Xf5f
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Fulsnyggt: JA!
Udda: JAA!
Det finns flera sådana i 'framtidsbanken'....
Jag får väl försöka göra som det rekommenderas på ritningen:
"Bygg bakdelen på kroppen lätt", sen väger ju TVÅ .61:0r en del, jag hoppas det kompenserar.
Skulle vara fint att slippa en massa barlast i motorkåporna.Retroholic!Kommentar
-
Jo väldigt spännande modell. Blir det första prototypen med att vingen går framför kroppen eller senare versioner när kroppen täcker vingen?

Och, är det bärande profil på stabben i ritningen? Kan ju vara ett smidigt sätt att kompensera för baktunghet.Kommentar
-
Approå att Thomas alltid hittar så spännande projekt, kanske en Stipa skulle kunna vara nästa? Ta en Tiger Moth most och sätt i en rulle och addera några vingar ^^
Kommentar
-
Jag hade tänkt att det skulle bli version #1, alltså den utan näbb!
Ju mer udda, desto bättre.
På ritningen har stabben ganska symmetrisk profil, men det kan ju mycket väl tänkas att den blir en aning bärande, så långt har jag inte kommit ännu, även om kärran är 'torrbyggd' ett antal gånger....Retroholic!Kommentar
-
Mmmm...Approå att Thomas alltid hittar så spännande projekt, kanske en Stipa skulle kunna vara nästa? Ta en Tiger Moth most och sätt i en rulle och addera några vingar ^^
https://upload.wikimedia.org/wikiped...arter_view.jpg
DEN har jag 'torrbyggt' ett antal gånger, och det är EN av dom kärrorna som ligger i 'framtidsbanken'....!Retroholic!Kommentar
-
Lyftande profil på stabben kan vara riskabelt, därför brukar vi inte ha det på RC-plan.
Stabbens lyftkraft blir hastighetsberoende. När planet går i dykning med stigande hastighet så lyfter stabben mer och planet dyker mer. I värsta fall räcker inte höjdrodret till för att ta kärran ur dykning.:(:(:(
Friflygande modeller har lyftande profil på stabben men de skall gå med konstant fart efter stiget.
LarsKommentar
-
Bra förklarat, Lars!
Jag har ett par Oldtimers, och de har bärande profil på stabben. Men dom ligger man ju mest och puttrar runt med i konstant (låg) fart.
Så kom det ett par motorfästen, grovt tillyxade, tappade ihop i 5 mm lättplyfa.
Blir ett antal lättningshål, bara jag vet var väsentliga prylar såsom landställ mm kommer att hamna.
Retroholic!Kommentar

Kommentar