Trycker på "Gilla-knappen"!
Saab Safir SK50 - skala 1/4
Kollaps
X
-
Vad klär du med för material i detta skede?
Vilken tjocklek blir det på plåten sedan?
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Hej Mats,
Nu klär jag med Oratext (tidigare var mitt favoritmaterial Solartex men det finn ju inte längre). Egentligen fungerar Oratex lika bra så det är inte någon stor sorg.
Plåten blir offsetplåt i aluminium och den har jag i två tjocklekar, 0,25 mm och 0,30 mm. Till vingarna planerar jag att använda den tunnare och troligen blir det så även till kroppen. Skall försöka lägga nödvändiga skarvar på samma ställe som på den riktiga Safiren...
Med vänlig hälsning,
KjellKommentar
-
Hej Gunnar,
Om du skall göra en plugg är det väl egentligen skarvarna som är intressanta, att dom blir lagom sen när formen används. Sen förstås också att nitarna går att göra lagom och naturtrogna.Och att ytan blir bra. Gissar att problemet med alu-plåt är att det kommer att bli jobbigt att fixa plåtar med dubbelkrökta ytor. På en J29 är det väl kanska gott om sådana?
Jag tror att det vore bättre med något annat material, gärna något lite mera formbart. Lite tjockare vinyl? Det finns ett lite udda material som används mycket för Cosplay, till konstiga dräkter och liknande. Det heter Worbla och är en sorts termoplast som går att forma i låg temperatur. Jag har inte använt det inom modellbyggeriet ännu men tänkte testa framöver. Jag har lite i mitt "lager" så om du vill testa kan jag skicka dig en bit. Det kanske är lite onödigt tjockt men skulle säkert gå att forma bra direkt på pluggen och med en uppvärmd "stämpel" tror jag att det skulle gå att göra avtryck för nitar och annat.
Med vänlig hälsning,
KjellKommentar
-
Här kommer en bildserie över senaste dagarnas plåtslageriarbete.

Offsetplåten på plant underlag och ett rör med lagom dimension för att få nosradien. Viktigt att röret är rakt och inte sviktar, därför en stödlist bakom.

Använder en rak list för att böja hela längden på samma gång. Annars blir det buckligt redan från början.

Tejpar dit på prov för att markera skärlinjer.

Slipar bort resterna efter tryckningen annars fäster limmet dåligt.

Lägger uretanlim på de ställen som skall limmas mot plåten och fixerar med maskeringstejp och sätter sen i spänn med raka stöd och tvingar/vikter. Sätter också maskeringstejp precis utanför plåtkanterna så att lim som kryper ut p g a pressning och när limmet skummar inte fastnar på klädseln. Plåten är sprayad med vatten innan jag lägger ihop för att få limmet att skumma bra.

Man tar vad som finns till hands för att pressa...

Första vingen med plåtnos. Blir mycket vridstyv!

Hyfsad nosrundning och skapligt rak vinge...

Vad väger den med plåten på plats?

Med plåt.....

...och klädd men före plåt. Lite drygt 200 g för hela nosen.
Med vänlig hälsning,
KjellSenast redigerad av kjni; 2019-10-20, 17:19.Kommentar
-
Tack Lasse, med en så pass stor D-nos på vingen blir den väldigt vridstyv vilket är bra då skränkningen sitter som "berget". Att det dessutom blir lätt är inte så tokigt.
Har nu båda vingarna klädda och det är dags att börja på kroppen....Funderar på hur jag skall göra en jigg då det inte finns några raka delar att ha som stöd. När "Tjålle" byggde sin var kroppen delad i en övre och en nedre halva men jag vill bygga den i ett stycke.

Med vänlig hälsning,
KjellKommentar
-
Kanske bygga en sådan här enkel jigg för att fästa kroppsspanten i medan du bygger upp stommen till kroppen, fungerade bra på spatzen.
Kommentar
-
Lasse, tack för tipset! Enkelt och flexibelt. En sån gigg kommer det att bli. Då blir det enkelt att fästa upp kroppen längs datumlinjen och enkelt att vända på den efter behov. Trevlig byggtråd om Spatzen - finns planet kvar?
Med vänlig hälsning,
KjellKommentar

snyggt Kjell, vad tror du man skall använda för tjocklek på aluminium om man ska limma alu på en plugg för avgjutning.
Kommentar