Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Intressant Phastey

Tog fram tabellen som visar olika drivlinor för SpeedBob 1060. Nu gjorde jag tre nya beräkningar med hjälp av Ecalc. Data för Phasteys motor Propdrive 28/36 KV2700 blev tillgängliga när jag hade loggat in.
    Med 3S och 6x4 prop skall strömmen bli 39 A. Tänkte att det skulle bli ändå mer med 4S och 4,7x4,7 prop, men Ecalc säger 34,4 A. Tabellen nedan är en ny version av Drivlinor.

Har du optimerat timingen i fartreglaget? Surra fast SpeedBoben och mät varvtal och ström vid fullt pådrag. Höj timingen steg för steg. Vid något steg stiger strömmen utan att varvtalet ökar. Då backar du ett steg och sen skall det var bra. Jag gjorde så när jag flög EF-1 racing för 6-7 år sen.

Phasteys 1060 är nu uppe i mer än 800 W/kg! På papperet är den en aning snabbare än en 1060 med Mega 16/15/4. Häftigt Dessutom kan den med 2S och 6x4 prop bli en trevlig trainer som flyger mer än 10 minuter på ett 2S 2200 mAh LiPo. :applouse:

Klicka på bilden för större version

Namn: Drivlinor 1060 mmV5.JPG
Visningar: 3
Storlek: 149,3 KB
ID: 512918

Lars

P.S. FPV kamera på en sån här kan ju vara en "utveckling i tiden".
    Flyger Red Bull med flera plan samtidigt i ett Heat Race? Konservativ som jag är så vill jag förstås ha heat racing. Kan tänka mig att tävla med normal synkontakt mot en som har FPV-goggles. Roligast är dock 4 i samma heat men då ligger FPV-kärrorna illa till eftersom bara den sista ser resten av heatmedlemmarna.:sarcastic.S.

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Om du bara för nyfikenhetens skull, kan se om du får fram någon data om denna motor i Ecalc?
      https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...html?wrh_pdp=7

i min värld tänker jag väl man kör tid-heat(som i det man ser på tv) så man kör i turordning, jag är rädd om mina plan vill inte flyga in eller bli influgen av någon annan i luften !

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Mitt bygge fortsätter: http://forum.motorportalen.net/viewt...145768#p145768
        Är jag första som målar lite i SpeedBob 1060? :-)
        Slänger in bilderna nedan...

www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mc_rollo
          • maj 2020
          • 57

Någon som vet....
          Har gjort 14 starter med Speedbob nu. Det jag märk är att den slänger, svassar lite ungefär som en fisk vid full gas. Endast när det blåser och endast i motvind. Vad kan det bero på? Jag minns att China Clipper Pylonkärra hade en lång plast huv och åsikten var att den inte flög bra utan den. min EFXtra från HK har också en sådan plasthuv och den slänger inte med bakdelen.
          MC.Rollo

Kommentar

• Mr.Bob
            • aug 2017
            • 692

McRollo:
            Jag har också upplevt det några ggr vid flygning.. ser lite ut som en fisk i luften! inte mycket alltså men lite svängande bakparti.. !
            Pratade med en duktig kille som har en teori om att det kan vara för "klen" fena, den viker med sig som orsakar det här? Kanske är pga den lättare skeva lamineringen som blivit??

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
              • 280

Upplevde samma sak! Man kanske kan komplettera med en liten ”spinnfena” undertill, ungefär som en sporre?

jag tycker inte att den ordinarie fenan är särskilt klen

Kommentar

• Mc_rollo
                • maj 2020
                • 57

Det kanske kan vara nåt phastey! Går säkert att sätta dit något tillfälligt för att testa!

Kommentar

• Mc_rollo
                  • maj 2020
                  • 57

Provar att lägga upp en film (en test) inte helt enkelt det här med att filma och flyga samtidigt

Kommentar: Första halvan av videon flyger jag mellan 1/4- och halvgas. Att landa speedbob är mycket odramatiskt!
                  Senast redigerad av Mc_rollo; 2020-08-29, 16:16.

Kommentar

• Mc_rollo
                    • maj 2020
                    • 57

Använt denna enkla anordning att filma med!

Namn: 20200827_170006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,5 KB
ID: 512919

Kommentar

• Mr.Bob
                      • aug 2017
                      • 692

Kul video McRollo!

Liten update på motorer och farter då.. Idag körde vi med en 2307 2650kv, började med en 5151 propp och det gick fint, ingen jättefart tyckte jag, Har monterat GPS i just nu så kunde logga så runt 135km/h gick det i. Testade att byta propp till en 6x5.5 och då blev det fart i modellen!! mycket roligare flygning och då hamna vi på i snitt runt 165km/h.

Problemet då var dessvärre att det drog lite för mycket A så ESCn börja sacka efter lite, slog aldrig ifrån men hörde motorn "hosta", varvtalet var inte stabilt längre och ESC var varmt. Är bara ett 30A så kan inte begära mer.

