KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Tomas,
    jag beställde sporrhjulet tillsammans med infällbara ställ till min Tempest. De senare var det 4 veckors leverenstid på, men vill minnas att pengarna inte drogs förrän grejorna skickades..

Dags för lite fredagsstämning. Bara timmar kvar till hemgång, glögg å någon matbit. Varför inte bjuda på en film med Spitfire och vackra kvinnor? Håll till godo med denna reklamfilm:
    They were the real pilots!

"Those were the real pilots. They had the nerve. They had the spirit. They had the ladies."
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

:offtopic:
      Jag var väll lite bitter i går, ber om ursäkt för det. Men det var en sån där dag inget var bra, massa strul på jobbet plus allt annat bestyr med griniga barn etc. Nu är det nya tag.
      Väntar gör jag gärna, bara jag får någon form av indikation på när modellen beräknas komma, jag hoppas till jul som senast i alla fall.

Filmen, mmmm. Men var osäker om filmen först skulle vara reklam för "Frans Jeager" kassaskåp. (Ni vet, Jönssonligan) Ha ha ha
      Men visst är Spitfire ett vackert plan, finns det nån som tycker något annat? PDT_Armataz_02_20
      Och John Malkowich, vicken skådis. Den killen gillar jag, vilken pondus.

Om vi nu ska hålla oss till ämnet. Hur går det med bygget Christer?
      Kommer det bilder snart??? PDT_Armataz_02_05
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Nalle
        • sep 2006
        • 326

Mer warbirds filmer!! PDT_Armataz_02_44
        Sorundsystem och mega bas Whoohoo.

Hur blev det med vikten på Spitten. blir fördelningen som du hoppas eller
        måste du blya också?
        /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ursprungligen postat av ChristerL
          Tomas,
          jag beställde sporrhjulet tillsammans med infällbara ställ till min Tempest. De senare var det 4 veckors leverenstid på, men vill minnas att pengarna inte drogs förrän grejorna skickades..

Dags för lite fredagsstämning. Bara timmar kvar till hemgång, glögg å någon matbit. Varför inte bjuda på en film med Spitfire och vackra kvinnor? Håll till godo med denna reklamfilm:
          They were the real pilots!

"Those were the real pilots. They had the nerve. They had the spirit. They had the ladies."
          Hej Christer.
          Fick mail i dag från unitracts "Your order has been payed and shiped"
          det var i det stora vad som stog i mailet. Och pengarna dragna från kontot. Blev även lite kvar till julklappar åt barnen. PDT_Armataz_02_03
          Hoppas bara att pappas julklapp kommer inom kort PDT_Armataz_02_13
          Var visst i tullen i måndags. Ömh väntar in grejorna vilken dag som helst.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Du får ha lite förståelse för tullen....de vill ju också klämma och fingra lite på planet! PDT_Armataz_02_05

Göran
            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Åh, dom får klämma och känna så mycket dom vill, fast jag tycker dom klämmt lite väl länge bara :roll:
              Kanske är färdigbyggt när det kommer...
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Jag vet precis hur det känns att vänta på att tullfolket skall vara klara med sakerna och skickar det vidare till den som skall ha det... :roll:

Göran
                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Nalle
                  • sep 2006
                  • 326

Ursprungligen postat av Ompa
                  Kanske är färdigbyggt när det kommer...
                  Bara dom inte provflugit och krachat!!!

Nä jag tror att dom har vaxat och polerat alla delarna i byggsatsen.
                  Så den är julfin då den kommer till dig.

Christer: Det däringa rutade underlägget du har när du bygger,
                  e de något du snickrat ihop själv eller köpt? Ser ut att vara
                  praktiskt då man pillar och vill ha lite vinklar odyligt som referens.

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Härligt Tomas! Bara att hoppas att grejorna från ÖMH dyker upp också. Sen är julen räddad!

Bilder? Uppdateringar?.... Mmmm.. har senaste veckan mest bråkat med radioinstallationen, blev inte så bra det jag tänkt från början. Både mottagare- och glödacken fick inte plats ovanpå motorn. Velade lite innan jag tror jag fick till det bra. Glödacken fick vara kvar ovanpå motorn, här finns nu också plats för det BLY som säkerligen kommer behövas. Mottagaracken hamnade väl inpackad precis bakom motorspantet.

Bild på ormboet. Den minnesgode från tidigare bilder kan se att jag bytt ut stötstången till höjdrodret. Från medskickad i rundstav till en i kolfiber. Original går stängerna genom plywoodbitar för att inte böja sig. Dessa ska sitta där cockpiten slutar, får inte plats på min modell. Och kolfiberstänger är MYCKET stadigare! På kroppens högra sida har jag limmat dit 1 cm långa bitar av Sullivan stötstångshölje. I dessa går luftslangen till....

