Saab Safir SK50 - skala 1/4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 2012

Hej Krille,

Plåten är off-setplåt från ett lokalt tryckeri. Just den jag använt till vingarna är 0,20 mm mätt med skjutmått. Jag har också fått plåt som är ca 0,25 mm och man kan känna att det är lite skillnad i stabilitet på dessa båda. Båda känns som om dom är härdade och så länge man handskas försiktigt med dom håller dom sig plana och fina. Det är dock lätt att få lite bucklor i plåten och då är det i stort sett omöjligt att få bort dessa.

Men jag har hittills inte sett någon riktig Safir som inte har bucklor .....

Med vänlig hälsning,
    Kjell

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Ursprungligen postat av kjni
      Lasse, tack för tipset! Enkelt och flexibelt. En sån gigg kommer det att bli. Då blir det enkelt att fästa upp kroppen längs datumlinjen och enkelt att vända på den efter behov. Trevlig byggtråd om Spatzen - finns planet kvar?

Med vänlig hälsning,
      Kjell
      Nej tyvärr, men här ett par filmer om den:www.youtube.com/watch?v=nrlikzT4XTw

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 2012

Fina filmer, tack Lasse. Kontrar med dagens arbete - en byggjigg à la Lasse Pekkala. Kommer att fungera bra och är riktigt anpassningsbar.

Med vänlig hälsning,
        Kjell

Kommentar

• LIP
          • maj 2006
          • 1315

Ser ut som du har aluminiumprofiler till hjälp, smart isåfall, förmodar att dom sitter där tills du limmat trälisterna.

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 2012

Lasse, du har rätt om aluminiumprofilerna men jag kommer att låta dom vara kvar även i den färdiga kroppen. Positionen blir som underkant i det glasade partiet. Det är en U-profil och den är ganska lätt och ger bra stadga.

Fyller på med en bildserie igen:

Uppriktad i jiggen med laser.

Botten upp - plåten förbjöd och limmad.

Limmar med PU-lim på fuktad plåt vilket ger lite skum runt limytorna.

Sidoplåt till bakkroppen på gång.

Använder röret som stöd vid böjning av plåtarna. Golvunderlägget som skydd och mjukt mothåll. Balsabiten lagom mjuk för att gnugga lite över plåten på röret få att få lagom kutvatur.

Parallellt med att jag skär delarna till min 1/4 Safir gör jag också delar för en Safir i skala 1/5 åt en annan byggare....

Med vänlig hälsning,
            Kjell

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Läckert bygge :applouse:
              /Lelle

Kommentar

• Skott
                • aug 2012
                • 63

Mästarklass

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Otroligt fiffiga lösningar du har Kjell och med den takten så var det väl f.n om det inte ska bli premiär på Ope till nästa års träff. Följer varje del i ditt bygge med största intresse.

Kay krut

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 715

Fantastiskt fint bygge!

Metoderna som du har jobbat fram är så smarta. De sparar tid och ger ett fint resultat. :applouse:
                    Lasse Pekkala's bidrag med byggjiggen är också värdefullt. Bilden genom bakkroppen är läcker!
                    Och, vilka fina limfogar du har gjort. PU-limmet skummar ut precis lagom mycket mellan plåten och listen.

Jag har byggt två små Safirer tidigare.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Sk50 i snön 2003.jpg
Visningar: 2
Storlek: 66,9 KB
ID: 511558
                    Det lockar nu att ta fram ritningen på Safir i skala 1:5 som jag köpte av Tjålle för många år sen.

MFI 9 och jag följer bygget...
                    Lars N

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 2012

Tack för alla glada tillrop! Och målet är som alltid att vinterns bygge skall flyga på sommarens Östersundsträff på Ope...

Har haft några timmar i bygglokalen även idag och dels börjat nita lite skarvar på de plåtar som är limmade. Det är nog bra att göra detta lite varefter annars blir det väldigt många nitar att göra i ett sträck på slutet.

Så här blir det på insidan. Försöker ha nitraderna vid sidan om listerna i skelettet.

Också börjat med de två huvudspanten där vingbalkarna skall passa..

Bygger dessa spant som en enhet på balkarna och sätter sedan in hela paketet i kroppen...är i alla fall planen.

Med vänlig hälsning,
                      Kjell

Kommentar

• HPL
                        • sep 2017
                        • 52

Har varken ditt kunnande eller tålamod, men jösses så det börjar klia i fingrarna!
                        Snyggt jobbat!

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 2012

Peter, det är just det som är meningen med en byggtråd - att få det att klia i fingrarna hos tittarna och locka till byggaktivitet. Bygga är något av det roligaste man kan göra i den här hobbyn...

Här kommer proceduren jag använder:

Sätter PU-lim på spant och lister där plåten skall limmas men inte i skarvarna mellan plåtar. Då slipper jag att limmet skummar ut i skarven för då sitter det väldigt fast och blir svårt att få bort utan noggrann slipning vid skarven. Både jobbigt och tråkigt. Lägger så plåten på plats och fixerar med maskeringstejp. Tejpar också skarven och ritar upp var nitarna skall sitta.

Borrar sedan hål (2 mm) genom tejpen.

Tar bort tejpen och sätter nitar. Gör en bit i taget annars kan det lätt bli förskjutningar och bucklor i skarven.
                          PU-limmet behöver många timmar för att härda så nu är det bara att lägga åt sidan och fortsätta med något annat moment.

Hela bakkroppen "inplåtad" med funktionella nitrader. Skall sedan till fejknitar men det får bli senare...

..och så här ungefär skall det se ut. Tyvärr är mina nitar inte riktigt skala 1/4 men de är de minsta popnitar som finns på marknaden. Svåra att få tag på, bara en tillverkare i världen som det verkar. Fick just hem 2000 nitar från en tysk leverantör så nu klarar jag mig ett tag.

Med vänlig hälsning,
                          Kjell

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Ursprungligen postat av kjni
                            Peter, det är just det som är meningen med en byggtråd - att få det att klia i fingrarna hos tittarna och locka till byggaktivitet. Bygga är något av det roligaste man kan göra i den här hobbyn...
                            Så jäkla sant! Jag var tveksam till byggen i början, trodde det skulle ta massor med tid endast.. och att det skulle bli sämrer kvalitet, men sen var man fast när man insåg att man nog kunde bygga bra själv också vartefter man lär sig. Det är inte bara byggandet, utan när det är klart så har man ett flyg man själv byggt. Blir lite annan "kärlek" till det flyget än ARF, beggade kompletta flyg osv. Det tar mer tid, men det är kvalitetstid det också, terapi, man kan tänka på annat när man bygger. :-) Byggtrådar är alltid givande. Visa andra, se hur andra gjort. Inspirera.

Fint bygge! Aluminium... är en annan nivå det. :-o

Nitarnas skala... så det är att anpassa ditt nästa flyg efter det då? Finns det 1/3? ;-)
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Michael
                              • maj 2006
                              • 1742

Så vackert att ögonen tåras :-).

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 2012

Mera bilder...

Spanten för vinginfästning inmätta och...

...limmade.

Man börjar kunna ana att det ska bli en Safir.

Vikten så här långt.

Med vänlig hälsning,
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...