Kajakens CNCbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajakmannen
    • jun 2006
    • 1471

    #16
    Kajakens CNCbygge

    Här går det framåt

    Kom hem från nyårsfirande och skred till verket direkt. Hade tänkt avvakta med att måla delarna till själva underredet (x-axeln) men beslutade att demontera och göra det nu för annars blir det väl aldrig gjort. Målat och klart (första gången av två iallafall och hann även mäta längden på kulskruven till y-axeln som jag skall låta en kompis korta och svarva till en ny ände på.

    MORE 2 COME

    Med vänlig hälsning, Kajaken

    Kommentar

    • kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

      #17
      Kajakens CNCbygge

      Lite bilder





      Nu ett byggdygn i Dala Järna innan målning nr två och sedan montage igen.

      Med vänlig hälsning, Kajaken

      Kommentar

      • markusb
        • jun 2009
        • 1376

        #18
        Stiligt. Visste att jag skulle målat upp min innan "testmonteringen" som ju blev den slutgiltiga... Får lov att måla ändå för MDF beter sig lurigt av varierande temperatur och luftfuktighet.

        Kommentar

        • Baua
          • nov 2009
          • 856

          #19
          Hej Kajaken!

          Skönt att du snart kan fräsa ut foam Viggen i skala 1:10.
          Hela världen har gått och längtat efter det och jag beställer 2.
          För det ska du väll, he he! :applouse:


          Hils
          Magnus

          Kommentar

          • kajakmannen
            • jun 2006
            • 1471

            #20
            Kajakens CNCbygge

            Magsjuka i familjen satte stopp för byggdygn i DalaJärna så det blev att bli hemma :( har dock målat delarna till cncfräsen en gång till. Får se om en tredje gång behövs. Försöker undvika rinningar så jag kör tunna rollade lager. Fick sjukt mycket rinningar på y-axeln :(

            Kommentar

            • kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

              #21
              Kajakens CNCbygge

              Skulle kunnat rolla på en till gång för att få helt täckande lager men kunde inåt hålla mig mer. Kommer att bättra på där det behövs och går senare.

              Imorgon kommer mer bilder.



              Med vänlig hälsning, Kajaken

              Kommentar

              • lassebetong
                • mar 2007
                • 1255

                #22
                Ursprungligen postat av kajakmannen
                Skulle kunnat rolla på en till gång för att få helt täckande lager men kunde inåt hålla mig mer. Kommer att bättra på där det behövs och går senare.

                Imorgon kommer mer bilder.

                Med vänlig hälsning, Kajaken
                He he, känner igen problematiken.
                Ser hur som ut att bli en trevlig maskin.

                Kommentar

                • kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

                  #23
                  Kajakens CNCbygge

                  Så där. Lite till fixat. Finns helt klart förbättringspotential med ett sådant här bygge men man måste ju börja någonstans

                  Axlarna ihopmonterad igen och mer permanent. Kan nu börja med framdrivningen av x-axeln och y-axeln. Kulskruven på y-axeln skall kapas och svarvas till i änden och sedan skall remdriften till x-axeln designad och byggas. Innan jag gör designen remdriften på x-axeln så vill jag dock få igång maskinen och se hur motorn presterar i rpm samt kraft.





                  Med vänlig hälsning, Kajaken

                  Kommentar

                  • Fluf
                    • jul 2012
                    • 1580

                    #24
                    Snyggt och cleant, den vita hammarlacken gör sig bra

                    För egen del saknas bara ett garage eller källare som man kan spilla ut sig i lite innan man kan ta sig an ett sådant projekt.

                    Kommentar

                    • multipass
                      • aug 2011
                      • 270

                      #25
                      Bara hålla med supasnyggt bygge! En minivariant i lägenheten vore perfa
                      /m

                      Kommentar

                      • kajakmannen
                        • jun 2006
                        • 1471

                        #26
                        tackar tackar grabbs skall bli kul att få igång drivmekaniken. Måste mäta upp hur långa energikedjor jag behöver köpa in

                        MVH / Kajaken

                        Kommentar

                        • kajakmannen
                          • jun 2006
                          • 1471

                          #27
                          Har skissat lite på drivmekaniken för x-axeln nu. Kulskruv behöver vara så grov för att inte riskera självsvängning i dessa längder så det blir remdrift.

                          Något i denna stil tänkte jag. Frågan är bara om stegmotorn blir tillräckligt stark för x-axeln eller om jag behöver uppgradera.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: x-axis pulley assembly_03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,6 KB
ID: 494101

                          Klicka på bilden för större version

Namn: x-axis pulley assembly_04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,9 KB
ID: 494102

                          Vad tror ni? Håller det måttet?

                          MVH / Kajaken
                          Senast redigerad av kajakmannen; 2013-01-06, 16:55.

                          Kommentar

                          • SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

                            #28
                            Sv: Kajakens CNCbygge

                            Imponerande!

                            Kommentar

                            • kajakmannen
                              • jun 2006
                              • 1471

                              #29
                              Vielen dank

                              Kommentar

                              • remne
                                • jul 2012
                                • 21

                                #30
                                Tror du inte att bandet inte kommer hoppa loss mot "pulley:n" något (..vad heter det på svenska? )? Eller kommer bandet vara så pass spänt att det räcker? Kul bygge

                                Kommentar

                                Arbetssätt...