Hej och tack för alla synpunkter. I grunden är min Futaba ganska enkel att programmera så det är nog inte där problemet ligger...Ibland är man kanske inte helt fokuserad på det man för stunden håller på med. Kan vara ett tecken på stigande ålder och ökande behov av att ha mentala checklistor - eller kanske till och med fysiska. Min lärdom är att för framtiden verkligen kolla inte bara att de använda funktionerna är programmerade rätt utan också att kolla att det inte ligger kvar några tidigare använda funktioner på någon av kanalerna/spakarna. Kan lätt bli så när man utgår från en kopia av ett tidigare använt modellminne.
Saab Safir SK50 - skala 1/4
Kollaps
X
-
Hej Mats,
Safiren har ganska rejäl skränkning och dessutom en förändrad vingprofil utåt på vingen. Vingroten är tjock semisymmetrisk på gränsen till symmetrisk och i spetsen en mera bärande profil som på fullskalan. Gissar att båda sakerna är till för att minska benägenheten till klippning. Just i det här fallet var nog incidenten med gyrot det som ställde till det. Fullt motskev i ett känsligt läge kan inte ens en skränkt vinge klara av...Visst kommer det att bli lite extra spännande med ny "maiden" efter reparationen.
Reparationen går framåt och det är nästan lika roligt att reparera som att bygga nytt. Nu är kroppen klar och det är dags att ta itu med noskåporna.


/KjellKommentar
-
Jo, det blir en Saito FG-41 TS den här gången. Hade ju funderingar på detta redan tidigare men valde 4 cyl + skönt ljud till priset av drygt 1 kg högre vikt. Nu testar jag ca 10% lägre vikt med mist lika stor effekt. "Time will tell" om det är bra eller dåligt.
/KjellKommentar
-
Nosen på gång. Den här gången testar jag att 3D-printa istället för som tidigare en kombination av vacumformning förstärkt med epoxi/glasfiber.
Printat på en Form4. Hela utskriften tog ungefär 3 tim 50 min.


Utsidan är ganska slät och kommer bara att behöva lätt slipning. Insidan har jag låtit ha en mycket lägre upplösning vilket kan ses på bilderna. Strukturen på insidan lyser också igenom på några ställen. Skalet är 1-1.5 mm tjockt.


Med vänlig hälsning, Kjell NilssonKommentar


Kommentar