Saab Safir SK50 - skala 1/4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör

    • nov 2009
    • 1949

    #286
    Hej och tack för alla synpunkter. I grunden är min Futaba ganska enkel att programmera så det är nog inte där problemet ligger...Ibland är man kanske inte helt fokuserad på det man för stunden håller på med. Kan vara ett tecken på stigande ålder och ökande behov av att ha mentala checklistor - eller kanske till och med fysiska. Min lärdom är att för framtiden verkligen kolla inte bara att de använda funktionerna är programmerade rätt utan också att kolla att det inte ligger kvar några tidigare använda funktioner på någon av kanalerna/spakarna. Kan lätt bli så när man utgår från en kopia av ett tidigare använt modellminne.

    Kommentar

    • kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör

      • nov 2009
      • 1949

      #287
      Hej Mats,

      Safiren har ganska rejäl skränkning och dessutom en förändrad vingprofil utåt på vingen. Vingroten är tjock semisymmetrisk på gränsen till symmetrisk och i spetsen en mera bärande profil som på fullskalan. Gissar att båda sakerna är till för att minska benägenheten till klippning. Just i det här fallet var nog incidenten med gyrot det som ställde till det. Fullt motskev i ett känsligt läge kan inte ens en skränkt vinge klara av...Visst kommer det att bli lite extra spännande med ny "maiden" efter reparationen.

      Reparationen går framåt och det är nästan lika roligt att reparera som att bygga nytt. Nu är kroppen klar och det är dags att ta itu med noskåporna.





      /Kjell

      Kommentar

      • rwr43

        • jul 2008
        • 123

        #288
        Ska bli kul att få se den i luften lite längre tid nästa sommar........ Kul att se att du orkar reparera den då det är en fin maskin och mycket tid lagd på den så den förtjänar många timmar i luften
        Flyg lågt och hårt Mvh Robert:crazy_pilot:

        Kommentar

        • turbin

          • jun 2016
          • 363

          #289
          Blir det boxer 2 :a nu!

          Kommentar

          • kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör

            • nov 2009
            • 1949

            #290
            Jo, det blir en Saito FG-41 TS den här gången. Hade ju funderingar på detta redan tidigare men valde 4 cyl + skönt ljud till priset av drygt 1 kg högre vikt. Nu testar jag ca 10% lägre vikt med mist lika stor effekt. "Time will tell" om det är bra eller dåligt.
            /Kjell

            Kommentar

            • turbin

              • jun 2016
              • 363

              #291
              O fan då blir jag nästan ensam om att taxa med ljudet flåff flåff flåff flåff i depån och vrooom vid förbiflygning. Men kanske nån fler kör boxer 4.
              /Matti Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3018.jpg
Visningar: 0
Storlek: 630,7 KB
ID: 608579

              Kommentar

              • kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör

                • nov 2009
                • 1949

                #292
                Jag har fortfarande en boxer-4 i drift i min 1/3.5 Cub. Sen ligger det nu en på hyllan som skall få något nytt att brumma i - oklart vad det blir än så länge...



                /Kjell

                Kommentar

                • turbin

                  • jun 2016
                  • 363

                  #293
                  Mitt åt o rättning i ledet, kul att den maskinen finns kvar, och undras vad du tänker stoppa in den tredje boxer 4 :an i.

                  Kommentar

                  • kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör

                    • nov 2009
                    • 1949

                    #294
                    Nosen på gång. Den här gången testar jag att 3D-printa istället för som tidigare en kombination av vacumformning förstärkt med epoxi/glasfiber.
                    Printat på en Form4. Hela utskriften tog ungefär 3 tim 50 min.




                    Utsidan är ganska slät och kommer bara att behöva lätt slipning. Insidan har jag låtit ha en mycket lägre upplösning vilket kan ses på bilderna. Strukturen på insidan lyser också igenom på några ställen. Skalet är 1-1.5 mm tjockt.




                    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

                    Kommentar

                    • turbin

                      • jun 2016
                      • 363

                      #295
                      Fan precis som Hot-lips i Mash

                      Kommentar

                      Arbetssätt...