MFI 9 skala 1/2,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

Plasten jag tänker använda är PET-plast. Samma som i de flesta plastflaskor. Att det bir den beror på en så enkel sak som att det finns en industri i närområdet som tillverkar sk blister-förpackningar i just PET-plast. Dom var vänliga nog att sälja en del plast till ett bra pris. Dom har rullar på ca 1 ton st och bredd ca 100 cm.

Så här säger Wikipedia om PET:

Polyethylene terephthalate (sometimes written poly(ethylene terephthalate)), commonly abbreviated PET, PETE, or the obsolete PETP or PET-P, is a thermoplastic polymer resin of the polyester family and is used in synthetic fibers; beverage, food and other liquid containers; thermoforming applications; and engineering resins often in combination with glass fiber. The term polyethylene terephthalate is a source of confusion because this substance, PET, does not contain polyethylene.

MVH
    Kjell

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Jag antar att det är PET-G plast som du tänker vacuumforma i, kan intyga att det är lätt att forma denna plast.
      Pet-G är slagtåligare än A-PET.

Men den är lite värre att limma, du bör nog se till att du skruva eller poppnita fast den i en ram.

Ser att termometern står på 114 grader, du bör nog komma upp till ca 160-170 grader innan den går bra att vacuumforma, men det vet du nog säkert.
      /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
      Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
      Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
      Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1991

Hej Lasse,
        jag vet inte säkert om det är A-PET eller PET-G....Jag har testat "ugnen" upp till 165 grader men bilden togs när den höll på att svalna så därför visade termometern bara 114 grader. Om jag behöver högre temperatur måste jag nog isolera lådan eller sätta in ytterligare någon värmekälla.

Huven kommer att POP-nitas på alu-ramen. Det är få saker på det här bygget som är limmat....

MVH
        Kjell

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Så där ja, nu vet jag om det fungerade....Och det gjorde det inte riktigt som jag hade hoppas. Problemet är nog i grunden att "ugnslådan" är för liten, åtminstone på bredden. Det blir för lite plast över på sidorna och detta gör att det är svårt att få den att suga in på sidorna. Tänkte att det skulle bli bättre när man s a s kan göra formningen neråt inne i den varma lådan men det blir då väldigt lätt för varmt på delar av plasten. Nu vet jag också att den PET-plast jag använder går att värma till 149 grader MEN OM den blir över 151-152 grader blir den överhettad, mjölkvit och spröd. Första och andra försöken helt misslyckade men tredje (bakre delen) ganska OK. Fjärde försöket (främre delen) ganska misslyckat igen, knaggligt på sidorna. Tyvärr slut på plast för tillfället så detta får väl bli en provisorisk huv...

MVH
          Kjell
          Senast redigerad av kjni; 2013-07-10, 23:48.

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 1991

Hej, bara en förklaring till varför alla bilder i tråden försvunnit.......Dom ligger på en extern server adresserad via IP-numret och nu har den tvingats till byte av IP-nummer. Kommer att försöka redigera posterna med brutna bildlänkar lite vartefter så bilderna dyker upp igen.

MVH
            Kjell

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Hej igen!
              Det börjar bli dags att smyga igång med bygget av MFI9an igen. Det har inte blivit just något gjort på byggfronten under sommaren. Istället har det blivit lite flygning med några av de andra planen i "hangaren".
              MFIn fick nöja sig med att stå parkerad bland de andra modellerna och lukta på fältet under Östersundsträffen på Ope.

Senaste dagarna har jag börjat med foam-kärnor till vingspetsarna. De är skurna med värmetråd och sedan slipade till rätt form. Kommer att fungera som positiv plugg för en glasfiber/epoxy spets.

Har också roat mig med att börja inkörning av ett nyinköp som så småningom skall sitta i en Bücker Jungmeister i skala 1/2.8. Den skall färdigställas när MFIn är klar....

MVH
              Kjell

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7677

Jäklar, vilken grann motor!
                Och vilken skön gång...

Jag såg att det sitter en låsring (seeger-ring?) framför propellermuttern!
                Är det tänkt som säkring så att muttern/propellern inte far iväg?
                I så fall, en jäkligt enkel men smart säkerhetsdetalj.
                Borde finnas på alla motorer...
                Retroholic!

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Ursprungligen postat av Thomas
                  Jag såg att det sitter en låsring (seeger-ring?) framför propellermuttern!
                  Är det tänkt som säkring så att muttern/propellern inte far iväg?
                  I så fall, en jäkligt enkel men smart säkerhetsdetalj.
                  Borde finnas på alla motorer...
                  Ja, det är istf en extra mutter som sitter på många motorer. Det är ju inte så vanligt att propellern sitter med bara en centrummutter på så pass stora motorer och konan som håller medbringaren på vevaxeln är också lite klent dimensionerad enligt mitt tycke. Så det är nog nödvändigt med en säkring. Den sitter ju en bit ut ifrån muttern så om muttern lossnar och skruvar upp sig kommer den en liten bit ut och då roterar propellern fritt och troligen slirar då också konan mellan vevaxel och medbringare. Antingen varvar motorn upp eller så stannar den pga avsaknad av svänghjulseffekten av propellern.....hoppas på det senare.

