Tänk på att det vridna sidorodret troligen verkar åt fel håll när rodret är fast i servot. I originalet kommer den vridna delen att verka som ett trimroder och vrida ut resten av rodret åt andra hållet. Lite högertrim får det nog bli.
Saab Safir SK50 - skala 1/4
Kollaps
X
-
Här står hur det skall vara. Bakåt, men inte fullt 180 grader tror jag.
Kommentar
-
Long time and no Safir...men plötsligt händer det! Fått ett ryck och passat på att måla då vi haft flera dagar med toppenbra målarväder. Son vanligt använder jag acrylat grundfärg och ytfärg från Flügger och späder med vatten till lagom sprutkonsistens. Har också blandat gult i grundfärgen då gult täcker väldigt dåligt. Det är ett lager häftgrund och så tre tunna lager ytfärg. Utanpå alltihopa en norsk uretanlack från Trestjerner, Gulvlakk.

MVH/ KjellSenast redigerad av kjni; 2024-07-31, 00:05.Kommentar
-
Imponerande och VÄRDEFULLT reportage från din lackeringsövning.:thumbup:
Har tidigare lackat mina modeller med båtlacken Perfection från International. Det är en tvåkomponent polyuretanlack som innehåller isocyanat och därför får den inte säljas till privatpersoner längre.:icon_sad:
Nu har jag fått en bra metod av dig. Tack!
LarsKommentar
-
Tack, förebilden finns på Optands flygfält där även vårt modellflygfält ligger. Lite synd att just den här individen inte längre har kvar kronmärkningen. Jag tycker den är fin på gula Safirer men det blir enkelt att ha tillgång till en lokal förebild så därför blir det en Safir utan kronmärken.
Bokstäverna, både stora och små, är skurna i skyltvinyl på en ganska gammal Cameo plotter. Skyltar är fotograferade på originalet och sedan utskrivna på vinyl på laserskrivare.
Halkskydden på vingroten är lagom grovt sandpapper på rulle från Jula som skurits i remsor och sedan sprayats med svart färg och limmats fast med "canopy glue". All märkning/dekorering ligger under skyddslacken.
/KjellKommentar
-
Min är byggd från Kjell-Åke Elofssons ritning. Jag har skalat upp den till 1/4. Kan göra kopior av ritningen och har en överenskommelse med Kjell-Åke att betala honom 150 kr i "royalty" för varje kopia jag gör.
/KjellKommentar

Kommentar