MFI 9 skala 1/2,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1990

MFI 9 skala 1/2,5

Hej!
    Så var det då vinter på riktigt och dags för nästa byggprojekt. Den här gången blir det en svensk förebild från tidigt 60-tal - nämligen en MFI 9B. Den blev ganska känd från kriget i Biafra 1969 då Carl Gustav von Rosen satte upp ett litet flygvapen med MFIs för att försvara Biafra mot Nigerias flygvapen som bl a bestod av MIG-jaktplan. Läs gärna boken Gerillapilot i Biafra av Gunnar Haglund.

Den hade en spännvidd på 7,43 m och en längd på 5,85 m. Jag tycker den har stora likheter med min första radiostyrda modell som var en Vagabond, en knubbig sak med enkel lådkropp. Min plan är att bygga den i skala 1/2,5 vilket ger en spännvidd på 297 cm och en längd på 234 cm. Eftersom den var helt byggd i aluminiumplåt och i huvudsak POP-nitad tänkte jag göra likadant. Skalet blir 0,3mm alu-plåt och en del inre delar blir 0,5 - 1 mm alu-plåt. Jag skall använda POP-nitar för att foga ihop. Den minsta storlek på POP-nit som går att få tag på tycks vara 2,0 mm. Det är lite större än skala 1/2,5 men så får det bli. När jag räknar på yta och vikt tror jag att ett tomt plan kommer att väga mellan 12-14 kg så slutvikten kommer att ge en rimlig vingbelastning.....Motor blir en ROTO 85FS.

Klicka på bilden för större version

Namn: MFI_9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,9 KB
ID: 521346

Namn: 14322_big.jpg
Storlek: 44,3 KB
ID: 521347

Namn: Eslov_Airshow_007.jpg
Storlek: 40,8 KB
ID: 521348

Visst ser den ut som om den vore gjord för att bli modell? När det gäller målning finns det flera civila alternativ och även den "krigsmålade" Biafraversionen

Namn: MV8U7949.jpg
Storlek: 107,7 KB
ID: 521350

Namn: N905BB-5_o.jpg
Storlek: 61,4 KB
ID: 521351

Plåt är beställd från Arigo Teknik AB och jag har börjat göra lite experiment för att testa hur jag skall göra "pressvecken" i kroppssidorna. Det enklaste verkar vara att fräsa ett V-format spår av lagom storlek i en bräda, tejpa brädan och spåret med brun packtejp och så fylla spåret med hård Plastic-Paddning och klämma ihop med en otejpad bräda. När man sedan tar isär får man en skåra med motsvarande "ås" där det sedan går bra att pressa fram plåtvecket. 0,3 mm alu-plåt är lätt att forma men samtidigt känslig för skador i ytan.

Namn: L1030347.jpg
Storlek: 78,3 KB
ID: 521352

Namn: L1030349.jpg
Storlek: 45,4 KB
ID: 521349

Namn: L1030348.jpg
Storlek: 41,5 KB
ID: 521353

Den som vill får gärna följa bygget här framöver. Planen är som alltid att den skall flyga på Östersundsträffen till sommaren....

MFIn har också funnits som byggsats i fullskala, se bifogade prospekt som ger bra info.

Hälsningar
    Kjell Nilsson
    ÖMFK
    Bifogade filer
  • Defuncta
    • maj 2012
    • 563

Fan va kul flygplanet SE-EUO har varit min pappas för ca 16 år sen. Har flygit många gånger i det under mina yngre år

Så såg de ut då:

Namn: mfi.jpg
Storlek: 77,5 KB
ID: 493715
    Senast redigerad av Defuncta; 2012-12-13, 04:41.

Kommentar

• Pekkala
      • maj 2006
      • 1159

Kommer att följas med stort intresse!
      Östersund 2013 here we go!
      MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Vad kul att du vill bjuda oss på ännu en byggtråd med lite ovanligt material :applouse:
        /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• LIP
          • maj 2006
          • 1315

Spännande.
          Jag antar att du pressar med hjälp av tvingar.....eller?

Har ni inte läst boken... gör det! Jag lovar att det blir en intressant och spännande läsning.
          /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
          Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
          Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
          Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Roy Persson
            • jun 2006
            • 15

Mfi 9

Hej det skall bli kul att följa ditt bygge.

Den vita kärran med kronmärken var ingen Biafrakärra.
            1966 började flygvapnet att leta efter en ersättare av Safiren
            som skolplan och efter en massa mygel mellan flygstaben och MFI
            så leasade man 10 St. MFI 9B kallad MFI Trainer i vapnet.
            På Ljunbyhed fick kärrorna anropsnunren Ä01 - Ä10.
            Individen på ditt foto är Ä04 och själv flög jag 2 pass med just den kärran
            den 17/4 1967.
            Försöket med planen blev ett stort fiasko.
            Kabinen var mycket trång med bar en spak i mitten så högersitsaren fick
            flyga med vänster hand.
            Så småningom så byggde man om planet med bulor på sidorna så det blev
            lite bättre armbågsutrymme.
            Nertyngda med flygvapnets utrustning, 2 pers på vardera 75-80 kg
            2 tunga fallskärmar, en 100 hp motor så var det jordens rundning
            som fick dom i luften.
            Med andra ord, ingen höjdare.

Lycka till

Roy Persson

Kommentar

• qrt
              • maj 2006
              • 237

Härligt Kjell, känns nästan som julafton kom tidigt i år :thumbup:
              Kommer att följa den här tråden!!!
              mhv /Kurt

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1990

Tack alla för uppmuntrande tillrop och historiska bilder och data.

