ESM F7F Tigercat

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Hej Per
    Kul att du kommit igång trots att du fått fler kissar i byggrummet .

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Va otäckt med nån som kissar i rummet man sitter i :sarcastic::icon_pai:
      brekdahlssnickeriab.se
      https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Rom byggdes inte på en dag. Inte min FW190 heller :sarcastic:Tat lugnt och jobba i din tackt. Brukar bli bäst då.

Kissekatter är trevliga djur, och flygplan. (Saknar min Hellcat)
        Här hemma har vi två ruggugglor som stryker omkring och med fördel vill sova i husses sänghalva.
        Märkligt, men kan det ha med att göra att jag är född i lejonets tecken?
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1285

Idag blev jag klar med gångjärnen i vingen. Klaffarna är nu på plats, så nu är det bara sidrodret kvar sen är jag helt klar med gångjärnen :th_o:
          Vingen kommer i 5 delar. Mittdel, motorpodar och yttervingar. För att varje del ska passa korrekt mot nästa del får man med mallar som visar var man ska borra in styrstiften. Mallarna är helt enkelt en sprygel som man trär på på vingröret och sen borrar man. Jag gjorde det, och kunde sen montera ihop vingen. Jag har inte limmat ihop något än, men nu när vingen satt ihop kunde jag börja mäta lite på hur långt jag ska förlänga sladdarna till alla servona.
          Imorgon blir det till att förbereda servoluckorna och förlänga alla sladdar på servona.

Här är några bilder från i förmiddags =)
          Bifogade filer
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• ewalds
            • jul 2009
            • 532

Ska bli spännande att följa även detta bygge Ser ut att bli en väldigt fin maskin.
            Månntro att kattungarna kommer att ha kul med alla småpinaler på byggbordet om några veckor??
            Mvh
            Micke

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1285

I förmiddags var fick jag en hel del gjort på kissen. Jag började med att ta fram alla servoluckorna och limma fast de klossar som servona ska skruvas i sen.
              Sedan var det dags att börja plocka fram några servon och förlänga sladdarna. Jag vill helst inte använda lösa förlängningskablar, så det blev till att löda istället:th_o: Det tog en bra stund, men lödningarna blev riktigt bra, och jag har krympslang över varje lödning. Nu är alla servosladdarna förlängda utom de till de 2 innersta klaffservona, det ska förhoppningsvis räcka med Y-kabeln till dem:sarcastic:

Imorgon är jag ledig hela dagen, så då blir det förhoppningsvis lite mer effektiv tid till Tigerkissen:lollypop:
              Bifogade filer
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Ujujuj... jag ryser vid tanken på PerP flygandes en Tigercat som han flyger sin Spitfire. Det här blir kul att följa!!!
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• Sigun
                  • aug 2007
                  • 3942

Här går det framåt i 180 !.. Gissar att du hinner få vingen helt klar idag då. Men jäklar vad servon och sladdar det blir innan den är klar. Gasservona hamnar med i vingen väl ?

/Martin

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1285

Hehe, Tack killar!

Sigun: Ja, gasservona sitter ca 15cm bakom motorerna och det är ett till varje motor, så det är 8st servon i vingen.
                    Innan jag limmar ihop alla vingens delar så måste jag montera landningsstället och dra luftslangarna till det. Kan bli lite marigt att få ut dem annars.
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                      • jun 2007
                      • 1285

Idag vart det mycket men ändå inget gjort:stupido2:
                      Jag har kopplat in alla servona jag förlängde kablarna på och verifierat att de fungerar som de ska, och sen har jag skruvat fast de båda servona som ska sitta i den högra yttervingen och dragit sladdarna.
                      Bygganvisningen följer jag, men inte ordningen i den :sarcastic: och jag var nyfiken på hur de infällbara ställen såg ut utanför påsarna, så likt ett barn på julafton rotade jag ur dem ur kartongen och skruvade ihop dem lite provisoriskt. Sen när jag väl kommit så långt, så skruvade jag fast huvudställen på sina platser i motorpodarna. Nosstället satt jag bara o tittade på en stund o beundrade mekaniken innan det också skruvades fast i modellen:th_o: Jag har inte dragit åt grejerna än, bara "provmonterat" :man_in_love:
                      För att få ner nosstället i kroppen fick jag ta ur hålet i kroppen lite med dremeln, men sen blev det alldeles kanon.

