Saab Safir SK50 - skala 1/4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Graff70
    • jul 2022
    • 127

Mycket trist....
    Jag har tittat många gånger på videon, och av vad jag kan se, så ger du höger sidoroder för att kompensera.
    Sedan dippar den till vänster, trots höger sidoroder...
    Du ger då höger skev, som då stallar ut vänster vinge totalt.
    Det verkar som om motorn inte gav full effekt?
    Min Bestmann i kvartsskala väger ungefär densamma.
    Jag flyger den med elmotor som drar en 19x8 i 7500 varv.
    Den räcker mer än väl till.
    Klicka på bilden för större version

Namn: FB_IMG_1751142846650.jpg
Visningar: 333
Storlek: 156,7 KB
ID: 608085
    Bifogade filer
    Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
      • 501

Jag tror den hoppade upp i luften lite för tidigt pga kytt eller ojämn mark. "Failure to achieve or maintain airspeed" skulle NTSB skrivit.
      Men ett riktigt plan har en Airspeed Indicator vilket våra modeller inte har, så fullskalapiloten har åtminstone möjlighet att hålla rätt fart.
      Medför att förr eller senare blir det för oss en vurpa i start eller landning.
      Har planet eller modellen nosställ så blir det en extra nos-upp när huvudstället lättar. Det sitter ju bakom TP så det håller ner nosen så länge det är i marken.
      Man får ofta ge lite dyk just när stället lämnat marken.
      Det är ofta mycket lättare att flyga riktiga plan än modeller.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Näj, va synd! Finflyget. Alltid gillat den modellen. Gillar dina byggtrådar, de ger inspiration. Vad väger flyget? Jag har själv nyss skaffat en Pegasus 320 som kommer testflygas i en Cub först, men sen bygga ett flyg enkom åt den motorn. De låter så vackert... (filmen: Jopp, för långsamt, lyft för tidigt, för dåligt lyft, skevandet hjälper stallen)
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1990

Stort tack till alla som kommenterat den misslyckade premiären. Jag har läst och begrundat era synpunkter och tror att ni alla har ganska mycket rätt i era olika analyser. Min summering blir att:

- Farten var för låg - visserligen lättade planet självmant men det berodde nog på att jag använde startklaff.
          - Motoreffekten var inte tillräcklig för att snabbt öka farten efter lättningen.
          - Jag skulle låtit bli att korrigera den initiala måttliga bankningen med skevroder utan bara använt sidoroder - reflexerna snabbare än hjärnan.
          - Kanske bidrog ett måttligt vindkast snett från höger precis vid lättningen...
          - Kraftigt avsmalnande vingar ökar benägenheten för sånt här - trots rejäl skränkning av vingarna.

Vad skulle jag gjort?

- Premiären borde skett från asfaltsbanan där jag nog hade avstått att använda startklaff och då haft rejält mycket högre fart vid lättningen.
          - Om det nu ändå var gräsbanan borde jag ha nyttjat hela banans längd och inte som nu startat en bit in från banändan och lite snett p g a den diskreta sidvinden.
          - INTE kompenserat med skevroder - som jag egentligen vet är fel i en sån här situation...

Tanken om en hastigetsmätare på modellen är väl inte så tokig men hur vet man om farten är tillräcklig vid en maiden? Gissar att viss övermotorisering och längre rullsträcka på marken får kompensera. Det kommer i alla fall att bli min plan för mästa maiden som beräknas komma 2026.

Vintern kommer att delvis att ägnas åt återställning av Safiren - för den SKA upp i luften på riktigt!

Med vänlig hälsning & Tack för era kommentarer
          / Kjell Nilsson

Kommentar

• Dykarn

• aug 2009
            • 161

Trist med din maiden Kjell. Men du är en sann kämpe som garanterat lyckas på nästa försök. Reparation ingår ju i vår fantastiska hobby :-)
            Piper Cub va?

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
              • 501

Vid en första flygning med hastighetsövervakning får man börja med att räkna sig fram och sedan ha goda marginaler.
              När man en gång provat sig fram till stallfarten så flyger man mycket säkrare med övervakning.
              Tror jag.

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1990

Sommarhettan har övergått i några dagar med regn så i dag passade jag på att göra en plan för reparationen av Safiren. Blir till att bygga ett nytt nosparti från rutan och framåt. Inte så dumt med alu-plåt som nitats ihop med 2 mm POP-nit. Det är enkelt att ta isär. Man tar bara en 2 mm borr och borrar lite i nithuvudet så faller den ut. Efter det kan man använda de buckliga delarna som mall för nya plåtbitar och borra i de gamla 2 mm hålen och nita på nytt.

Åtminstone 3 spant måste bytas men det blir enkelt då jag har filerna kvar för för laserskärning...

