ESM F7F Tigercat

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Det låter ju helskumt.. hoppas de går att få en logisk förklaring på vad det beror på framöver.

/Martin

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Per, har du kollat Robarts egna tips?:

Hade själv lite problem med ventilen jag tipsade om ovan (Ultra Precision), men den gick helt enkelt för trögt. Gick ryckigt och stannade inte alltid i ändlägena.
      Löstes med att ventilen demonterades och hela innanmätet "penslades" med Vaselin på en Topz. Även o-ringarna på den rörliga delen fick sig en omgång.

Hoppas du fixar det!
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• DrHanke
        • maj 2006
        • 5249

Det finns ju en enkel lösning och det är en Jettronics ventil då slipper man alla mekaniska delar och ventilen kopplas direkt in i mottagaren.
        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ursprungligen postat av drhanke
          Det finns ju en enkel lösning och det är en Jettronics ventil då slipper man alla mekaniska delar och ventilen kopplas direkt in i mottagaren.
          Kör med en sådan i min Thunderbolt. Klockren :crazy_pilot:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Igår vad dagen med stort D. Jag åkte hemifrån tidigt på morgonen. I bilen hade jag både min Tigercat och min Spitfire, och destinationen var Sölvesborg. SMHI spådde perfekt flygväder, och det gäller ju att passa på såhär års.
            Packo o Jessica välkomnade mig, och efter en kopp kaffe bar det iväg ut till fältet. Inte en enda människa var där före oss, o det var ju perfekt för ändamålet. Jag monterade ihop min Tigercat och tankade upp den. Sen kom Diesel med sina magiska fingrar och skruvade på motorerna, och efter en liten stund gick båda motorerna nästintill perfekt.
            Provflygningen närmade sig, o jag kände hur jag blev nervösare för varje minut som gick:vroam: Väl ute på banan varvade jag upp motorerna en sista gång innan start o sen drog jag på för fullt. Efter ca 25 meter på banan lättade Tigerkissen och gick snällt o lugnt upp i luften utan några som helst konstigheter. Jag trimmade 2 tryck dyk och en lite skevroder, sen flög kissen "hands-off". Motorerna synkade på fullgas och ljudet var inte obekvämt alls! Jag var nyfiken på hur mycket verkan klaffen skulle komma att ha, så jag testade den uppe i luften innan det var dags för landning. I manualen stod det att klaffarna skulle ner 30mm, men jag tyckte att det såg lite lite ut, så jag ökade till 50mm istället, och det visade sig vara ett bra beslut. Jag manövrerar klaffarna på vänster sida av sändaren (Futaba FF9) och när man drar hälften så piper sändaren till, och där är det de 30mm som manualen visade, och drar jag hela vägen så är det 20mm till, dvs 50mm totalt. Halv gas och ut med klaffen 30mm, modellen började stiga lite, men det var också det enda som hände. Jag fällde då ut klaffen helt. Modellen började då stiga betydligt mer än innan, men den visade inga andra konstigheter. In med klaffen igen och sen flög jag nån minut till innan jag landade. Landningen var inga konstigheter egentligen. Full klaff ute och när jag drog av till tomgång så bromsade den in en hel del och sen landade den . Den sjönk igenom rätt bra, så den studsade upp några cm innan den landade igen. Inte en perfekt landning, men jag var ändå mycket nöjd med permiärflygningen:icon_pidu:
            Andra och tredje flygningen gick också bra, men när jag skulle fälla in ställen för första gången så gick de i vanlig ordning inte in som de skulle, så det blev till att fälla ut dem helt igen o fortsätta flyga med ställen ute.
            Innan fjärde flygningen tog vi fram varvräknare och finjusterade motorerna lite mer. Bägge motorerna hade ju nu gått lite mer, så Packo justerade lite till på dem, och nu gick de helt perfekt! De synkade inte helt på mellanvarven, men det justerade jag via mix i radion. Efter några minuter synkade de nästintill perfekt över hela throttelregistret, så det blev till att tanka upp igen o sen flyga. Den här flygningen filmades, och det kommer upp en film på tuben under kvällen.

JÄTTETACK till Jessica o Packo (RC-Maffian) för deras trevliga bemötande, bra priser och suveräna leveranstider!!!
            Stort tack även till Håkan (Aircpro) för bra priser, trevligt bemötande o korta leveranstider!!
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• lassebetong
              • mar 2007
              • 1255

Då får man gratulera så mycket till en lyckad premiär och en trevlig flygdag.
              Misstänker att nervositeten infann sig, när det var dax att lyfta.
              Nu ser man fram emot lite härlig flygfilm och än en gång ett stort grattis.

/lasse
              //Lasse

Kommentar

• dacke jocke
                • nov 2008
                • 269

trevligt!!..hoppas att man får se denna kärra någon gång

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Stort grattis till en lyckad premiär, Per!!! :fans::1wav::cheers2::thumbup:

Härligt att det gick så bra, ser verkligen fram emot den kommande videon!!
                  Min lille Bearcat skall bli klar under vintern, lite roteflygning i Eskilstuna kanske kan intressera herrn??
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1285

Tack så mycket alla!!
                    Youtube ligger ju nere för tillfället (enligt min dator i alla fall) men jag lägger upp filmen så fort jag kan!

Taygher: Japp, lite roteflygning skulle sitta väldigt fint! Katten ska med till Eskilstuna!
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• LAB
                      • dec 2007
                      • 634

Ett stort GRATTIS till lyckad premiär:1wav:
                      Sur gubbjävel!
                      LasseB

Kommentar

• wesse
                        • maj 2007
                        • 5864

Grattis Grattis:thumbup:

Hovrade den?

:love: Get high with hovering
                        not drugs :love:

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Stående ovationer från "Lusasken" :fans::1wav::dancing2:
                          Kan knappt bärga mig tills jag får se filmen.
                          Är det inte dags för Eskilstuna snart?? Längtar redan
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

Återigen Tack killar!!

Wesse: Nä, inge hovrande den här gången

Ompa: Du vet ju vad du egentligen innerst inne vill ha med dig till Eskilstuna nästa år ju... en sån HÄR va det va?! Häftigt om vi kunde få ihop så många warbirds som möjligt på bild där nästa år :lollypop:
                            Senast redigerad av Per P; 2009-11-01, 20:51. Anledning: felaktig länk
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
                              • aug 2007
                              • 3942

Grattis Per !.. den är hel väntar med spänning på filmen, gissar på ett härligt ljud från Os110:orna

/Martin

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Ursprungligen postat av Per P
                                Återigen Tack killar!!

Wesse: Nä, inge hovrande den här gången

Ompa: Du vet ju vad du egentligen innerst inne vill ha med dig till Eskilstuna nästa år ju... en sån HÄR va det va?! Häftigt om vi kunde få ihop så många warbirds som möjligt på bild där nästa år :lollypop:
                                Jaaa, men sparka gärna på en som ligger ner och strö sedan salt i såren :sarcastic:

Varför är inte jag milionär??
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...