Moth Major skala 1/4 - Cape to Cape

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1990

Hej Mats,
    oftast har jag beställt på nätet:

http://www.hobbyworld.se/sv
    Köp din folie, fönsterfilm, solfilm och klistermärken online. Beräkna priset och beställ.

Ibland när jag inte orkar vänta på en nätbeställning har jag gått till en lokal reklamfirma som dekorerar bilar och köpt en bit. Det jag använt är 70-80 um tjock.

MVH
    Kjell

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Den där stegen i inlägg 145 ser för fantastiskt naturtrogen ut

Skämt å sido. Det var ett ta sedan jag tittade in på din tråd och måste säga att man blir imponerad av vad som kommer ur dina händer. Helt otroligt fint jobb och bränsletanken ser ju så realistisk ut med lite bucklor och skavanker.

/Mats

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
        • 1314

Ursprungligen postat av kjni
        Hej Mats,
        oftast har jag beställt på nätet:

http://www.hobbyworld.se/sv
        Köp din folie, fönsterfilm, solfilm och klistermärken online. Beräkna priset och beställ.

Ibland när jag inte orkar vänta på en nätbeställning har jag gått till en lokal reklamfirma som dekorerar bilar och köpt en bit. Det jag använt är 70-80 um tjock.

MVH
        Kjell
        Jo, jag har hittat de firmorna också.
        Vilken kvalitet köper du?
        Det står inget om tjocklek på deras sidor.
        Bar hur många år utomhus de klarar.

// Mats W
        Flygsmurfen

Kommentar

• jpflyg
          • jul 2014
          • 39

Super snyggt bygge, riktig hantverkarglädje.
          Tänkte bra höra vad du använder för riggning, är på gång med ett 1/4 ww1 bygge och får inte riktigt fram nån vajer till riggningen.
          /JP

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 1990

Hej Mats,
            På Folier.se finns det uppgift om tjocklek på en del av fabrikaten, t ex Aslans vinyl, både blank och matt, 70 um.

Med vänlig hälsning, Kjell

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1990

Hej Jocke,
              jag har använt tunnaste vajern som finns i den lokala järnhandeln. Den är 1 mm och är egentligen lite för tjock för skala 1/4 men utöver den har jag bara hittat riktigt tunn vajer hos en del hobbyhandlare. Flera av dubbeldäckarna har ju inte vajer utan profilerad stål-lina och om man vill ha sådan får man nog göra själv eller köpa från t ex:

En möjlighet att göra "platt" riggning är att använda smalaste avlopps-rensband och hårdlöda kopplingar i ändarna. Har inte testat detta själv utan oftast använt den lite för tjocka vajern enl ovan....Gillar när det går att få tag på material på hemmaplan och har inga stenhårda krav på skalariktigheten.

Lite länkar om helgen blir långtråkig....

RC Airplane News | Radio Control Plane & Helicopter News, Tech Tips, Reviews | Pilot Projects, Hobby King, Horizon Hobby, Nitro Functional Biplane Rigging Wires

http://www.flying-wires.ch/flying-wi...ckrelease.html
              http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...P?I=LXFV30&P=8
              http://www.rcuniverse.com/forum/m_46...tm.htm#4649408
              http://www.airbum.com/articles/Flyingwires.html

http://www.rcuniverse.com/forum/m_83...tm.htm#8895537
              http://www.mickreevesmodels.co.uk/~m...es/p2bipe.html
              http://www.dbsportandscale.com/rigging-644-c.asp
              Very first flights, some of Eddie's useful basic flying tips Useful Linkage Installation Tips How to join wire or plastic tube to wood Converting

MVH
              Kjell
              Senast redigerad av kjni; 2017-04-29, 09:19.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                • 929

