C-ARF Corsair F4U-1D

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Ursprungligen postat av bokis
    Sorry Lelle för kapning av tråd...
    Bokis, det är ingen kapning, det är ju därför vi har ett forum där vi kan ge varann tips och info.

Jag kör också mina moki´s utan några "tillsatser", och det har funkat perfekt på 250. Däremot har jag haft lite problem med min 150 men det är löst nu.
    Jag har haft kontakt med en av ingenjörerna på moki som hjälpt mej. För att göra en lång historia kort så har jag fått ett nytt modifierat insugsrör, och fick med den lilla konstruktionsförändringen en helt ny motor.

Jag flög med den ett par gånger innan jag ställde in den (Stearman) och motorn har ökat väsentligt i rpm och den går dessutom på alla 5 med ett rappare gensvar på gas.
    /Lelle

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Tack lelle!
      Henke,du har alldeles rätt,det är inte rocket science direkt,150 o 180 behöver mer än de övriga få "rotation" på
      insugsluften,de får ojämnt med bränsle till resp. cylinder annars när de suger rätt in med påföljd att en dör hela tiden o de går illa..Även de större blir mer "okritiska" med den där grunkan men de klarar sig allt som oftast och jag har inte behov i min kärra av mer pulver,den har för bråttom för mig ändå allt som oftast..
      Misstänker att du kan fixa det ganska enkelt ,dock så finns det en uträkning med längden på insugsröret men de måtten finns o få här på forumet om behov skulle uppstå...:lollypop:
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Låter bra det. Med tanke på vikt och effekt så är det nog en 180 som passat mig om jag nu tar det steget. Som sagt bara en avlägsen tanke så långt.

Ang turbulatorn så gillar jag likt många andra inte att kopiera rakt av, men vi kan ju veta om att kunskap finns för att göra något liknande eftersom tillgängligheten för originalturbulatorn verkar begränsad.
        Superhero

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

Uppdatering.

Efter förra inlägget så har jag fortsatt med att få till sammanfogningen med ytter-och centervinge.

Jag har också bytt stållänkarna till gaffellänkar av aluminium då dom är lite stadigare. Däremot så är det nog inte så säkert att använda dom medskickade axlarna, också av aluminum som säkras av en spårring, så jag väljer att använda en M3 insex och låsmutter, nyloc.

Här har jag monterat dom båda islagsmuttrarna som håller vingen. Båda muttrarna är rejält förstärkta på baksidan av sprygeln med 3mm plywood, fast egentligen är det ingen större belastning på dom, eftersom skruvarna bara har till uppgift att hålla vingen på plats, inget mera. Det intressanta är att det inte fanns någon anvisning i manualen, eller bilder, var dom skulle sitta utan det fick byggaren själv lista ut.

Det här är centervingen där den bakre bulten ska fästas in. Fick börja med att bryta/såga bort den här förstärkningen.

Inte speciellt mycket lim där inte !! Fabrikanten här en riktigt förkärlek till att limma med epoxy och microballonger överallt där det går att lägga en sträng. men här var det snålt.

Ny förstärkning. Den runda lilla saken är till för att centrera håltet på glasfiberröret. Blir 100% rätt med denna metod. Den passar exakt i röret när försärkningen är på plats. Hålet är lite större på förstärkningen så att jag kunde röra på den lite för att få den på exakt rätt ställe. Sedan var det bara att dra ut mutten och simsalabim så var utmärkningen rätt. Se´n är det bara att rita ut där hålet för röret ska träs på. Så var det bara att borra och slipa rent.

Här är den nya förstärkningen på plats.

Distans.
          Här är den sk "lådan" som jag varit tvungen att bygga. Orsaken är att det är 40mm till sprygeln på centervingen och det måste vara tight till 100%, annars hade risken varit att sprygeln knäckts när bulten dras till. Det var ett evigt mätande och slipande innan det blev rätt. Själva lådan har ingen bärande funktion om jag uttrycker mej så, utan fungerar endast som distans mellan vingarna.

Till höger i bild syns den andra bultens och sprygelns förstärkning. Mellan förstärkningen och sprygels sitter också där en distans så att inga sönderdragningar är möjliga.

Förstärkningar på insidan av centervingen. Här syns båda bultarnas läge. det är från denna sida som dom skruvas fast. Det fungerade inte alls med att bara ha en bult som instruktionen skriver. Det blev ett litet glapp mellan vingarna på ung 1mm. Därför monterade jag ytterligare en bult vid det andra röret också.
          /Lelle

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Vilken klurig lösning för att få hålet på rätt ställe. Tips på sådana lösningar kan man aldrig få för mycket av. Vilket intressant bygge annars. det ska bli spännande att följa.

