Ett projekt som fått vänta länge på sin tur

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

Ett tipps för att rengöra ytan ännu bättre är att köpa en burk siliconavfettning, detta tar inte bara bort ALLT fett utan även siliconpartiklar som annars aldrig försvinner.
    Detta är vad riktiga lackerings firmor använder och går att köpa på affär som säljer billack grejer. kostar ca 140 spänn för 1,5 liter.
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Det förslaget tackar jag väldigt mycket för!!!

Göran
      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Eftersom jag älskar att slipa så måste jag ju tvunget slipa bort allt spacklet som jag sprayade på under gårdagen! :lol:

Jag började med 400 våtslippapper och jag kommer att gå över till 600 papper.

Jag använder sådana här som slipklossar. De kan kapas till i nästan alla former som jag kan behöva när jag slipar. Det är bara till att spraya på 3M 77 lim på den ena sidan på klossen, vänta en minut och sedan slå fast pappert på klossen. När pappert är utslitet så drar jag bara av det och limmar på ett nytt. Jag har fått lära mig att nästintill all slipning skall ske med kloss då man får en bättre fördelning av trycket över ytan som man vill slipa. Och jag tycker att det fungerar bättre med kloss än med "utan-kloss-slipning".

Jag har fått svar från museumet angående vingspetsarna på kärran.

Jag klippte ut texten så att ni kan få se:

"Den J28A (28001) vi har i utställningen är den första som levererades till Flygvapnet 1946. Då hade den rundade vingspetsar, vilka senare byttes ut mot de kortare raka vingspetsar som även J28B och SK28C hade. Bra bilder finns i Bo Widfeldts och Åke Halls bok ”Vampire – reaepoken”. På sidan 63 visas just 28001 med ursprungliga vingspetsar. Bildtexten på sidan 68 beskriver ändringen kortfattat, och på sidan 171 längst upp till vänster finns en haveribild på J28A 28058 med raka vingspetsar."

Så jag kommer att kapa bort de spetsar som jag gjorde och ersätta med ett par runda istället!

Göran

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Ursprungligen postat av Sweeper
          Så jag kommer att kapa bort de spetsar som jag gjorde och ersätta med ett par runda istället!
          Hoppas jag hängt med rätt i vingspetsresonemangen nu... Vore det inte bäst att bygga modellen helt enligt förebilden på FV-museum om du tänkt tävla med kärran? (Eller iaf Vampire #2) För dokumentationens skull alltså. Sen är det kanske inte helt rätt historiskt men......

Vad är dina slipklossar gjorda av? Svårt att se på bilden, blue foam?
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Jag har hela tiden velat bygga en Mk1 helt enligt dess ursprungliga utseende (runda vingspetsar). Det var därför som jag blev en aning undrande över varför kärran på museumet har raka spetsar och ändå kallas för en Mk1.
            Och nu när jag har fått klarhet i hur det ligger till så bestämde jag mig för att göra kärran med de runda spetsarna.
            Min version 2 har jag inte bestämt mig för än hur jag gör med.

Jag ser nu att det är svårt att se var slipklossarna är gjorda av. :oops: Det är precis som du säger, blå foam.

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

En bild på det väl förberedda arbetet för målning av en sista huvudfärgen.

Göran

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Okidoki, då é jag mé!!!

Se upp så inte all tejp fastnar i skägget när du drar av det!!!!
                Trevlig helg!
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• Holm
                  • mar 2007
                  • 20

När jag träffade honom igår, satt han fast hela tiden, när vi träffades och fikade, ungefär 4 timmar, men sen kom han loss och åkte hem .Modellen såg väldigt fin ut , så än finns det hopp.

Trevlig helg på er alla./SH

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av ChristerL
                    Okidoki, då é jag mé!!!

Se upp så inte all tejp fastnar i skägget när du drar av det!!!!
                    Trevlig helg!

Ingen fara att jag fastnar i tejpen. Det är värre när jag lägger glasfiber. Då brukar det bli lite epoxy i skägget! :lol:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av Holm
                      När jag träffade honom igår, satt han fast hela tiden, när vi träffades och fikade, ungefär 4 timmar, men sen kom han loss och åkte hem .Modellen såg väldigt fin ut , så än finns det hopp.

Trevlig helg på er alla./SH

Jo, men jag lyssnade på er.....ibland! :lol: :lol: :oops:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Så var mitt första försök att måla en kärra med sprutpistol av klarat.....nästan. :oops:

Jag har lärt mig några saker under arbetets gång:
                        Att vara noggrannare med rengöring av ytan som skall målas. (Färgen släppte på ett flertal ställen)

Att alltid använda rätt maskeringstejp vid rätt ställe. (Hålla mig till Tamiyas maskeringstejp för skarpa kanter)

Att alltid hålla reda på vilken färg som skall på var och i vilken ordning. (Lyckades glömma ett par ställen OCH måla fel färg på ett ställe)

Men jag kan lugnt säga att jag är verkligen nöjd med finishen!
                        Nu skall jag rätta till felen och måla cabanans (där vingen ansluter mot kroppen) ovansida. Jag kom inte åt där med min sprutpistol så det blir till att försöka med airbrushen alternativt en pensel.

Göran

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Lysande Sweeper.
                          Skulle behöva tips på inköpsställen av Tamiya färg, mask tape etc. Har ju en P-47 som väntar på vädring. Christer L körde ju med Tamiya vattenbaserade färger när han vädrade sin spit, så jag skulle vilja testa det oxå.
                          Så klämm fram vart ni köper Tamiya produkterna är ni snälla :prayer:
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          :crazy_pilot:
                          //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Jag har inte köpt Tamiya färger på flera år. :oops: Så tyvärr har jag ingen aning om var man köper dem.

Men deras maskeringstejp köper jag via Hobbybokhandeln i Stockholm.

Göran

Kommentar

• 1984:an
                              • feb 2007
                              • 230

Här köper jag mina Tamiya färger! är det billigaste stället jag kunde hitta, skickar snabbt för det mesta, och bra service:

man måste dock veta vad färgerna heter, men det är ju lätt att kolla upp på t.ex. tamiyausa.com eller nåt..

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

1984:an. Stort tack. Har gottat mej en stund på Hobbybokhandelns hemsida. Ringer i morgon lördag och beställer. KANON :up:
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                :crazy_pilot:
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...