ESM F7F Tigercat

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Det där med taskiga gängor på ESM's skruvar har även jag råkat ut för.
    Måste vara något riktigt billigt ställe dom handlar sina skruvar etc ifrån.
    Bytte ut ett flertal på min Wulf som var antingen fel i gängnigen eller så var kryssspåret i skruvhuvudet helt borta i form av ett stort hål eller deformerad skalle :secruity:

Men bra skruv på järnhandeln är ju inte så fasligt dyrt när det gäller "våra" dimensioner
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Lite skönt att man inte är ensam om att ha fått struliga gängor, annars kan man ju börja undra vad man gör för fel:th_o:

Idag har det blivit mycket gjort på kissen. Jag har dragit färdigt vajrarna till sidoroderstyrningen och med y-kabel kopplat ihop sidoroderservot och servot till noshjulsstyrningen. Krympslang har en förmåga att gå åt har jag märkt.... men så sitter det ju sådan över varenda skarv där jag använt förlängningssladdar.
      Servona till höjdroder rådde lite olika meningar om ett tag, för i instruktionen visar de 2 alternativ. Det ena är att man ska sätta de bägge servona inne i kroppen och dra stötstänger i de färdiga rören som sitter inlimmade i kroppen på den första utgåvan av Tigercat (den som bokis har, som är blankt målad och helkomposit) Men det finns inga rör på min kisse, och i en annan del av instruktionsboken visar den hur man ska sätta servona i stabben, och då visas det inga rör inne i kroppen....hmmm Jag funderade länge över vilket jag skulle göra, om jag skulle limma in stötstänger i kroppen eller sätta ca 95gram bak i rumpan på en modell som förmodligen redan kommer bli baktung. Efter att ha konstaterat att jag inte får in handen i bakkroppen på modellen så jag skulle kunna staga upp stötstängerna så hamnade servona i stabben i alla fall. Som tur är så är det ganska mycket utrymme långt fram i modellen framför tyngdpunkten så man får plats med blyet sen när det är dags att väga av :sarcastic:
      Nåja, servona skruvades fast i luckorna som sedan med hjälp av milt våld kom på plats i stabben. Stabben har ju profil, och alltså skulle luckorna böjas för att passa.... med servon o allt på plats, så ni kan ju gissa hur mycket det gick att böja dem. Därav det milda våldet:th_o:
      Nu var det dags att sätta dit linkaget. Detta gick perfekt, men jag använde inte de roderhornen som följde med modellen, för de var lite för korta, och jag vill inte ställa ner utslagen så mycket, så jag köpte såna här roderhorn (klicka HÄR) istället, och det blev både snyggare och längre. När linkaget var på plats testade jag servots rörelse, och jag kunde använda 80% av servots fulla rörelse för att uppnå enligt byggbeskrivningen rekommenderade roderutslag :thumbup:
      Krympslang och gaständare fram, för nu kopplade jag ihop servona med y-kabel som i sin tur kopplades på en lång förlängningskabel för att nå fram till mottagaren. Sedan krympslangade jag ihop alla 3 kontakterna och limmade fast ena sidan på stabben mot kroppen. Det håller på o härdar nu när jag skriver det här meddelandet Jag ville inte limma båda sidorna samtidigt, för epoxy har ju en förmåga att rinna, så kroppen ligger på sidan nu medan limmet härdar. Servosladden lindade jag in i plastfolie innan jag limmade stabben. Detta bara för att jag inte ville limma fast den ifall jag måste skruva ur det nån gång eller så.
      Innan jag limmade kollade jag givetvis så att stabben ligger i linje med vingen! Om ett par timmar åker andra halvan på också :icon_pidu:
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Per P; 2009-08-16, 18:36.
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Sådärja! Nu är andra halvan av stabben också limmad. Såg rätt bra ut, men tänker ändå lägga lite 1-komponentslim utanpå fogen om inte annat så för att jämna ut skarven lite till. Det tänker jag dock göra under veckan, för imorgon är det ju dags o jobba förmiddag =)
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1285

Idag hade limmet torkat riktigt fint, så jag tog det där 1-komponentslimmet och strök ut i skarvarna mellan stabben o kroppen. Blev helt ok. Sen försökte jag komma på ett sätt att fixera sladden från höjdroderservona så den inte skulle ligga o slå/skava mot vajrarna till sidorodret. Till slut klistrade jag fast biltemas självhäftande kabelhållare inuti kroppen och satte fast sladden med.
          Imorgon blir det till att montera i alla servona i vingen och göra grovinställningarna på utslagen för klaffarna och skevrodrena.
          Bifogade filer
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Heja, här går det undan
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• POD
              • maj 2006
              • 749