/Kjell

Kommentar

• genland
                    • maj 2006
                    • 1228

Bücker Jungmeister i skala 1/2.8!

Eftersom du tillsammans med Sweeper utgör den absoluta
                    gräddan på detta forum vad gäller utomordentlig skicklighet
                    inom hantverket så ser jag fram mot den byggtråden om
                    och när den kommer!!
                    MVH Kent

Kommentar

• Leni
                      • sep 2013
                      • 2

Hej, mycket imponerande bygge. Liknar fabriksfinnish.
                      Skulle vara kul att se en film på den pjäsen i luften sedan.:applouse:

Försökte själv knacka ihop en liten Cub-liknande farkost i aluminium, men
                      det blev inte mycket att hänga i granen när man ser era byggen på detta forum.
                      Men kul att flyga är den. Och håller gör den också. (får dock se hur länge då jag är nybörjare på flygplan)

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1803

Man kommer ju av sig med det egna bygget då man fastnar i sådan tråd. Det är ju helt fantastiskt vad plåten låter sig formas av dina händer. Det ser ju ut som, vad ska man säga, att det vore byggt på en flygplansfabrik. Ungefär som då man skämtsamt säger "har du bakat" när någon dukat fram Ballerina på bordet. Då med undertonen att detta kan man inte göra själv. Man blir ju lite nyfiken på hur du tillägnat dig allt kunnande.

/Mats

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                          • 489

Ursprungligen postat av senmathal
                          Man kommer ju av sig med det egna bygget då man fastnar i sådan tråd. Det är ju helt fantastiskt vad plåten låter sig formas av dina händer. Det ser ju ut som, vad ska man säga, att det vore byggt på en flygplansfabrik. Ungefär som då man skämtsamt säger "har du bakat" när någon dukat fram Ballerina på bordet. Då med undertonen att detta kan man inte göra själv. Man blir ju lite nyfiken på hur du tillägnat dig allt kunnande.
                          /Mats
                          Med divisen: Man kan lära sig allt bara man vill, kommer man långt. Sen kan det ta kortare eller längre tid... Men bygget är helt klart imponerande! Och inger respekt!

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • nov 2009
                            • 1991

Ursprungligen postat av genland
                            Bücker Jungmeister i skala 1/2.8!......
                            MVH Kent
                            Hej Kent,
                            Det kommer nog lite bilder på den också vad det lider. Fast det blir ingen riktig byggtråd eftersom jag inte bygger den från scratch. Har köpt den nästan färdigbyggd men har efter lite funderande kommit fram till att jag vill ändra på en del detaljer på den vilket bl a kommer att innebära omklädning och ny målning. Den är byggd från en byggsats från Biela.

MVH
                            Kjell

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1991

Ursprungligen postat av Leni
                              Hej, mycket imponerande bygge. Liknar fabriksfinnish.
                              Skulle vara kul att se en film på den pjäsen i luften sedan.:applouse:

Försökte själv knacka ihop en liten Cub-liknande farkost i aluminium.....

http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
                              Hej Leni,
                              Det kommer film från premiärflygningen när det blir dags för den, en del kvar att göra innan dess. Kul bygge sin lilla plåt-Cub. Jag skulle gissat att den skulle få för hög vingbelastning med detta byggsätt men den såg ju ut att flyga OK.

MVH
                              Kjell

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Ursprungligen postat av senmathal

/Mats
                                Ursprungligen postat av Flahultarn
                                Med divisen: Man kan lära sig allt bara man vill, kommer man långt. Sen kan det ta kortare eller längre tid... Men bygget är helt klart imponerande! Och inger respekt!
                                Hej Mats & Flathultarn,
                                Det är absolut inte min mening att störa i byggandet hos er utan förhoppningsvis kunna bidra med lite inspiration...Jag håller med om devisen att det går att lära sig det mesta bara man vill. Jag har nog alltid varit lite sån ända sedan barndomen. Byggde lådbilar, mekade mopeder som sedan uppgraderades till lätt MC som köptes i en säck - det var den enda MC jag kunde finansiera. Efter något års pyssel blev den körbar. Började bygga flygande modeller i nedre tonåren och har sedan dess fortsatt. Under långa perioder var det brist i kassan vilket triggar kreativiteten - går det att göra något med enklare/billigare material? Varför inte pröva...och på den vägen är det. Idag kan ju dessutom hitta beskrivningar på hur man gör nästan allt vid sökmotorer på nätet, kanske både på gott och ont. Jag har aldrig byggt nåt i den här vägen i alu-plåt tidigare men gått och funderat på en MFI i plåt under många år. Och så plötsligt blev det bara dags att pröva....

MVH
                                Kjell Nilsson

Kommentar

Arbetssätt...