C-ARF Corsair F4U-1D

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • genland
    • maj 2006
    • 1228

Hej Lelle!

En gång Corsair återigen Corsair...

Synnerligen imponerande maskin du har på gång!

Mokin kommer nog att trivas i denna omgivning.

Har själv just skeppat min gamla Stearman till Norge.
    Lite mera plats i köket då...

MVH Kent

Kommentar

• Christer J
      • maj 2006
      • 353

Ursprungligen postat av genland
      Hej Lelle!

En gång Corsair återigen Corsair...

Synnerligen imponerande maskin du har på gång!

Mokin kommer nog att trivas i denna omgivning.

MVH Kent
      Mer plats i köket Kent? Trodde du ja, då kommer jag snart med mera modellplan som behöver handpåläggning av mäster!

Kanon Lelle, är det riktig fjädringsväg i teleskopet på huvudställen?

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Ursprungligen postat av genland
        Hej Lelle!

MVH Kent
        Men va´f-n, Kent! Har du sålt din fina Stearman :concern: utan att ha flugit den? Synd på ett så fint bygge, men nu kanske vi får se den i sitt rätta element. På tuben?

Jo så är det; en gång Corsair alltid Corsair. Du vet att det är min favorit bland warbirds och jag hoppas mycket av den här. Fast det tar nog lite tid innan jag snickrat ihop den.
        Var ett tag sedan vi talades vi. Ringer dej någon kväll.

Christer J
        Jodå det är fjädrande ställ på både huvudställ och sporre, och det behövs nog när 20 Kg+ maskin ska landa. Jag har dessutom bytt ut luftcylindrarna och elkonverterat alla ställ, då jag inte ville ha några "råttfällor". Missförstå mej rätt.. men det är lättare att få en jämnare gång med el än med luft. Mera om det i kommande inlägg.
        /Lelle

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Lite mer peppning!! :icon_winkle:

Fotograferad av engelske modellflygkamraten Neil Hutchinson, också en j-vel bakom kameran. (http://www.neilhutchinsonphotography.co.uk/)

Klicka på bilden för större version

Namn: 1382261_171510683044817_66677472_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,5 KB
ID: 498442
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Noskåpan ser lite rolig ut, ser ut som de gjort den för liten och måsta klippa upp den runt om i bakkant för att få den att gå över kroppen. =)
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• lassebetong
              • mar 2007
              • 1255

Trevlig byggtråd, ser fram emot bilder i mängder.
              //Lasse

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Hej Lasse, trevligt att du tittar in. Jodå, jag säger som Arne Hägerfors "det kommer mera".

Ursprungligen postat av Ålänning
                Noskåpan ser lite rolig ut, ser ut som de gjort den för liten och måsta klippa upp den runt om i bakkant för att få den att gå över kroppen. =)
                Hej Åland. Trevligt att du också tittar in, men jag antar att du skickat ditt inlägg till fel byggtråd, eller? :concern:

Ha de´
                /Lelle

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Jag tror Ålänning refererade till bilden ChristerL länkade till. Där man ser "vädrings-spjällen" eller vad de nu heter, längst bak på motorkåpan, stå öppna...?
                  ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6806

Ursprungligen postat av jocke1963
                    Jag tror Ålänning refererade till bilden ChristerL länkade till. Där man ser "vädrings-spjällen" eller vad de nu heter, längst bak på motorkåpan, stå öppna...?
                    Haha, helt rätt, så vilsen är jag nog inte att jag skriver i fel trådar. =) Syftade på "spjällen" jo.
                    Lelle, lycka till med bygget, gillar Corsair, kommer följa denna byggtråd, som jag gör med alla KIT-byggen här på forumet.
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Vilken Moki-motor blir det? Kommer du i så fall använda den direkt ur kartongen eller tänker du modifiera den på något vis?