Hej Per!
              Ser ut att gå fort detta... kanske provflygning på asfalt på söndag (23/8). Vore kul att se denna
              läckerbit.
              FaR oCH FLyG
              //Ola
              www.oskarshamnseskadern.se

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Tjena Ola! Nja, någon provflygning redan blir lite svårt utan bland annat motorer...
                Du kommer förhoppningsvis få se den här kissen i luften en hel del nästa år om inget oförutsett händer =)

Och provflygningen kan mycket väl komma att bli på Ripa eller i Sölvesborg när modellen är klar =)
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• POD
                  • maj 2006
                  • 749

Då hoppas jag att vi få se något annat vackert på söndag. :icon_super:
                  FaR oCH FLyG
                  //Ola
                  www.oskarshamnseskadern.se

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1285

Hittills har inga servon blivit installerade i vingen, men det kan helt tillskrivas det fina vädret och flyglusten som ganska snabbt tog överhand över bygglusten :sarcastic:
                    Ikväll blev dock d-sub-kontakten klar. Alla sladdar lödda (tack qrt) och jag satte ihop höljet och fyllde upp till hälften med epoxi. När epoxin stelnat fylldes resten av höljet upp med smältlim. Smältlimmet är ju lite flexibelt, så förhoppningsvis blev sladdarna lite mindre känsliga för vibrationer tack vare det :lollypop:
                    Imorgon får vi se om det finns någon bygglust. Om det finns så får jag ge mig på servona i vingen :secruity:
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                      • jun 2007
                      • 1285

Denna härliga eftermiddag tillbringades i byggrummet trots det fina vädret. Mycket blev gjort, och nu sitter alla servona utom de till trotteln på plats i vingen. Jag såg fram mot utmaningen att få alla 4 klaffarna att gå likadant, och koncentrerade mig lite extra på att få alla servoarmarna likadant på alla servona. Jag vill egentligen inte ställa ner utslagen på servona så mycket utan föredrar hellre att ha långa roderhorn, men eftersom klaffarna inte ska göra några vidare stora rörelser så började jag med att ställa ner utslagen till 45% på radion redan innan jag började med linkaget.
                      När alla servona satt på plats drog jag alla sladdarna som de ska vara inuti vingen och kopplade ihop dem via D-sub:en. Döm av min förvåning när alla klaffarna fungerade helt perfekt och utslagen var lika stora på alla redan vid första försöket :scared: Underbart!!!
                      Urtagen i skevservoluckorna måste dock förstoras lite, så det får väl bli kvällsjobb under helgen :lollypop:

Får se om det blir något jobbat med katten imorgon :th_o:
                      Bifogade filer
                      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Mr J
                        • maj 2006
                        • 4130

Jösses vilket tempo du håller :thumbup:
                        /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Tjenare Per,

Härligt att alla klaffarna "klaffade" med en gång!! :thumbup:
                          Det är en fröjd att se när Du bygger så det ryker, keep up the good work! :icon_pidu:

Det här blir en riktigt grym kärra!
                          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

Tack så mycket killar!!

Skulle vara kul om man kunde provflyga katten innan årets slut och om jag jobbar på lite så ska det nog gå fint hoppas jag:lollypop:
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                              • jun 2007
                              • 1285

Igår tyckte jag att det var dags, så jag gick mot principen o ställde katten på bordet (inga katter på bordet annars) och mätte in vingen så att den låg rakt och i mitten. Sen borrade jag hålen för vinginfästningen och drog fast islagsmuttrarna i kroppen. När det var klart kunde jag glatt konstatera att stabben ligger precis i linje med vingen även nu när allt satt fast:icon_pidu:

Har under en tid nu funderat på hur jag ska kunna transportera vingen till kissen på ett bra sätt. Även Spitfiren skulle vara skönt att kunna frakta vingen lite bättre till, så igår kom lösningen. I min V70 sitter det lastnät inbyggt i ryggstödet i basätet, och i taket sitter fästen för lastnätet både för när ryggstödet är uppfällt och nerfällt. De fästena i taket måste ju gå att använda tänkte jag.... Kommer bilder på det projektet under helgen, för det blir för mycket att skriva :sarcastic:
                              Bifogade filer
                              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Måste hålla med om att vingarna är ett aber att frakta.
                                Jag tänker tillverka en vagga, motsvarande typ Robarts byggställ, till mina vingar att ha i bilen under transport.
                                Kommer göra denna transport lösning för två vingar och av markisolering, ni vet den blå eller rosa fregoliten
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...