/Mats

Kommentar

• qrt
              • maj 2006
              • 237

Håller med dig Mats, den lösningen har lagts i kanvarabraatthalådan. Snyggt Lelle,
              men jag trodde att det var en ARF du hade :applouse:

/Kurt

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Tack Mats. Ibland får gubben en del ljusa ideér.:stupido2: Jag satt och lurade en god stund på hur jag skulle få hålet exakt utan att det skulle se alltför söderslipat ut och kom på den här lösningen och den fungerade klockrent. Receptet var att göra passbiten till röret flyttbar några mm åt varje håll.

Jag följer naturligtvis ditt bygge också numera, det är riktigt snyggt och välbyggt. Jag har ju inte varit så aktiv tidigare pga tidigare datastrul, men nu löper det på fint.

Kurt.
                Haha! Det vet du väl att en ARF (aldrig riktigt färdig, eller något sådant) är nästan lika mycket förändringar och ombyggnader som ett kit. Nästan iaf.

Det är en fröjd att läsa om alla byggen som nu byggs på forumet, och det min andra morgontidning!
                /Lelle

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Ursprungligen postat av Lelle
                  Det är en fröjd att läsa om alla byggen som nu byggs på forumet, och det min andra morgontidning!
                  Det är min första

/mats

Kommentar

• Lelle
                    • aug 2007
                    • 1472

Du vet Mats, gumman tycker att jag dräller kaffe på tangentbordet , så det får bli länstidningen först. :sarcastic:
                    /Lelle

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

UPPDATERING

Nu när alla servon och ombyggnader är klara på vingarna, men jag måste ändå jag göra några förstäkningar till innan jag fortsätter med dom infällbara huvudställen.

Så här ser anslutningen ut där innerklaffen i centervingen ska monteras. Som synes så finns ingen förstärkning, utan skulle jag råka klämma till lite för mycket här så är nog risken stor att det kan bli en knäck.

Sågade ut två st stöd som förhindrar en bristning vid oöm hantering.

Här är förstärkningen på plats.

Baksida på centervingen. Samma sak, här behövs lite förstärkning.

Så här blev det.
                      /Lelle

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Sk*tsnyggt!
                        Retroholic!

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Tack Thomas.
                          Problem är till för att lösas.

Det som däremot hände oss i helgen gör oss riktigt bedrövade. Några huliganer har använt vårt flygfält som rallycrossbana. Det här är rent ut sagt förödande för oss med en massa jobb att återställa fältet.
                          Det är naturligtvis polisanamält och vi har också utfäst en belöning för den som ge oss sådana tips så att förövarna kan hittas.
                          Det finns personer som gärna vill prata med dom här personerna mellan 4 ögon, och att flertalet viktiga hjärnceller fattas är inte så svårt att räkna ut. Kanske bara var en cell kvar.

/Lelle

Kommentar

• lassebetong
                            • mar 2007
                            • 1255

Usch vad trist.
                            Det är ju absolut inget man vill eller skall behöva lägga en massa tid och pengar på.
                            Men som alltid så finns det ju de som förstör och ställer till med tråkigheter.
                            Hoppas ni hittar dem och att de blir ålagda och återställa det hela till ursprungligt skick på egen bekostnad.
                            Då kanske cellen lär sig något tills nästa gång.
                            //Lasse

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Trevlig tråd du har startat Lelle. Den här kommer jag följa med största intresse :lollypop:
                              Dock var ditt senaste inlägg inte lika trevlig läsning, rent utsagt för djävligt.
                              Man kan ju hoppas att marodörerna blir stenade på torget när dom väl åker fast... :icon_axe:
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              :crazy_pilot:
                              //Tomas//

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Tack Lasse och Tomas.
                                Jo det är riktigt tråkigt. Sannolikheten att dom blir kända är nog inte så stor dessvärre. Idag har vi en grävmaskin ute vid fältet för att göra en del jobb, och då kommer han bl.a att gräva av infartsvägar till fältet så möjligheten att åka ner kommer inte vara möjligt i fortsättningen, såvida dom inte kommer med lastmaskin såklart.

Annars går jobbet vidare med Corsairen. Nästa inlägg kommer att visa lite om mina infällbara ställ.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...