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1990

En regnig dag till...3 nya spant utskurna och inpassade till den överlevande motorbocksdelen. Genom att använda den som central del blir det lättare att få spanten på rätt plats och man slipper bygga i "fria luften", tror jag i alla fall.

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
                  Senast redigerad av kjni; 2025-08-07, 13:46.

Kommentar

• obodin
                    • jan 2022
                    • 147

Ser lovande ut!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                      • 929

Här går det undan. Vi får kanske ta en titt i verksta´n när vi kommer upp nästa helg.

Kommentar

• kjni
                        Administrator
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • nov 2009
                        • 1990

Reparationsarbetet fortsätter...nu med plåtslageri. Spant och lister i nospartiet på plats och nytt alu-skal på gång.

Nya uppgifter har också kommit fram under analys av "svarta lådan". När jag flyttade en del av elektroniken från Safiren till en annan modell gjorde jag också en koll av Safirens inställningar i min sändare, Futaba T18SZ. I de modeller jag har gyro installerat i har jag alltid samma konfiguration. Gyrot ligger på en en vrid-pot med avstängt läge i mitten och sedan heading-hold mot vänster och stabilisering åt höger med ökande förstärkning ut mot respektive ändläge. Till min förvåning (och förskräckelse) upptäckte jag nu att gyrot inte låg på avsedd kanal utan på samma kanal som sidorodret!! Innan flygningen kollade jag som vanligt att gyro var avslaget, dvs vrid-pot i mittläget och ingen reaktion vid rörelsetest. Det som sedan hände vid flygförsöket var att jag började korrigera avdriften efter lättningen med sidoroder...vilket samtidigt slog på gyrot i headingholdläge med ökande förstärkning vartefter jag gav mera sidoroder. Detta resulterade i fullt motskev i ett läge där skevroder bör undvikas. Ock så gick det som det gick!

Det jag också upptäckte vid koll i sändaren var att displayen med pekfunktion blivit okalibrerad så att försök att ställa in en funktion gav ett halt annat kommando. Kanske detta förklarar hur gyrokanalen kommit att hamna på sidoroderkanalen?

Jag kommer att kontrollera ALLA inställningar en extra gång framöver.

MVH
                        /Kjell

Kommentar

• Optimate
                          • nov 2006
                          • 101

Tur att du upptäckte det nu Kjell. I värsta fall kunde händelseförloppet ha upprepats på nytt med den reparerade modellen ...

Kommentar

• turbin

• jun 2016
                            • 378

Skarpt gjort med din slutledningsförmåga att troligen ha hittat anledningen för haveriet. Tur att en annan inte har så avancerade radio, utan min gamla JR snart 20 år och med 10 minnen samt några mixar har funkat UA. Inte behöver man nån civilingenjörs examen och inga uppdateringar för att programmera radion heller. Men så flyger jag också mindre avancerade maskiner och lär nog fortsätta med det.
                            Mvh
                            Matti

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                              • 67

Samma här det ska inte va så krångligt att flyga, Futaba ff8.

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1802

Hej Kjell! Tråkigt med din fantastiskt fina Safir. Gissar att den snart är i luften igen men burkar vara nervigt vid nästa försök då det gått på tok och man blir osäker på modellen. Jag har haft liknande problem med min Klemm 35 som också har avsmalnande vingar. Modellen har haft väldigt lätt att klippa, ibland precis som din, ena vingen lättar och när man kommit upp ngn meter och ger motskev så dimper den i backen över andra vingen. Nästa gången händer det vid landning, speciellt om man råkar få en liten studs upp i luften så viker den sig direkt och ner i backen. Jag har dock haft tur då skadorna inte blivit så omfattande.

Men nu till min egentliga undran, har du ngn skränkning på vingarna? När jag byggde min Klemm så diskuterades skränkning eller inte i byggtråden men trots rekommendationer så gjorde jag ingen skränkning då det inte fanns med på ritningen. Efter en ny misslyckad landning nu i sommar beslutade jag mig för att öppna upp vingarna och ta bort plankningen på undersidorna, vrida till och fixera vingarna i 5 grader skränkning och limma dit plankningen igen. Av det jag hunnit testa hittills så är modellen mycket snällare att flyga. Den lättar inte så där oberäkneligt på över ena vingen vid för låg fart och är snällare att landa. Jag tänker att med minskad anfallsvinkel på vingspetsarna så dels lyfter den inte först på spetsarna och dels överstegrar den inte och staalar lika lätt när anfallsvinkel är lägre.

Det var lite funderingar bara mest av eget intresse då jag tycker din Safir betedde sig så lika min Klemm har gjort. Ska också säga att jag inte har hunnit testa jättemycket efter ombyggnaden och det kan hända att jag ropat hej för tidigt. Kanske blir det ett försök igen idag.

Lycka till med reparationen och önskar en lyckad nypremiär.

Mvh Mats

Kommentar

Arbetssätt...