OSD med RTH?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timtimtim
    • apr 2012
    • 838

Ursprungligen postat av flunk
    Set neutral AHI görs på backen. Planet ska ligga still och horisontellt.
    Set neutrals (spakneutral) görs efter intrimning i luften.
    Hur menar du med intrimming? set neutrals? är inte det när alla är centrerat?

Kommentar

• flunk
      • jul 2006
      • 396

Jo, men väl uppe så kanske du trimmar med nåt klick på spaktrimmen på sändaren. För att få helt neutral osd måste du ju då kalibrera om neutral.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Kommentar

• Timtimtim
        • apr 2012
        • 838

Behövs det då? Fick du det att funka med wps?
        Senast redigerad av Timtimtim; 2012-08-15, 22:41.

Kommentar

• flunk
          • jul 2006
          • 396

Ursprungligen postat av Timtimtim
          Behövs det då? Fick du det att funka med wps?
          Har faktiskt inte testat wps än... :-)
          Kanske skulle testa i helgen, blir det fint väder tänkte jag testa ett nytt ställe att flyga på. Eventuellt får jag lite nya passagerare då. Har en åskådarmonitor på markstationen...
          När du går in i in flight menu så ställer autopiloten roderytorna i neutralläge, så det är bra om planet flyger så rakt som möjligt då.

Senast redigerad av flunk; 2012-08-16, 09:15.

Kommentar

• Timtimtim
            • apr 2012
            • 838

Låter bra! Vad är det för monitor och var flyger du?

Kommentar

• Timtimtim
              • apr 2012
              • 838

Boopidoo, fick du ordning på din svängradie? ja, så att modellen gör en skarpare sväng med rätt RTH loiter radius? tycker modellen flyger runt för mycket och håller sig inte inom området.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Nja, jag har inte hunnit testa ännu, får väl se när jag får tid till det. Däremot så har Alejandro svarat hur man kan gå tillväga och lite hur OSDn tänker avseende de inlagda parametrarna. Jag har sorterat Alex svar i ordning så att man kan göra dem steg-för-steg.

Stabilization roll(pitch) gain and Max roll(pitch) angle is all you need to tweak if you feel lazy. The defaults work for most airplanes but this two menus need to be adjusted on the less aerodynamic models with low surface control authority. The other gains are there for those on the quest for excellence. You can ignore them if you want, like most people do.
                You have to start by increasing the stabilization proportional gains, get them up until the associated axis start to oscillate, then get them down again like 5 points past the no oscillation point. Then follow the suggestions here: http://rangevideo.com/forum/showthre...er-turn-radius Do all tests at enough altitude so you can get manual control back on case anything goes wrong. A low value on the loiter radius does not cause any problem, just that the autopilot cant keep the radius and will make close to figure eight patterns instead.
                Start with defaults, then you can check whats the effect by increasing it 5 points at a time. Increase heading proportional gain until you see the turn gets tighter, or until it does not has any more effect. Then increase the limit and proportional gains alternating.

The algorithm is:
                • Calculate the heading error = Actual heading - desired heading. Heading error is limited by Heading limit
                • Heading error * proportional gain = desired angle. Desired angle is limited by Max roll angle
                • Servo movement = (desired angle - actual angle) * Stabilization roll gain. Servo movement limited by internal servo limits, set when you run the wizard.

Kommentar

• flunk
                  • jul 2006
                  • 396

Låter bra! Vad är det för monitor och var flyger du?
                  Har en liten LCD som spotter och övriga kan flyga med i.
                  Bor utanför Uppsala så det blir runt ikring där som jag flyger.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

@flunk
                    Om du inte redan är med i RFK Fyris så kan jag rekommendera den klubben. Mycket bra fält och trevligt folk!

Kommentar

• Timtimtim
                      • apr 2012
                      • 838

Ursprungligen postat av flunk
                      Har en liten LCD som spotter och övriga kan flyga med i.
                      Bor utanför Uppsala så det blir runt ikring där som jag flyger.

Köpt ifrån ebay? länk?

Ursprungligen postat av Boopidoo
                      Tänkte höra med dig angående FRSKY, hur ofta får du FS inom 300meter avstånd? idag testkörde jag igen, efter jag flyttat så mottagaren är cirka 40cm ifrån både vtx samt kamera och kom inte längre än 400meter innan RTH. skumt som tusan har nu inhandlat ett lågpassfilter så ska se om det blir skillnad med detta.. använder du det? och hur långt avstånd har du mellan komponenterna? sitter med beställningsidan för ett UHF system hehe,,.

Kommentar

• flunk
                        • jul 2006
                        • 396

Sv: OSD med RTH?

Köpt ifrån ebay? länk?
                        Köpte den för nån hunka när Clas Ohlson reade ut den för några år sedan... På ebay lär det finnas gott om lcd, spelar väl inte så stor roll vad man köper.

Kommentar

• flunk
                          • jul 2006
                          • 396

Sv: OSD med RTH?

Ursprungligen postat av Boopidoo
                          @flunk
                          Om du inte redan är med i RFK Fyris så kan jag rekommendera den klubben. Mycket bra fält och trevligt folk!
                          Har varit medlem där och flugit mkt helikopter, dock inte senaste åren.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Tänkte höra med dig angående FRSKY, hur ofta får du FS inom 300meter avstånd? idag testkörde jag igen, efter jag flyttat så mottagaren är cirka 40cm ifrån både vtx samt kamera och kom inte längre än 400meter innan RTH. skumt som tusan har nu inhandlat ett lågpassfilter så ska se om det blir skillnad med detta.. använder du det? och hur långt avstånd har du mellan komponenterna? sitter med beställningsidan för ett UHF system hehe,,.
                            Har du någon bild på hur du har installerat komponenterna samt antennerna till FRSky?

Avstånd till videosäändantenn är otroligt viktigt, det lägsta avståndet jag har fått innan FS var ca 70m men då satt 1.3GHz videoisändarantenn och FRSky mottagarantenn bara någon dm från varandra. Det var även utan lågpasfilter. Efter att ha monterat detta samt ökat avståndet mellan antennerna så kan man flyga minst en km.

Alex @ rangevideo har flygit över 80km med FRSky så visst går det att flyga långt.

Kommentar

• Timtimtim
                              • apr 2012
                              • 838

Jo jag vet, jag flög cirka 1.5km i för några månader sen utan några problem, men tänkte att jag skulle öka avståndet och se om det blev bättre men icke hehe! får se vad som är galet senare idag, kanske har någon av antennerna åkt av eller något. ska se om jag kan fixa en bild. hur är bäst att placera antennerna? dom ligger i kroppen på bixlern nu

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Ett vertikalt-V (vänster) eller Drunken rabbit (höger) är ganska bra placeringar av antenner tycker jag. Har man RVOSD så kan man dessutom installera 2st mottagare och på så vis kunna montera den andra mottagarens antenner för ännu bättre räckvidd.

Klicka på bilden för större version

Namn: a3249570-139-jarda_9654.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,0 KB
ID: 491187Klicka på bilden för större version

Namn: plane_V_LR.png
Visningar: 1
Storlek: 20,0 KB
ID: 491188

Alex har gjort så och har faktiskt riktade mottagarantenner. Ofta är detta inte så smidigt men med 4st mottagarantenner så går det ganska bra. Men det är ju lite överkurs i min mening.

Kommentar

Arbetssätt...