hade tur med min L-59.. :thumbup: Men har läst på HK sidan, att många har fått sina modeller skadade under frakten.

Tänkte att låta bli installera insugningsductarna. Sparar 85gr i vikt. Frågan är om inte också sidroder kan slopas? Får se hur nosstälet funkar, när det blir dags.

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Jag är kanske lite okunnig...K&S ????
            K&S är tillverkaren av flexslangen i bilden. Hobbyhandlare, exempelvis HAB fixar om du vill.
            Superhero

Kommentar

• petera38
              • dec 2008
              • 592

Jag använde en sån flexslang i min Savex Albatros. Köpte den hos HAB. Vad är namnet på tillverkaren som bokstavarna K&S står för?

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Jag använde en sån flexslang i min Savex Albatros. Köpte den hos HAB. Vad är namnet på tillverkaren som bokstavarna K&S står för?
                Ja...

Superhero

Kommentar

• petera38
                  • dec 2008
                  • 592

Håller på att skrapa av lack av anläggs-ytorna till insugningarna. Tjockt skick! Innan jag limmar dom på. Passar perfekt.
                  Bifogade filer

Kommentar

• petera38
                    • dec 2008
                    • 592

Limmar dem med Locktite Hysol:
                    Bifogade filer

Kommentar

• petera38
                      • dec 2008
                      • 592

Glasfiberducterna tar jag bort och sparar nästan 90 gr. Turbinen är inte så kritisk som en EDF.
                      Bifogade filer

Kommentar

• petera38
                        • dec 2008
                        • 592

Nu har insugningarna limmats på plats. Iom att insugningsductarna inte används blir det mycket plats för Kolibri´n.Klicka på bilden för större version

Namn: L-59 11.11.12 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,1 KB
ID: 491393Klicka på bilden för större version

Namn: L-59 11.11.12 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,9 KB
ID: 491394

Kommentar

• petera38
                          • dec 2008
                          • 592

Motorspanterna som sitter i från början, och där fläkten skulle sitta, är lite skeva och dåligt ilimmade tar jag delvis bort. Det betyder att jag måste limma i ett nytt motorfäste. Men det betyder samtidigt, att jag kan flytta fram turbinen och därmed säkre att tyngdpunkten kommer att ligga ganska bra innan balansering.
                          I manualen är TP fel angivit. Från spetsen av nosen och 24 cm ut, ligger TP ca 55mm inne på vingen. Och inte 70-80mm!
                          På bild no. 2 har jag tecknad in hur man kunde tänka sig att montera turbinen.
                          Bifogade filer

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ser bra ut! När vi höftade med motor och modell verkade man kunna montera motorn så långt fram att man precis kommer åt att byta glödstift i luckan du har på bilden. Vore ju himla gott att slippa bly och väga av kärran med mAh istället :-)
                            Superhero

Kommentar

• petera38
                              • dec 2008
                              • 592

Tänkte fråga om det har någon betydelse åt vilket håll (upp/ner) glödstiftet vänder på Kolibri´n?

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Tänkte fråga om det har någon betydelse åt vilket håll (upp/ner) glödstiftet vänder på Kolibri´n?
                                Det verkar inte spela någon roll. Vän av ordning kanske tycker rakt ner skulle vara mindre bra, men så har jag det på min Swist och det fungerar utmärkt. Vi brukar använda Mc coys kalla stift som har lite grövre tråd.
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...