2205 2300kv motorn som satt innan kan jag nog säga(har inte loggat den med GPS) gör runt 130km med en 6x6 propp.

Nästa runda blir med EDF motorn med 5151 propp, men då kommer jag stoppa i ett 52A ESC då jag vet att medföljande ESC till den motorn är på 60A

Har tyvärr ett fludder i min vinge, skevroder som väsnas när jag kommer över 140-150 så tittade lite närmre hemma här nu och upptäckte att det har blivit lite glapp i ena roderstången(inte supertighta hål i OK samt Horn), ska göra nya samt byta ut roderhornen till de lite större/längre så jag får mindre hävarm och därmed mindre glapp för servo-centrering etc.

Men jag måste säga, det är en sjukt rolig kärra, så snäll och är som en blöt tvål i luften!!

Detta svansande för övrigt som pratades om, tog en start med min Efxtra durafly med 6s, var länge sen jag flög den men kom på väl i luften att den också svansar sig som en fisk emellanåt ! Framförallt i lite lägre farter vill den dansa lite.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Om du har roder-flutter så har jag en gång i forntiden läst mig till att man skall göra roder-kanten (som möter vingens bakkant) 10--15 % tjockare än vingens tjocklek i bakkant. Rätt eller fel ? Tja....
                        Roger

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                          • 280

Två nya starter idag! 5x5 proppen på, gick väldigt smidigt och bra, nu blev inga komponenter särskilt varma heller. Jag känner dock att planet klarar lite högre farter än vad som bjuds just nu. Är väldigt sugen på att lasta i en 4s ack, men tyvärr klarar inte mitt esc det. Har bara ett 80A liggandes hemma, kanske funkar att testa med. Men då tappar man säkerligen några av de fina egenskaperna som modellen har tack vare att den är så lätt.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Ursprungligen postat av Mc_rollo
                            Någon som vet....
                            Har gjort 14 starter med Speedbob nu. Det jag märk är att den slänger, svassar lite ungefär som en fisk vid full gas. Endast när det blåser och endast i motvind. Vad kan det bero på? Jag minns att China Clipper Pylonkärra hade en lång plast huv och åsikten var att den inte flög bra utan den. min EFXtra från HK har också en sådan plasthuv och den slänger inte med bakdelen.
                            MC.Rollo
                            Intressant fråga det här!

Jag minns också China Clipper och den samtida Ryggskottet. China Clipper hade en smäcker bakkropp medan Ryggskottet hade en rygg, mellan vinge och fena, som böjde sig en aning uppåt. Inga konkava kurvor som på SpeedBob.

Tror det handlar om turbulent luft som träffar fenan. Det finns något som kallas Constant Area Ruling. Den regeln säger att man inte skall ha några stora förändringar i kroppens tvärsnittsarea. SpeedBob är bred om buken och snabbt avsmalnande bakom vingen. Då släpper luften längs kroppen vid höga farter.

Större fena är förstås den snabba lösningen på problemet. Det är nog bra att ha den på undersidan där det inte är så turbulent luft. Jag blir förstås orolig för vad mitt kylluftsutsläpp ställer till med. Kanske skall jag förlänga det bakåt a'la piptunnel på gamla konstflyg-modeller. En annan tanke är det lilla tak som sitter bakom kabinhuven på en del moderna konstflyg-modeller. Det kan bli en del att prova ut...en förändring i taget.

Lars

---------Kelly Johnson, mannen som kunde se luft, är min idol---------

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                              • 280

Har flugit med kylluftutsläppet och kan säga att det gjorde ingen skillnad på flygengenskaperna. Kan också meddela att vid vindstilla väder finns inga som helst slingrande tendenser alls. Den går spikrakt.

Tejpade roderspalter på skeven var succé! Jag hade som sagt använt vanliga nylongångjärn och efter att ha lagt en klädselremsa över skarven kunde jag minska utslagen ganska mycket med bibehållen eller tom. bättre roderverkan!

Kommentar

• pero

• apr 2011
                                • 5

Det blev en V-Bob!
                                Nu är den provflugen med gott resultat. Lite data: vikt 480g med 3 cell 1000 mAh batteri och en 65 grams Mega-motor 400/15/5 med kv 1210 och en 9x6 propeller.
                                Med denna motor och en onödigt tung spinner och en lite för lång nos (jag gjorde inte riktigt som det var tänkt) så blev den väldigt framtung. Jag har batteriet ända längst bak mot höjdroderservot.
                                V-stabben är enbart höjdroder. Stabbytan är förstorad 40% och har 100 graders vinkel.
                                Klädsel är HobbyKing plast och kroppen är klädd med papper och vattenbaserad parkettlack. (Det var ett försök, lite svårjobbat då papperet svällde mycket då det blev blött)

Namn: DSC_0071.jpg
Storlek: 80,8 KB
ID: 512927Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072.jpg
Storlek: 50,1 KB
ID: 512928Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0074.jpg
Storlek: 164,6 KB