Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baua
    • nov 2009
    • 856

Ser jättefint ut Göran!
    Vilket pilljobb!

Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Hur långa M2 skruvar/bultar behöver du?
      Fick nämligen en liten kartong av den lokala verktygshandlaren när jag byggde min FW190. Finns en del kvar av dom....
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Ursprungligen postat av Sweeper

Den första bensaxen har hittat hem.

Och den andra har gjort detsamma. Pianotrådarna skall bytas ut mot M2 bultar så fort jag har hittat tillräckligt långa sådana.

Göran
        Göran, du behöver inte leta efter M2-bultar, för du har du säkert matrial till dom i dina lådor. Gör som jag gjort med "bultarna" till stagen på stabben till Stearman.

Ta en M2-stötstång, gänga den i ändarna och skruva på muttrar. Vojne Vojne, så var det ordnat!
        Jag har gjort så att jag "nitat" den ena muttern och kommer att lägga lock-tite på den andra. Funkar kanon. Den ena bulten är 85mm lång, och det hade inte gått att finna i handeln.
        /Lelle

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Ursprungligen postat av Baua
          Ser jättefint ut Göran!
          Vilket pilljobb!

Mvh
          Magnus
          Tack Magnus!

Göran
          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av Ompa
            Hur långa M2 skruvar/bultar behöver du?
            Fick nämligen en liten kartong av den lokala verktygshandlaren när jag byggde min FW190. Finns en del kvar av dom....

De behöver vara ca 30 mm långa.

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
              Göran, du behöver inte leta efter M2-bultar, för du har du säkert matrial till dom i dina lådor. Gör som jag gjort med "bultarna" till stagen på stabben till Stearman.

Ta en M2-stötstång, gänga den i ändarna och skruva på muttrar. Vojne Vojne, så var det ordnat!
              Jag har gjort så att jag "nitat" den ena muttern och kommer att lägga lock-tite på den andra. Funkar kanon. Den ena bulten är 85mm lång, och det hade inte gått att finna i handeln.
              Det där är en bra idé!

Men hör och häpna...jag har inte M2 stötstänger hemma. :banghead: Men det löser sig nog. Jag har ju svarven!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Båda ställbenen har fått bensaxar.

Göran

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1992

Lysande Göran! Snacka om inspiration...
                  MVH
                  Kjell

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av kjni
                    Lysande Göran! Snacka om inspiration...
                    MVH
                    Kjell

Tack Kjell!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Då var det dags att se till att göra lite framsteg på den här kärran också. Det blir med största sannolikhet ett arbete som kommer att ske långsamt....men dock det skall gå framåt.

Det som jag gjorde senast på kärran var att få landningsställen att fungera väldigt bra. Så nästa steg blir att se till så att utrymmena där ställen sitter blir vattentäta.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Så har arbetet med att vattentäta ställutrymmena påbörjats. Hörnen har kladdats med med en blandning av microballonger, lamineringsepoxy och ett tixotropiskt pulver.

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Första lagret med epoxy.....som man knappt ser mer än som en färgskiftning.

Medan epoxyn härdade i huvudställets utrymmen, började jag lägga på taket på nosställets utrymme. Jag kände att det kunde nog vara bra att få det på plats eftersom det annars skulle bli väldigt blött inne i kärran.

Den bakre delen av nosställets utrymme har en sluttande form. Eftersom jag vill använda 3 mm plywood hela vägen så blev det till att såga till remsor av det. När alla remsorna var fastlimmade så penslade jag dem med 30 minuters epoxy för att fylla ut skarvarna mellan dem.

På andra sidan så fylldes alla hörn och kanter ut med samma typ av mix som jag använde i huvudställets utrymmen.

Göran

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Citat från Sweeper:
                            "Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.

Hej Göran!
                            Jag har räknat på balansen, dvs tyngdpunkten, i min Catalina. Kom fram till att om jag bygger vingen för eldrift så måste jag installera motorackarna i eller strax bakom cockpit. Därför skall jag ha ett plant utrymme där jag kan skjuta ackarna framåt eller bakåt tills tyngdpunkten ligger där den skall. Sen måste man ha en vattentät lucka för att kunna byta batterier.

Det skulle vara en dubbel fördel att ha ackarna i vingen. Dels blir det lättare att göra en tät lucka men framför allt blir det korta kablar till ESC och motorer. Nackdelen är förstås att man måste ha ett eller annat kilo barlast i nosen.

Lars

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Ang sjöflygplan och vatten.

Kan rekommendera att kika lite på denna videon, har en del fina tips. De flesta är nog redan kända för er byggarproffs men nått nytta kanske är här

Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Ursprungligen postat av Lars 41an
                                Citat från Sweeper:
                                "Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.

Hej Göran!
                                Jag har räknat på balansen, dvs tyngdpunkten, i min Catalina. Kom fram till att om jag bygger vingen för eldrift så måste jag installera motorackarna i eller strax bakom cockpit. Därför skall jag ha ett plant utrymme där jag kan skjuta ackarna framåt eller bakåt tills tyngdpunkten ligger där den skall. Sen måste man ha en vattentät lucka för att kunna byta batterier.

Det skulle vara en dubbel fördel att ha ackarna i vingen. Dels blir det lättare att göra en tät lucka men framför allt blir det korta kablar till ESC och motorer. Nackdelen är förstås att man måste ha ett eller annat kilo barlast i nosen.

Lars
                                Vi tänker lika.

Jag har kommit fram till samma slutsats som dig. För att lättare få TP på rätt ställe (utan att behöva lasta i onödig vikt) så behöver ackarna hamna i cockpiten. Men det är lättare ur användningssynpunkt att ha dem i vingen.

Jag kommer att göra precis som du och ha ackarna i cockpiten. Vad det gäller luckan så kommer jag att bygga den på ungefär samma sätt som jag byggde lastluckorna på min toppsegelskonare Mary Ashburner. Det blir väldigt tätt.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...