Saab Safir SK50 - skala 1/4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Blir det premiärflygning inom kort? För då får vi kanske boka en tur till Ope igen.

Kay krut

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1982

Ambitionen är, som alltid..., att premiära innan flygsäsongen är slut. Återkommer när det närmar sig.
      /Kjell

Kommentar

• MadMan
        • maj 2006
        • 32

Ursprungligen postat av kjni
        Min är byggd från Kjell-Åke Elofssons ritning. Jag har skalat upp den till 1/4. Kan göra kopior av ritningen och har en överenskommelse med Kjell-Åke att betala honom 150 kr i "royalty" för varje kopia jag gör.

/Kjell
        Du har PM (Och E-post)

//Johan

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1982

Mera grejor på plats. Motorinstallation färdig. Bra med skalariktiga noskåpor som ger bra åtkomlighet. Landningsstrålkastare i båda vingarna, sidoroderservot sitter nästan i rodret...Alla servon/roder klara och testade. Ställen fungerar OK. Fortfarande lite oredigt med alla sladdar men det finns en plan för detta. Vikten ser ut att sluta på lite över 10 kg och då är motorn nästan 2,5 kg av detta. Tyngdpunkten ligger just nu ca 3-4 cm för långt fram enligt "Tjålles" ritning. Bär emot att vikta bak. Skulle gå att spara lite över 1 kg i nosen genom att byta till en Saito 41TS som säkert skulle räcka till....

/Kjell

Kommentar

• Dykarn

• aug 2009
            • 161

Alltså, den blir ju makalöst vacker den här, också!
            Piper Cub va?

Kommentar

• PGAstrom

• feb 2012
              • 458

Jädrans så snygg den blir:girl_wacko:

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Sällar mig till hyllningskören - vilket fantastiskt fint bygge!!
                Jag skulle hellre flyga kärran lite tyngre och få ha kvar ljudet från den motorn än att offra ljudet för en lägre vikt. På en så pass stor maskin spelar några hekto hit eller dit ingen större roll.
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1982

Marcus, Gunnar och Per,
                  Tack för glada tillrop. Just nu står bygget stilla några veckor p g a barn-barnspassning i Skåne men sen på´t igen.
                  När det gäller motor och vikt håller jag med dig Per, det får bli den lite tyngre varianten som det var tänkt från början. Offrar ett kilo för ljudets skull....

Kommentar

• kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör
                    • nov 2009
                    • 1982

Safiren har stått och väntat på premiären hela vintern och nu blev det äntligen dags...men kanske skulle den fått stå kvar på byggbordet? Premiären blev kort och katastrofal. Trots hur det ser ut på filmen är modellen reparabel. Behöver ett nytt nosparti och lite fix vid vingarnas anslutning till kroppen samt reparation av sidorodret. Något för vinterkvällarna i bygglokalen.

Vad var det som egentligen hände? De flestas mening är att med lite startklaff lättade kärran snällt av sig själv men när markeffekten avtog när höjden ökade var farten för låg. Mitt reflexmässiga försök att mota en lätt bankning åt hö med motskevning utlöste klippningen åt vänster. Andra åsikter?

Det här innebär att byggtråden kommer att bli en reparationstråd och fortsätta....

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7670

Åååå NEEEJJ!!!

Lider med dig Kjell, jag vet hur det känns.

Hade det kanske gått bättre med lite högre fart innan lättning?
                      Retroholic!

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                        • 1303

Inte kul..Såg ut som du fick sidvind i fel ögonblick?
                        Det är bara att bita ihop och köra på .Vi har ju valt denna hobby själva :-).
                        Hoppas du får en fin flygsommar med andra maskiner så länge?

// Mats W
                        Flygsmurfen

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                          • 500

Sådana här stora, dyra modeller borde ha någon form av airspeedövervakning tycker jag. Skulle säkert avvärja både start- och landningsmissöden.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                            • 500

Har inte de flesta moderna RC-anläggningar möjlighet till telemetri av airspeed? Om man inte vill ha FPV, alltså.
                            Man kan ta upp kärran på höjd och låta den gå i stall och notera farten. Sen ser man till både i start och inflygning att hålla 1.3-1.5 gånger den farten.
                            Vanliga plan har 1.3 som riktvärde men våra jämförelsevis små plan ändrar nog fart snabbare i kytt och liknande så 1.5 är kanske mer lagom.
                            För att åstadkomma en oaccelererad stall brukar man dra av gasen och sedan försöka hålla höjden med höjdrodret, vilket då sakta höjs tills vingen stallar.

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Åh fy sa*an, kan inte mer än lida med dig.
                              Ja där har jag också tyvärr varit med en ny modell. Men min Focke Wulf var bara en hög med glasfiber, komposit och lite trä så det var inte mycket att reparera...
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              :crazy_pilot:
                              //Tomas//

Kommentar

• obodin
                                • jan 2022
                                • 140

Tråkigt är bara förnamnet. Lycka till med reparationen - worth waiting for som i reklamen. Kan undra om den inte borde klippt till hö eftersom motskevningen ökade anfallsvinkeln på hö vinge. Men sidvinden bidrog nog, och båda vinghalvor var nog utstallade när markeffekten avtog(?). Hade en liknande hjulning med min Chipmonk förra sommaren, men det var bara att ta tjuren vid hornen och gå tillbaka till byggbordet, och nu flyger den igen. En del av hobbyn helt enkelt.

Kommentar

Arbetssätt...