Kajsa - skala 1/4

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

Hej Kay,

Bygget har tillfälligt avstannat beroende på att vi blivit tvungna att flytta från vår gemensamma hobbylokal till en ny lokal. Den ligger visserligen bara i huset intill där vi (8 RC-flygare) haft lokalen under ca 4 år. Men 4 år är en ganska lång tid och man samlar på sig MYCKET grejor - inser man när det är flytt på gång.

Hur som helst - nu har vi tömt den gamla lokalen. Det ser ödsligt ut...210 m2 som nu skall konverteras till vanliga garageplatser.

Inflyttning i den nya lokalen pågår som bäst. De flesta grejor är på plats men det är mycket som skall packas upp och organiseras på nytt. Många modeller, varav flera ganska stora, innebär reella lagringsproblem. Drömmen vore en riktig hangar ute vid fältet där modellerna kunde förvaras flygklara...

Följ med på en rundvandring. Förhoppningsvis dröjer det väldigt länge innan vi måste flytta ut igen. Bastu och dubbla duschplatser är den nya standarden för hobbylokaler!

MVH
    Kjell Nilsson

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Fin ny lokal!
      Nu när ni flyttat in i nya lokalen, tycker ni den är mer ändamålsenlig än den gamla? Vad är bättre, vad är sämre?

Är det ungefär samma kvadratmeter i nya lokalen som den gamla? Blev det ändrad hyra?

Smart upphängning av de stora modellerna utefter väggarna, lite olika hur de hänger, vissa med nosen upp hängande i landstället, vissa stående på nosen och kroppen fastspänd en bit upp på väggen.

Verkar som ni har ett gemensamt "datarum"? Smidigt med skrivare av olika typ och så.

Har ni nåt ställe att (sprut)måla modeller?

/Bo

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Woah! Jag skulle haka på ett sånt där upplägg när som helst. Gemensam bygglokal.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Ojoj! Det är nog det bästa jag sett i bygglokalväg. Grattis till er alla! Det tycks som om ni har allt man kan önska i utrustningsväg och dessutom relativt gott om plats. Det tycks tyvärr bli alltmer sällsynt med gemensamma bygglokaler vilket är väldigt synd då det ger en fantastiskt bra möjlighet att 'poola' både kunskap, material och utrustning.
          Vad är det förresten för fabrikat/modell på laserskäraren?
          Bästa hälsningar,
          Michael

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 1991

Ursprungligen postat av bem
            Fin ny lokal!
            Nu när ni flyttat in i nya lokalen, tycker ni den är mer ändamålsenlig än den gamla? Vad är bättre, vad är sämr

Är det ungefär samma kvadratmeter i nya lokalen som den gamla? Blev det ändrad hyra?

Smart upphängning av de stora modellerna utefter väggarna, lite olika hur de hänger, vissa med nosen upp hängande i landstället, vissa stående på nosen och kroppen fastspänd en bit upp på väggen.

Verkar som ni har ett gemensamt "datarum"? Smidigt med skrivare av olika typ och så.

Har ni nåt ställe att (sprut)måla modeller?

/Bo
            Den gamla lokalen var effektiv då det egentligen bara var en sammanhängande öppen yta på ca 180 m2 och ett rum på 30 m2. Den nya består av 2 större rum, ett mellanstort och ett litet samt 2 korridorer och dusch/bastu och liten toalett.
            Svårare att utnyttja ytan i den nya men samtidigt lättare att dela upp dammande jobb från sånt som inte mår bra av damm.
            Ytan i den nya lokalen är 196 m2 exklusive fikaplatsen som vi får "låna" av bostadsbolaget då den ytan är outhyrd. Hyran skall bli ungefär samma som tidigare.

Mitt företag hyr ca 50 m2 för utrustning för 3D-printning mm (rummet med datorer och printrar/fräsar) och övrig yta delas på 8 platser som är ca 10-12 m2 och så finns lite gemensam yta för monteringsbord/lagring. Korridoren med maskiner är gemensam.
            Priset för en plats med tillgång till den utrustning som finns i lokalen har varit 400 kr/mån i den gamla men kan ev bli ca 500 kr i den nya.

Det som saknas helt är utrymme för sprutmålning. Vi funderar på någon form av sprutbox men svårigheten är att alla väggar ligger delvis under jord och är rejält tjock betong där de ligger över mark. Lokalen har mekanisk till- och frånluft och inga ventiler ut genom väggarna.