Kjell...
                ....det var en stund sedan vi hörde av dig.Jag trodde för en stund att du lagt din Moth åt sidan för andra projekt. Kul att höra av dig igen.
                Vajrar, ja det är en historia för sig själv. Jag har använt allt från plastad rostfri fiskelina, gasvajer till mopeder, järnhandelns 0,9-1.5 vajer, Mick Reeves plattvajer men även sk "dragvajer av stål" som används till att dra ledningar i plaströr. Det senare kan man hitta hos t ex Biltema och Jula. Den passar förträffligt till 1:4 modeller och kostar runt femtiolappen för tio meter men det finns även längre. Nackdelen med dessa flatvajrar är att den sk krysstagningen är nödvändig. I annat fall kan vajrarna komma i vibration och egensvänga, vilket kan rasera hela modellen om man har otur. Detta händer inte med vanliga vajrar eller ja, det har i alla fall inte hänt på mina maskiner. Dom har drattat ner av andra orsaker.
                Nu ser vi fram emot bilder på din modell i färdigt skick, sedan hoppas vi på premiären till sommarns meeting. Tyvärr så verkar det lite lamt med anmälningarna. Kanske det kan bero på de häftiga meningsskiljaktigheter som diskuteras här just nu, att deltagarna är lite reserverade och väntar en stund till. Oavsett vilket så lär vi skåningar dyka upp till årets evenemang.
                Varma hälsningar från Svedala
                Kay krut

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1990

Hej Kay, bra att du delar med dig av din erfarenhet angående riggning och vajrar. Tack!

Du har delvis rätt - jag har lagt Mothen åt sidan ett tag. Den är såpass färdig att det inte skall bli problem att flyga den på Östersundsträffen i sommar. Den väntar nu ffa på att få ett lager skyddslack innan slutmontering och eftersom jag brukar lacka utomhus skall det till lite bättre väder än vi haft hittills. Jag har också börjat köra motorn i bänk så att den skall vara i skick när det blir dags.

Det finns minst ett "andra" projekt också - sätter fn ihop en CarbonCub, ARF från Hangar 9, som kommer att vara elektrifierad...

Idag har jag också varit ute på Ope och flugit lite grann med ett par små "friggos" - första gången sedan i höstas. Det var kallt men skoj.

Vill också passa på att göra lite reklam för årets Östersundsträff som trots diskussioner i en annan tråd här kommer att bli minst lika trevlig som tidigare år. Tyvärr har vi haft problem med en server där träffens hemsida bott men vi har nu satt upp en ny sida på en annan server. Dock har vi tillfälligt fått byta adress till sidan och den nås nu på www.ostersundstraffen.se.

Vi hoppas att den gamla adressen www.ostersundstraffen.nu inom kort också skall gå att använda men gör din anmälan på www.ostersundstraffen.se

Hälsningar
                  Kjell Nilsson

Kommentar

• jpflyg
                    • jul 2014
                    • 39

Tack så jättemycket för länkarna och informationen. När det kommer till profilerade järn så har jag sett att gamla torkarblad har en bra stålremsa som man kan använda, får kuta upp i grannskapet och kolla vilka som behöver byta =).

/JP

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1990

Våren har nått ända upp till Jämtland! Senaste dagarna har det varit fint sprutväder - lätt vind och runt 15° och just inga insekter i luften. Prefekt för skyddslack på SE-AMO som nu bara skall torka lite och så är det dags att börja montera. Lacken ser fortfarande lite blank ut men den kommer att bli sidenmatt när den har torkat...

MVH
                      Kjell

Kommentar

• mrfxcoupe
                        • nov 2006
                        • 260

Mycket snyggt. Skall bli spännande att se henne på nära håll på träffen. 😀

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1990

Tack Peter, det skall bli trevligt att träffas igen. Snart dags..

Börjat montering och fixat rygg/nackstöden. Stjärtpartiet monterat och vajrar till höjdrodren kopplade. När skyddslacken torkat helt blev den riktigt matt och bra.

MVH
                          Kjell

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • nov 2009
                            • 1990

Lite mera pyssel. Snickrat ihop ramar för vindrutorna...

MVH
                            Kjell

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                              • 489

Bästa sortens tomteverkstad =) Snickra låter så enkelt... när det kommer från dig!

Ser ut som en riktigt härlig blå färg för övrigt!

Ska bli spännande att se flygfilm...

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1990

Hej Per, på tal om tomteverkstad - har alltid önskat mig rutig färg...Den här blå är Hagmans Signalblå på sprayburk och med ett lager helmatt golvlack utanpå.

Pilot och reservpilot på gång.

MVH
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...