... Robarts påfyllningsventil som sitter bakom vingen. Tja, kanske inte så snyggt men med lite färg blir den nog inte så synlig!

Ormboet sett bakifrån. Tanken väl inpackad, till vänster om den ligger mottagaracken. De gröna kontakterna (Multiplex) till höger är glödackens och elektronikens. Funderade på hur jag skulle göra med strömbrytaren. Montera den inne i kroppen och manövrera med en kort pianotrådsbit? Skulle inte se så kul ut heller, så jag monterade den helt sonika som vanligt på kroppsidan. Syns till vänster i framkant....

.... och utifrån. Ska fila ner knappen som är väl stor och sen lägga på lite färg så den syns mindre.

Glödacken huserar ensam ovanpå motorn. Ska senare få sällskap av en bit bly i lagom storlek. Den blå och svarta kabeln är de som ska gå till glödstiftet resp. "jord".

Microsense ombordglöd har en lysdiod som blinkar när den jobbar. Den monterades på instrumentpanelen. Sitter lite i skymundan i mörkret och borde synas även med huven stängd.

Återstår nu att snygga upp i kroppen, limma dit kanonerna (fästena) i vingen och måla hjulbrunnar. Sen "vädra" och bygga resten av cockpiten. Ja, i min takt kanske den är klar till vårkanten. :?
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Bättre att skynda långsamt Christer. Det kommer nog bli min melodi också. Måste ju ta hand om familjen i mellan varven också.
                      Vädringen ser jag fram emot, läste i nya nummret av Model airplane news om bla vädring av skala modeller. Intressant. Det har jag aldrig gjort, men måste ju självklart provas. Fast jag testar nog på något annat först, innan jag kastar mig över P-47án.
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Ursprungligen postat av Nalle
                        Christer: Det däringa rutade underlägget du har när du bygger,
                        e de något du snickrat ihop själv eller köpt? Ser ut att vara
                        praktiskt då man pillar och vill ha lite vinklar odyligt som referens.
                        F'låt Nalle, missade din fråga. Det rutiga är ett skärunderlägg med s.k. självläkande ytskikt, 45 x 30 cm. Inhandlat på Clas Ohlsson för 99 kr (art. nr 36-371). Perfekt att skära på, sliter inte på bordsskivan!
                        /Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
                          Vädringen ser jag fram emot, läste i nya nummret av Model airplane news om bla vädring av skala modeller. Intressant. Det har jag aldrig gjort, men måste ju självklart provas. Fast jag testar nog på något annat först, innan jag kastar mig över P-47án.
                          Ska kolla efter det numret! Annars är GUDEN i detta ämne Tom Pierce, han använder Dave Platts teknik med "washer", dvs rejält utspädda färger. På vinge och stabbe stryks washen i flygriktningen, på flygplanskroppen uppifrån och ner. Kolla in Tom's vädring på en SBD Dauntless och ditt liv kommer aldrig bli sig likt igen. Det är så vackert att det gör ont!

Tom Pierce: Weathering & Distressing
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• Nalle
                            • sep 2006
                            • 326

Stiligt Christer! PDT_Armataz_02_43
                            Claes Ohlsson! Det vart enkelt, dom har öppnat en butik i
                            stan. Var där i går och inhandlade lite roterande filar till dremmeln.

Vart har du tänkt att lägga din luftflaska? Det börjar att att se trångt ut i
                            kroppen tycker jag.

Tom's SBD Dauntless. Vilket bygge det är. Den har man blädrat sida upp
                            och se ner många gånger. Sotarn och jag har den som referenspunkt för
                            våra diskutioner då vi dricker kaffe och diskuterar modeller.

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Oj oj oj. Vad säger man? Där ligger man allt ljusår efter.
                              Men jisses vad jag diggar skoavtrycken, hi hi hi, dom var otroligt effektfulla.
                              Nu har man ännu mer att insupa. Förstår att Nalle & Sotarn har dreglat över den här sidan, asch, nu fick jag massa dreggel på tangentbordet igen.
                              PDT_Armataz_02_29
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Då var det dags att krypa till korset och börja på min egna byggtråd. Jo, den har tillslut kommit, tog "bara" 4månader minus 1dag. PDT_Armataz_02_26
                                Men i dag är det lilla julafton i Kristinehamn, klackarna i taket och frun ska på julfest. Då kan man gotta sig lite med att fota och kolla igenom grejorna. Bara en hake kvar, småttingarna ska lägga sig, och dom är inte trötta för fem öre PDT_Armataz_02_37
                                Hoppas kunna läggaupp lite material någongång söndag måndag. JAG ska nämligen på julfest i morgon, Skål :partyman:
                                Hänt något nytt på Spitten Christer?
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...