Laserskäraren är en Glowforge Pro som är från början av det här året. Det var ett crowfunding projekt för några år sedan som jag hakade på och som nu blivit en färdig produkt. Det finns mer info om den på https://glowforge.com/our-products

Det är väldigt trevligt att jobba när det är flera i lokalen samtidigt men det blir mindre gjort och mera snackat...Fast det är ju en del av hobbyn. Och så får man många idéer från varandra, en del bra och en del mindre bra - men det saknas sällan idéer!

MVH
            Kjell Nilsson

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
              • 929

Ja en sådan lokal kan man ju bara drömma om. Vi får nog komma upp och inspektera den ordentligt.

Kay krut

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1991

Efter ett långt uppehåll har jag nu börjat lite smått med Kajsa igen. Dags att göra lite jobb på motorinfästningen. Jag har haft 2 motoralternativ, båda Saito, en 14 FG och en 20FG. Tänkte först använda 20FGn men har tänkt om och satsar på den mindre. Räknar med att planet blir ganska lätt och med skaplig vingyta och vill inte ha för mycket motor. Många Pietenpol Air Campers hade ju motorbockar av trä med metallförstärkningar så jag går på samma upplägg.

Med vänlig hälsning,
                Kjell Nilsson

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Den idén med vinkelaluminium på träbockarna lånar jag!
                  Piffig lösning!
                  Retroholic!

Kommentar

• Stenis
                    • okt 2006
                    • 10

Kommer att göra samma som Thomas. Jag kopierar din lösning. Intressant med metalförstärkningarna och kan därmed gå runt den annars tänkta lösningen med distanser. Vill samtidigt tacka dig och alla andra som visar era konster i byggdagboken med era alster. En fröjd att följa er. Den svenska avundsjukan slår definitivt in.

Keep on your good work.

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Bara en kommentar om metallprofilen i plywoodbocken - den nedåtvinklade delen går bara ca 2 cm in i plywoodplattan bakom ursågningen. Därefter är det bara den övre delen som är kvar och ligger uppepå plywooden som är hel tvärsöver. Tanken med alu-profilen är dels att vara förstärkning men också att bidra till värmeavledning.

Testat att montera Saiton förklädd till A-Ford och även gjort plats för kylaren. Skalet över motorn kommer att öppnas upp fram och bak så att det blir luftflöde igenom för kylning.

Min kära Zortrax har också fått order att nattarbeta fram ett halvt hjul med nav, ekrar och fälg. Planen är att klä hjulet sedan, antingen med offset-alu eller duk.

MVH
                      Kjell
                      Senast redigerad av kjni; 2018-12-12, 22:48.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Kul att du har kommit igång igen kjell. Då blir det premiär på meetinget trots allt. Härligt att se dina kreativa idéer.

Kay krut

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1991

Jodå Kay, det skall nog bli premiär...Det är kul att få lite tid att bygga igen. Efter nattens och förmiddagens arbete av Mr Zortrax har jag nu en prototyp till innanmätet i hjulen. Tror att jag skulle kunna banta strukturen ganska mycket och kanske komma ner i ungefär halva vikten. Det här känns onödigt stabilt. Diamterna på fälgen är 125 mm och däcket kommer att ha en diameter på tvärsnittet på 20 mm. Riktigt hur jag skall tillverka däcket har jag inte klart för mig ännu.

MVH
                          Kjell

Kommentar

• jpflyg
                            • jul 2014
                            • 39

Det kanske finns något på http://kuntze.se som du kan använda till däcktillverkningen.

I senaste EAA nytt så är det faktiskt en sida med några bilder på just Kajsa när Per har dukat av sina hjul och spänner om sina ekrar, har ingen scanner för tillfället men kan fota med mobilen och lägga upp om intresse finns.

Mvh
                            JP

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1991

Tack JP, tittat på Kuntzes web och dom har möjligen en rund gummilist med 20 mm i diameter men minsta order var 50 meter...Skall ringa dom och höra om det möjligen kan lösas på något sätt.
                              Det finns definitivt intresse för all form av dokumentation så toppen om du kan lägga upp i tråden.

MVH
                              Kjell

Kommentar

• PGAstrom

• feb 2012
                                • 458

Hej, den här killen gjuter egna däck i silikonform. Jag tror han använder gjutsilikon för däcken också.
                                Silikon finns i många olika varianter.

Mugurel Manea finns på Facebook Gå med i Facebook för att komma i kontakt med Mugurel Manea och andra som du känner. Med Facebook kan du dela ditt liv med andra och hålla kontakten med familj och...

Gunnar

Kommentar

Arbetssätt...