Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Men Kjell... du har ju en svarv.... då KAN man ju ta ner nitarna till rätt skala..... justja, flyga 2020. tänkte inte på det ,)
/Ulf
Ulf,
tänkte inte på det men nu när du säger det så....få se nu - ca 1000 x 5 = 5000 min = 83 tim och med 2 tim per dag kommer det att ta ca 40 dagar.... Avstår!
Snyggt Kjell, är det Electron eller annat fabrikat?
Ställen är SLR med deras kontrollbox. Lite billigare än Elektron...
Tyvärr köpte jag ställen innan resten av bygget planerades i detalj så jag skulle haft ställ med mindre än 90 grader. Nu blir det en kompromiss både i utfällt och infällt läge. Lite för mycket utvinklade ute och lite för mycket invinklade när de är inne. 85 graders arbetsområde hade varit bättre.
Elmotorn driver en gängad stång som förflyttar en tapp i ett spår i fästet för ställbenet. Profilen på spåret avgör hur stället rör sig och i ändlägena går tappen över i en plan del av spåret och fungerar då som låsning inne/ute. Gissar att slaglängden på tappens förflyttning måste utnyttjas helt så om man vill modifiera stället är det nog möjligt genom att tillverka en ny "kloss" med en annan profil på spåret.
Jag vet inte. Tror att hela slaglängden på den gängade stången måste utnyttjas men jag skall kolla upp detta. Det hänger väl på hur man löst avkänning av ändläget och det framgår inte.
Lite nya bilder...Nu står hon på egna ben och ställen är vridna så att länkarna pekar framåt och så har det kommit dit några plåtar till och lite spant framåt. Planen är att hela det glasade partiet kommer att bli avtagbart för bra åtkomst till innanmätet.
Mycket snyggt Kjell!
Om ställen fungerar som Electron retracts så behöver de inte gå i ändläge, elektroniken bryter när strömmen når en viss gräns, även i ändläget. vilket innebär att du kan stoppa ut eller infällning utan fara. Dock behöver ju stället vara i helt utfällt läge vid landning :sarcastic: Har du funderat på hjulbromsar? skulle vara praktiskt till denna
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:
Tack Christer,
tror att stället fungerar som Elktron. Har testat och det fungerar att stoppa i vilket läge som helst. Plötsligt blev allt mycket enklare! Bara att justera in så att utfällt läge är i ändläget och sätta ett mekaniskt stopp för infällt läge - kanonbra.
Även nosstället behöver hanteras på samma sätt...
Snyggt Kjell, jag gjorde precis så på mitt electron nosställ med för lång infällning, borrade och gängade och så en ställskruv med distansbrickor, det funkar.
Kommentar