Jag skulle kunnat nästan kunnat gjort vingen klar idag, men jag måste få hem motorerna och montera dem innan jag limmar ihop vingen, och Modelcraft får inte hem dem förrän i september, så jag får bromsa ner byggandet en del nu. Finns ju massor annat att göra, så imorgon har jag tänkt jobba med sidrodret och vajerstyrningen till det.
                      Lite strul har jag med att bestämma vart i vingen jag ska göra hål för att få ut servosladdarna. Självklart ska det vara på undersidan och någonstans i mitten, men jag vill inte ta upp ett hål o sumpa något viktigt inne i vingen, och instruktionen säger inte något bra ställe, så det blir väl att känna sig fram o chansa:banghead:

I Instruktionen står inget om ifall landningsställen ska vara utfällda eller infällda när man väger av kissen, bara att tyngdpunkten är 117mm från framkanten av vingen mätt vid utsidan av motorpodarna. Enligt byggarna av tigerkissar på Rcuniverse ska ställen vara infällda, och det stämmer antagligen då ställen väger en hel del o fälls rakt bakåt. Ingen som säger något annat?

Tog inte så många bilder idag, men här är en bild på provmonteringen av noshjulet efter slipning i kroppen.
                      Bifogade filer
                      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

Man ska väl väga av modellen med ställen infällda om jag förstått alla inlägg om detta rätt. Finns säkert någon mer som kan kommentera detta.

/Martin

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Till min KMP P47 & fd H9 Hellcat skulle ställen vara ute vid inmätning TP. Gjorde även samma på min Top Flite Mustang som förövrigt flyger kanon bra.
                          Kommer i morgon att väga in TP på min ESM FW190, med ställen ute.
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

Mmm, ställen skulle vara utfällda på min Spitfire också, men de flyttar ju inte tyngdpunkten så långt eftersom de fälls utåt mot vångspetsarna. På Kissen fälls ju hjulen bakåt, och det flyttar ju tyngdpunkten en rätt bra bit bakåt... Så jag antar att det blir avvägning med ställen infällda på min kisse =)
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Skicka ett PM till Bokis. Han har en likadan Kisse och flyger med.
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Per P
                                • jun 2007
                                • 1285

Idag har jag inte jobbat så mycket med kissen, men har i alla fall fått dit sidorodret och fått dit vajrarna i bakänden. Enligt instruktionen skulle sidorodret sitta med ca-gångjärn, men jag satte dit "riktiga" gångjärn istället. Sen borrade jag hål för gängstången/roderhornet som ska vara till vajerstyrningen. Stången som var medskickad var det dock något fel på gängningen på för inga muttrar passade på den, så den blev ersatt med en bit gängstång från ClasOlsson istället o det funkade kanon:icon_pidu:
                                Då jag har tänkt köra sidoroderservot på y-kabel tillsammans med styrningen av noshjulet så måste något av dem reverseras på något sätt, detta blev genom att korsa vajrarna till sidorodret, så jag mätte en del innan jag till slut tog upp hål för vajrarna i kroppen. I hålet ska man sedan sätta en bit plaströr som är medskickat. Man ska egentligen limma röret med epoxy, men jag använde ett 1-komponentslim som en klubbkompis limmar det mesta med och som faktiskt visat sig vara riktigt himla bra särskilt till fönsterrutor då det är flexibelt och sitter som själva f-n. Snabbt torkade det också, så röret satt fint efter några minuter.
                                Mer hann jag inte med, för Speedway-en började på TV :lollypop:
                                Imorgon ska jag försöka ge mig på styrningen av noshjulet, får se hur det går:sarcastic:
                                Bifogade filer
                                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

Arbetssätt...