Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
all text är vinyl skuren på en Silhouette Cameo 3 vinylskärare. Kajsa-texten kommer från ett foto på den fullstora förebilden och är sedan bearbetad i ett ritprogram och konturerna laddade i skärarens program. Den svenska flaggan är en laserutskrift på vit vinyl.
Nu måste vi ju bara träffas till sommarn och få vara med på luftdopet, eller?
Kay krut.
Under helgen som gått hade vi finbesök på vårt modellflygfält på Optand då Kay och Annakarin var på snabbvisit i Östersund.
Under behörigt Coronaavstånd var det meningen att vi skulle premiära den nya Pietenpol/Kajsa. Under kvällen då vinden lugnat sig lite monterades hon ihop och motorn som inte gått på ett par år startades med viss svårighet. Efter en kort stund blev hela tändsystemet strömlöst och vi konstaterade att det mest troligt berodde på att "killswitchen" gett upp. Kanske var orsaken att ROTO 85 Inline har ett tändsystem för varje cylinder och belastade alltså "killswitchen" med dubbelt så mycket ström?
Det blev alltså ingen premiär den här gången men snart...Här kommer i alla fall ett par bilder från det som kunde ha blivit maiden.
Kjell, vi gör ett nytt försök om ett par veckor. I dag ska jag bara slappa och ladda upp nya krafter efter en tur på 2x110 mil. En dylik tur tar ju lite på krafterna på en gammal gubbe. Vi kommer upp igen efter Remboträffen. Då får vi hoppas att vi kan göra våra premiärer.
Så blev det då ett nytt premiärförsök 11/7 och som av en slump var mitt "supportteam" från Skåne på plats på Optand igen. Som vanligt en ganska blåsig dag men rejäl motvind i start och landning är ju inte så tokigt. Premiären gick bra. Kajsa i skala 1/3 är lagom motoriserad med ROTO 85 FSI och flygegenskaperna är bättre på den här lite större varianten än på den tidigare i kvartsskala. Vi kommer säkert att trivas ihop - Kajsa och jag....
Kommentar