Jag hade väl inte tänkt köpa en Moki just för stunden, men har ju en 2.6m Yak som står utan motor och har sneglade runt lite.(150-180 närmast) Det finns ju en del uppgraderingsprylar som enligt tillverkarna av dem är direkt nödvändiga och ger mera pulver, men det är ju självklart att dem tycker det. Vad är dina planer?
                      Superhero

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Ursprungligen postat av Ålänning
                        Haha, helt rätt, så vilsen är jag nog inte att jag skriver i fel trådar. =) Syftade på "spjällen" jo.
                        Lelle, lycka till med bygget, gillar Corsair, kommer följa denna byggtråd, som jag gör med alla KIT-byggen här på forumet.
                        Sorry Åland, men Lellegubben är lite trögtänkt ibland :stupido2: och kom inte på vad det handlade om, men Jocke löste ju problemet.

Kul att du tycker om att följa med på resan.
                        /Lelle

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Ursprungligen postat av henke2
                          Vilken Moki-motor blir det? Kommer du i så fall använda den direkt ur kartongen eller tänker du modifiera den på något vis?

Jag hade väl inte tänkt köpa en Moki just för stunden, men har ju en 2.6m Yak som står utan motor och har sneglade runt lite.(150-180 närmast) Det finns ju en del uppgraderingsprylar som enligt tillverkarna av dem är direkt nödvändiga och ger mera pulver, men det är ju självklart att dem tycker det. Vad är dina planer?
                          Hej Henke.
                          Det kommer att bli en 250, den räcker gott & väl till då Corsairen kommer att väga omkring 22 kg. Nu vet jag att Moki precis tagit fram en ny 300 men den är inte aktuell.

Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det för uppgraderingsprylar du tänker på? Det enda som jag för tillfället vet är att det finns en ny tändbox som är lite mindre och smidigare, men om den ger någon effektökning har jag ingen aning om. Den kommer nog att finnas med vid nyleverans av motorer, något annat vet inte jag, så jag är idel öra.
                          /Lelle

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ursprungligen postat av Lelle
                            Hej Henke.
                            Det kommer att bli en 250, den räcker gott & väl till då Corsairen kommer att väga omkring 22 kg. Nu vet jag att Moki precis tagit fram en ny 300 men den är inte aktuell.

Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det för uppgraderingsprylar du tänker på? Det enda som jag för tillfället vet är att det finns en ny tändbox som är lite mindre och smidigare, men om den ger någon effektökning har jag ingen aning om. Den kommer nog att finnas med vid nyleverans av motorer, något annat vet inte jag, så jag är idel öra.
                            Nu har jag inte fördjupat mig speciellt, men det handlade dels om någon black box och dels om helt nytt tändsystem från rainbow-tronic samt div olika lösningar med extern vacumpump till förgasaren. Bägge tändningslösningarna hävdar ökad effekt och det finns lite youtubevideos från tex rainbow. Men detta var som sagt främst till 150-180 som jag läst på om.
                            Superhero

Kommentar

• bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

Henke,de mindre motorerna(150) var lite speciella,mådde väldigt bra av en Turbulator bla.Är du sugen så läs på RCU,
                              gurun på dessa motorer heter Detlef Kunkel,han skriver mycket matnyttigt där om vad man ska tänka på..
                              Han testkör vad jag förstår det mesta av Mokis grejor och är fantastiskt kunnig på motorer..
                              Den där vacumpumpen lät intressant om det finns ytterligare en som är bättre,de har uppdaterat den en gång redan hos Moki men många här runt kör med elektrisk bränslepump förutom undertecknad,min verkar funka ändå peppar,peppar..
                              Har du nån länk om pumpen?
                              Sorry Lelle för kapning av tråd...
                              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Jag hittade lite info bla här: http://www.flyinggiants.com/forums/s...5&postcount=16

Åter igen med förbehållet att jag inte är färdigpåläst utan frågar snarare än påstår saker kring motorerna.

(turbulator verkar förövrigt vara en pryl perfekt lämpad för 3D printern och mindre pengar än $125)
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...