Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Så har man lyckats smälta Södertälje MFKs "Modellflygets Dag". Tycker det blev riktigt lyckat i år med bara några få regndroppar. Trist var Bokis motorhaveri i Zeron med följande utelandning. Bokis första flygning med Zeron var annars dagens höjdpunkt.
Som lovat följde Spitfiren med ut och jag fick chansen att ta lite utomhusbilder. Åååå jag märkte att min placering av soppapåfyllning satt precis under luftintaget på vingen, inte en chans att komma åt. Blir till att flytta!
Well, så här ser den ut i dagsljus:
Lars "Taygher" dök som lovat upp, kul att träffas! Här visar Lars upp sitt skalautblås till Spitfiren för Göran "Sweeper" Grenander. Snyggt var det, lätt och inte alls dyrt. Blir att tänka på till kommande projekt.
Lars och jag försökte köra lite "Alfa Models Combat" med våra P-51 och Fw190. Tyvärr var min P-51a med borstad 300 utklassad i vinden. Men nästa år flyger vi formation med våra Spitfires, eller hur??
Två snyggingar: "Sweepers" Ziroli B-25a och "ChristerLs" KMP Spitfire. De ser nöjda ut!
DrHanke,
Tack för den filmsnutten, den ger mersmak. Du ställer väl upp för en "riktig flygrulle" lite senare?
Zeno,
Mmmm.... så här var det. Typ 5 dagar kvar till Modellflygets Dag och jag fick några timmar över. Blandade till lacken enl. instruktionerna, provade att spruta med min Aztec med "stort munstycke". Visst det fungerade men insåg att det skulle ta DAGAR att täcka modellen med den sprutan. Plockade fram en lite större jag har men:
1. Slangen från min lånade kompressor passade inte sprutan....
2. Sprutan var inte rengjord ordentligt efter senaste jobbet....
3. Ett antal fula ord och jag letade fram den bästa penseln jag hade och penslade på lacken istället. Och ärligt talat gick det väldigt lätt och blev bra. Man behöver så klart inte spä ut lacken lika mycket, jag hade i 5% vatten till andra lagret och det kändes perfekt.
Orsaken till att jag penslade var alltså tidsbrist och "problem" med utrustningen. Att spruta WBC ska inte vara några problem!
Jag håller med Christer om att det inte ska vara några problem med att spruta WBC. Jag la på primern på min B25:a med en touch-up spruta. Det var mitt första försök någonsin med en färgspruta och det tog lite läsande i manualen för sprutan, i manualen som jag fick av Chuck Graves för färgen och en del experimenterande och sprayande innan jag fick till hur man skall göra. Och det fungerade bra! :-) Den skall läggas på tunnt i många lager. Att det är många lager gör inget då den är torr för andra lagret på ungefär 10 minuter.
Jo..jag postade lite bilder på Nyköpings MKs Forum och kunde inte låta bli att göra detsamma här. Från en out-of-the-box-KMP-Spitfire till hur den ser ut idag. Ganska kul att se skillnaden på första och sista bilden!
Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord...
men...
Efter att ha sett Spitten din i verkligheten på Påldalen så är det helt annorlunda. Det är fin minsann, men den är ännu finare i verkligheten! Även om jag nu hade hoppats få se den flyga. (och vem hade väl inte det!)
Kul att få se den åtminstone på "Fältet" där den såg riktigt fin ut Christer.
Längtar spänt på fortsättningen...
Gillar förresten skarpt den käcka sången på Hankes filmsnutt PDT_Armataz_02_29
Modellflyg En Stört-skön hobby:crazy_pilot:
//Tomas//
Det var härligt att äntligen få se Din pärla i verkligheten, och mycket trevligt att träffas också! Modellflygets dag på Påldalen gav mersmak, räknar med att återkomma nästa år. Kul att se de snyggt arrangerade bilderna!!
Jag har jobbat med mitt avgassystem i helgen och allt är på plats. Närmast blir det montering av gasservo och ackar. Kommer nog att kopiera Dig här också.. Återkommer med bilder inom kort.
Ett härligt inslag på nästa års modellflygets dag skulle vara ett par KMP-spitfires och en Ziroli B25:a. (Sweeper, 12 månader räcker väl för Dig att få Din drömkärra provflugen och klar??) PDT_Armataz_02_12
Om jag känner Bokis rätt återkommer han väl med en 4-meters ME262:a med dubbla turbiner eller nåt´ i den stilen!!
Kommentar