När det gäller plåtvecken har jag tänkt att pressa med hjälp av tvingar. Har hittills bara testat kortare bitar och då klämt i skruvstädet. När det blir allvar kommer bitarna att vara ca 1,5 m långa så vi får se hur det kommer att fungera.

I boken Gerillapilot i Biafra finns en del bilder och uppgifter om de olika flygplanen och enligt den så var det de här individerna:

Namn: IMG_0798.jpg
Storlek: 81,6 KB
ID: 493716

Här en bild på en av dessa:

Namn: IMG_0799.jpg
Storlek: 107,2 KB
ID: 493717

Låter ju lite dystert att det är jordens krökning som gör att det går att få upp MFIn i luften, åtminstone med den extra militära lasten. Det finns liknande uppgifter i boken där man beskriver hur det var på håret att dom kom upp med full last.

Jag har tidigare, för ca 30-35 år sedan, byggt en MFI 9 i skala 1/4. Den flög men var undermotoriserad med en gammal Fox 78. Hoppas att den här skall få lite bättre förhållande mellan vikt, vingyta och motorstyrka.... Men den är ju lite lik en humla så vi få väl se.

Den som sitter inne med mera kunskap, bilder eller annat om flygplanstypen får väldigt gärna bidra med detta i tråden. En sak jag undrar över är hur trimrodret på stabben var kopplat. På bilder ser det ut som om det är mekaniskt länkat till läget av stabben så att det alltid ger utslag åt samma håll och i proportion med höjd/dyk-utslaget. Nå´n som vet och kan förklara? Min plan för att lösa detta är att sätta ett eget servo på trimmen och mixa med servot för stabben.

Hälsningar
                Kjell

Kommentar

• bem

• apr 2009
                  • 1643

Kjell,
                  En bok som kanske kunde intressera dig är den nyutkomna boken "MFI, Flygindistri under ett halvt sekel", Flyghistorisk revy, red Sven Stridberg, utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening (SFF). Damp ner en i brevlådan idag hos mig genom mitt medlemskap i SFF. Intressant läsning av det jag hunnit skumma igenom, och många fina bilder.

/Bo
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av bem; 2012-12-14, 16:12.

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ytterligare ett projekt som skall följas!

Göran
                    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1990

Hej Bo, tack för tipset om boken - vet du var det går att få tag på den? Jag har Googlat men inte hittat den någonstans, inte ens på SFFs sajt. Kanske bara för medlemmar? Och Göran, jag följer din B17-tråd med fascination.

Har nu byggt MFIn i huvudet ett tag och har en plan. Jag ritar inte upp delarna på papper utan utgår ifrån mått och vinklar mm på en treplansskiss och dåliga scannade kopior av en byggritning till hembyggarversionen av fullskalan och räknar om vartefter... Har nu tillverkat de första delarna och det skall så småningom bli huvudspantet där stället och främre vinginfäsningen monteras.

Namn: L1030352 kopia.jpg
Storlek: 72,8 KB
ID: 493763
                      Främre vinginfästning vid blå pilar, ledad infästning av stället skall till vid gröna pilar och fjädring vid röda markeringar. Egentligen skall det inte vara någon fjädring utan på originalet var det bara svikten i stålstället som utgjorde fjädring. Tror att det blir bättre att bygga in viss fjädringsväg enligt skissen för att kunna ha klenare (=lättare) material runt ställets infästning.

MVH
                      Kjell

Kommentar

• bem

• apr 2009
                        • 1643

Hej Kjell,
                        "Flyghistorisk revy" är Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) årsbok, i år om MFI.
                        Som medlem kan man köpa böcker hos SFF Medlemsservice http://www.flyghistoria.org/medlemsservice.htm
                        Jag misstänker du måste bli medlem i SFF för att kunna köpa den senaste årsboken 2012 om MFI. Den borde nog går att få tag på snart från annat håll men i och med att den släpptes förra veckan kanske man får vänta lite innan nåt exemplar kommer ut på marknaden så man kan köpa den från annat håll än Medlemsservice.
                        Men slå en pling till Medlemsservice och hör dig för om du måste bli medlem för att få köpa årsboken 2012.

/Bo
                        Senast redigerad av bem; 2012-12-25, 19:48.

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1990

Fortsatt att jobba lite med "huvudspantet" som skall innehålla infästning av ställ och så småningom även infästning för vingens huvudbalk.

Namn: L1030354.jpg
Storlek: 69,7 KB
ID: 493852
                          Landställsbenen kommer att få fjädrar i övre delen.

Namn: L1030355.jpg
Storlek: 57,0 KB
ID: 493851

Namn: L1030356.jpg
Storlek: 58,8 KB
ID: 493853

Namn: L1030357.jpg
Storlek: 54,9 KB
ID: 493855

Namn: 2008-08-23_EUO.jpg
Storlek: 67,7 KB
ID: 493854

Nåt i den här stilen kanske det blir......hoppas jag.

God Jul och Gott Nytt År!

/Kjell

Kommentar

• Lada008
                            • sep 2006
                            • 84

Vad inspirerande jag läser just den boken fick den i lådan i fredags
                            att flyga är att leva

Kommentar

• bem

• apr 2009
                              • 1643

Hej Kjell,

Det finns ett exemplar av boken MFI, Flygindistri under ett halvt sekel", Flyghistorisk revy, på Tradera just nu.

/Bo

Kommentar

Arbetssätt...