Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ser kanon ut!!:thumbup: vad använder du för luftstrypningar till att ställa ner hastigheten på ställen?
m.v.h Daniel
Tack Daniel! jag använder ventiler köpt från Lindinger med inbyggd strypning på evakueringssidan, kostar under 7 euro och ett 9 grams servo för ca 35 sek= oslagbart pris med bra funktion:thumbup:
Grejen med att styra en pneumatisk cylinder mjukt är att man ska bara strypa den evakuerande sidan på cylindern för att få ett mottryck där och därmed styra hastigheten,
På cyllens trycksida bör man inte strypa alls för då blir det lätt ryckig gång och det vill vi ju inte.
Man kan även reglera varje cylle för sig men då måste man ha en strypbackventil vid bägge luftanslutningarna på cyllarna,
en strypbackventil gör att det blir fritt flöde in i cylindern men justerbart flöde ut ur cylindern.
Med andra ord att bara strypa tillförseln av luft gör systemet bara ryckigt.
Vilken utläggning!! hoppas min förklaring går att begripa:stupido2: man är ju inte direkt född med varken talets eller skrivandets gåva.
Bifogade filer
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:
Jag förstår precis=) jag bifogar en enkel bild på hur jag har till nosställs cylindern. strypningen sitter på evakuerande sidan vid utfällning då går det sakta å fint. MEN, infällning går av bara farten å hur f-n fixar man det då? för då blir ju evakueringen tvärt om:stupido2:
Jag förstår precis=) jag bifogar en enkel bild på hur jag har till nosställs cylindern. strypningen sitter på evakuerande sidan vid utfällning då går det sakta å fint. MEN, infällning går av bara farten å hur f-n fixar man det då? för då blir ju evakueringen tvärt om:stupido2:
Exakt då behöver du strypa andra sidan:stupido2:
Den elektroniska ventilen du har, har den någon evakueringsport som du kan sätta en strypning på eller går luften ut ur ventilen lite hur som helst (brukar kunna vara så på små ventiler)
Det bästa för dig vore nog att ha strypbackventiler på varje sida om cylindern om du inte kan strypa evakueringsluften från ventilen .
MVH/Christer
Exakt då behöver du strypa andra sidan:stupido2:
Den elektroniska ventilen du har, har den någon evakueringsport som du kan sätta en strypning på eller går luften ut ur ventilen lite hur som helst (brukar kunna vara så på små ventiler)
Det bästa för dig vore nog att ha strypbackventiler på varje sida om cylindern om du inte kan strypa evakueringsluften från ventilen .
det är ett litet hål på sidan av ventilen som jag misstänker är evakueringsport, men vet inte om jag kan skruva i en strypning där..... får nog forska lite i detta. det verkar ju hur som helst bli bäst både in och utfällning om det går
Har du separata tryckcylindrar för luckorna? Hur ordnar du så att luckorna öppnar och stänger rätt i förhållande till ställens rörelser?
PO
På huvudställsluckorna sitter det en luftcylinder som sköter 3st luckor var,
på nosstället så sköter en cylinder om dom två små luckorna medans den stora luckan tas in av landställsbenet.
Jag använder en sekvensstyrning från Minihobby för att få ställen och luckorna att gå i rätt ordning.
Idag har jag limmat ihop mitten vingen, bakkropparna och stabben, det är en typ av jobb som jag alltid gruvar mig lite för, om man inte får dessa delar rakt och vinkelrät mot varandra så ser det ju inte så bra ut.
Nu kan vi bara hoppas att det blev bra, det får vi se imorgon när epoxyn har härdat
Bifogade filer
MVH/Christer
Och så här blev det:lollypop:
Var bara tvungen att montera ihop den för att för första gången få känna på storleken på modellen:scared: lite stort blev det
Bifogade filer
MVH/Christer
Tackar så mycket grabbar!
Angående reglimentsenlig klädsel så är väl SAAB ett civilt företag?
Helt plötslikt så slår det mig, jag har ju inga sidroder:stupido2: nåja det är ju bara att börja snickra till dom då.
Servokabel för höjdroderservot är dragen innan jag limmar igen för mycket, den blir så bökig att dra senare
Tycker att det var tillfälle att prova glasa med golvlack i stället för epoxy på sidrodren, återkommer om resultatet
Kommentar